Αποστολέας Θέμα: Η τράτα "ΜΑΡΙΑ" του Αντωνάκου  (Αναγνώστηκε 2128 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος Μέλος Φόρουμ

  • Φίλοι Τριγλιανών
  • *
  • Συγχαρητήρια
  • -Δώσατε: 16
  • -Λάβατε: 29
  • Μηνύματα: 192
  • Age: 51
  • Τόπος: ΑΘΗΝΑ
  • Επιβράβευση του μέλους απο : 35
  • Φύλο: Άντρας
Η τράτα "ΜΑΡΙΑ" του Αντωνάκου
« στις: 15 Δεκέμβριος 2013, 01:23:17 μμ »
  • Publish


  • "Συνηθισμέ νες καθημεριν ές σκηνές που έχουν τη δύναμη να ξορκίζουν τη λήθη, φέρνοντας απ' το παρελθόν εικόνες οικείες και αγαπημένε ς της ζωής ...."
    Οι παραπάνω σκέψεις του Δημήτρη Μαυρίκιου στα "Γεφύρια του Ιονίου" θα αποτελέσο υν τον μπούσουλά μας σε μια νοερή περιπλάνη ση στο παλιό λιμάνι της Ραφήνας.

    Αφορμή μας θα σταθεί μια φωτογραφί α που τραβήχτηκ ε σχετικά πρόσφατα, το 1998.
    Βλέπουμε την τράτα "Μαρία" του καπετάν-Αντώνη του Αντωνάκου στο λιμάνι της Ραφήνας.
    Η "Μαρία" με φόντο το "SuperCat Haroula" του Γιώργη του Γούτου.

    Μια συμβολική επιστροφή στην "Ιθάκη" της μικρής Ραφήνας της δεκαετίας του '50.
    Φανταζόμα στε πώς θα ήταν παλιά το λιμάνι.
    Ραφήνα της δεκαετίας του '50. Ένα μικρό λιμάνι γεμάτο καραβόσκα ρα.
    Βλέπουμε τους καπεταναί ους και το τσούρμο τους. Μυρίζουμε τη θάλασσα.
    Ακούμε τις κουβέντες τους.
    Καθόμαστε μαζί τους στην μικρή ταβέρνα πάνω στο τσιμεντόπ λοιο (η πρώτη ταβέρνα του Ασημάκη Καλπάκη), πίνουμε, τρώμε και βρεχόμαστ ε μαζί τους (καθώς το κύμα ερχόταν "ζεστό" έσκαγε πάνω στο΄τσιμεντόπλοιο και μετά επάνω μας).
    Στο περίφημο "Bar - Ο Φάρος" στο καμπούνι της πλώρης του τσιμεντόπ λοιου.

    Το τσιμεντόπ λοιο πρωτοήρθε τον Φεβρουάριο του 1948 και στην αρχή τα αμπάρια του ήταν ανοικτά.
    Με τον καιρό τα αμπάρια του έχουν κλείσει.

    Το καΐκι "Μαρία" είναι εκεί μπροστά μας.
    Αυτό το τρεχαντήρ ι-ψαροπούλα θα παίξει το συνδετικό μας κρίκο με το παρελθόν.
    Καπετάνιο ς εκείνη την εποχή στο "Μαρία" ήταν ο καπετάν-Αγγελής Γκάτσος.
    Ο γιος του, ο Κώστας ο Γκάτσος, περιέγραψ ε με τρόπο γλαφυρό εκείνη την εποχή στο site
     http://www.nautilia.gr/forum/showthread.php?36256-%C9%F3%F4%EF%F1%E9%EA%DD%F2-%F6%FE%F4%EF-%D1%E1%F6%DE%ED%E1%F2-(Historic-photos-from-Rafina)/page6

    "Ο πατέρας μου, ο καπετάν-Αγγελής Γκάτσος ήταν καπετάνιο ς εκείνη την εποχή στο "Μαρία", ένα τρεχαντήρ ι ψαροπούλα .
    Το "Μαρία" έχει ναυπηγηθε ί στο καρνάγιο του Δαρδανού στην Χαλκίδα κάπου εκεί στο '43 με '44.
    Ο πρώτος ιδιοκτήτη ς ήταν απο τα Νέα Στύρα.
    Η πρώτη του μηχανή ήταν μια Sefler 35 hp.
    Όταν το πήρε καπετάν Αντώνης-Αντωνάκος για να το κάνει τράτα, το μετασκεύα σε, αλλάζοντα ς μηχανή, σπιράγιο και έβαλε και το βίτζι.
    Μεγάλη ώθηση έδωσε στο λιμάνι έδωσε το άνοιγμα της ταβέρνας του Ασημάκη.

    Ο πατέρας μου θυμήθηκε κάποια ξενοδοχεί α της εποχής όπως του Μπαρμπαμή τσου του Αμερικάνο υ και του Διαγκελάκ η .
    Ακόμη δυο εμπόρους ψαριών , τον Γρήγορη Κόκκινο και τον Θεόδωρο Ζαντιώτη, το χασάπικο του Γιώργου Σβάρνα , μια ταβέρνα του Γιώργου Βλάχου και τον φούρνο του Κουρέα .



    Τα χρόνια πριν.
    Ο καπετάν-Αντώνης Αντωνάκος περιποιεί ται και φροντίζει την όμορφη "ΜΑΡΙΑ" (Ν.Ρ. 139) ως κόρη οφθαλμού.
    Το όμορφο καΐκι ομορφαίνε ι το λιμάνι.
    Πόσα παλιά ξύλινα καΐκια απέμειναν και, μάλιστα, να έχουν ναυπηγηθε ί μέσα στην Κατοχή;
    Σίγουρα πολύ λίγα.

    Τι απέγινε, όμως, η "ΜΑΡΙΑ";
    Πριν από λίγα χρόνια, έπεσε και αυτή θύμα της γνωστής καταστροφ ικής ευρωπαϊκή ς πολιτικής περί της ανάγκης περιορισμ ού των αλιευτικώ ν σκαφών.
    Την "ΜΑΡΙΑ" την "έσπασαν" κυριολεκτ ικά στο λιμάνι της Ραφήνας.
    Στο αγαπημένο της λιμάνι που το ομόρφαινε για τόσα χρόνια με την παρουσία της.
    Ένας ακόμα κρίκος με το παρελθόν χάθηκε.

    Δεν ξέρω αν οι Ευρωπαίοι καταλαβαί νουν την αξία της κάθε "ΜΑΡΙΑΣ" για τούτο τον τόπο.
    Αλλά, αυτοί που ζουν σε τούτη την μικρή πόλη θα έπρεπε να είχαν προσπαθήσ ει να την κρατήσουν ως σύμβολο μιας εποχής που μοιάζει να περνάει ανεπιστρε πτί.
    Και τα ελάχιστα απομεινάρ ια από το παλιό λιμάνι Ραφήνας χάνονται στον καιρό της αδιαφορία ς και της αποξένωση ς.
    ΄
    Ο καπετάν-Δημήτρης Μουτσάτσο ς αποκαλούσε την "ΜΑΡΙΑ" ως "η τελευταία πεζότρατα της Ραφήνας".
    Η τελευταία πεζότρατα, λοιπόν, χάθηκε πριν από πολύ λίγα χρόνια.

    Εδώ στο λιμάνι της Ραφήνας, σε μια φωτογραφί α που τραβήχτηκ ε κάπου στα 1998-1999.



    Αφιερωμέν ο εξαιρετικ ά στον καπετάν-Αγγελή Γκάτσο και τον καπετάν-Αντώνη Αντωνάκο.