Αποστολέας Θέμα: ΤΑ ΒΑΠΟΡΙΑ- Η ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΡΙΓΛΙΑ- ΚΩΝ/ΠΟΛΗ  (Αναγνώστηκε 3408 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος Μέλος Φόρουμ

  • Global Moderator
  • ****
  • Συγχαρητήρια
  • -Δώσατε: 80
  • -Λάβατε: 41
  • Μηνύματα: 655
  • Τόπος: Ραφήνα
  • Επιβράβευση του μέλους απο : 53
  • Φύλο: Άντρας
ΤΑ ΒΑΠΟΡΙΑ- Η ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΡΙΓΛΙΑ- ΚΩΝ/ΠΟΛΗ
« στις: 02 Ιούνιος 2010, 01:33:22 μμ »
  • Publish
  • ΤΑ  ΒΑΠΟΡΙΑ-  Η ΣΥΓΚΟΙΝΩΝ ΙΑ ΤΡΙΓΛΙΑ- ΚΩΝ/ΠΟΛΗ 

     Τα ατμόπλοια αντικατέσ τησαν τα σκάφη που κινούνταν με πανιά (ιστία), τα ιστιοφόρα . Ατμόπλοια (α/π) ονομάζοντ αν τα πλοία  που χρησιμοπο ιούσαν  για τη προώθησή τους  ατμομηχαν ή. Η εμφάνιση των ατμόπλοιω ν οδήγησε στο διαχωρισμ ό ναυπήγηση ς φορτηγών πλοίων και επιβατηγώ ν πλοίων που αποτέλεσα ν έκτοτε τους δύο βασικούς κλάδους στη ναυτιλία. Το ατμόπλοιο υπήρξε το νευραλγικ ό στοιχείο της ιμπεριαλι στικής ανάπτυξης του 19ου αιώνα. Η μετάβαση από τα πανιά στον ατμό ολοκληρώθ ηκε μετά το 1880. Ατμοπλοΐα σημαίνει η συγκοινων ία με ατμόπλοια .
     
      ■Η συγκοινων ία παλιά Τρίγλια - Κωνσταντι νούπολη γινόταν ατμοπλοϊκ ώς, είχε τρεις φορές την εβδομάδα πλοίο και έπιανε Τρίγλια, Σιγή, Μουδανιά, Κίος, Αρμουτλί κλπ. Το ταξίδι διαρκούσε τέσσερις ώρας. Τα ταξίδια πάντοτε με πλοία ήσαν ευχάριστα διότι και οι αποστάσει ς δεν ήταν μεγάλες και η Προποντίδ α ήταν μικρή θάλασσα και δεν έκανε μεγάλες φουρτούνε ς….  Όταν πλησίαζε το βαπόρι άρχιζε να σφυρίζει…Εκτός από το ατμόπλοιο ο κόσμος ταξίδευε και με ιστιοφόρα . Επίσης ήτο και του Κασούρη το μοτόρι (καΐκι με μηχανή), βαμμένο κόκκινο….

    Η Συγκοινων ία  παλιά Τρίγλια-  Κωνσταντι νούπολη.
    Σταύρος Δ.Μαργαρί της, Ν.Τρίγλια Χαλκιδική ς
    (από χειρόγραφ ο μη δημοσιευμ ένο κείμενο)

    ■Το ατμόπλoιο «Άσσος» του εφοπλιστή Γιαννουλά του  εξυπηρετο ύσε τη γραμμή Κωνσταντι νούπολης –Κίου-Μουδανιών- Τρίγλιας. Ανέθεσε την πρακτόρευ ση του α/π «Άσσος» στην Τρίγλια στον  Φίλιππο Καβουνίδη . Το «Άσσος» αναγκάστη κε να διακόψει τα δρομολόγι α του επειδή είχε ελληνική σημαία. Δεν επιτρεπότ αν τότε πλοία με ελληνική σημαία, λόγω του πολέμου να ταξιδεύου ν σε τούρκικα ύδατα. Το 1912 ο Τριγλιανό ς Φίλιππος Καβουνίδη ς αγόρασε το πρώτο του πλοίο, μια θαλαμηγό από την Αίγυπτο,  την οποία  μετασκεύα σε σε επιβατηγό πλοίο. Το πλοίο αυτό το ονόμασε «Τρίγλεια»  και το δρομολόγη σε στη γραμμή του «Άσσος».  Εκτελούσε δρομολόγι α από το 1912 μέχρι το 1914 στη γραμμή Κωνσταντι νούπολη- Τρίγλια- Μουδανιά- Κίος-Αρμουτλί,  με τουρκική σημαία.  Χάρη στο βαπόρι αυτό έστελνε κρυφά εθελοντές  προς την Ελλάδα, την εποχή των Βαλκανικώ ν Πολέμων και  είχε τη δυνατότητ α να φυγαδεύει πολλούς νέους επίστρατο υς για να αποφύγουν την τούρκικη στρατιωτι κή θητεία (τάγματα εργασίας- αμελέ ταμπουρού). Το 1914 οι Νεότουρκο ι αντιλήφθη καν τη δράση του αυτή και τον καταδίκασ αν ερήμην σε θάνατο. Κατόρθωσε όμως να διαφύγει στην Ελλάδα με την γυναίκα του και τα παιδιά του, με το νεοαγορασ μένο φορτηγό- ατμόπλοιο «Γνωσιθέα».
    Αγωνίστηκ ε να μεταφέρει το πλοίο «Τρίγλεια» στην Ελλάδα, γιατί οι Τούρκοι δεν το επέτρεπαν και με χίλια δυο τεχνάσματ α το κατόρθωσε .
    Το «Τρίγλεια»  μετονομάσ θηκε σε «Ελλήσποντο», άλλαξε σημαία, πήρε την ελληνική και δούλεψε στα ελληνικά ύδατα. Κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίο υ Πολέμου αποκτά πολλά πλοία και τρικάταρτ α ιστιοφόρα, μερικά από τα οποία τορπιλίστ ηκαν από τους Αυστρογερ μανούς, γιατί εξυπηρετο ύσαν συμφέροντ α του Ελληνικού Δημοσίου. Με το τέλος του Α’ Παγκοσμίο υ Πολέμου, πλοία του Φίλιππου Καβουνίδη «Ευστράτιος Καβουνίδη ς», «Βιθυνία», και «Ελλήσποντος» εξυπηρετο ύσαν την γραμμή Κων\πόλεως- Τρίγλιας - Μουδανίων- Κίου-Αρμουτλί.
    Στο τέλος του Αύγουστου 1922, το μέτωπο στο Εσκί Σεχίρ καταρρέει και ο ελληνικός στρατός υποχωρεί.  Ο Φίλιππος Καβουνίδη ς, μετά από μήνυμα που πήρε από την Δημογερον τία της Τρίγλιας,  καταπιάστ ηκε αμέσως με τα πλοία του και άλλα στην προσπάθει α διάσωσης των συγχωριαν ών του Τριγλιανώ ν και τα κατάφερε…Έσωσε τους Τριγλιανο ύς και τις πολύτιμες εικόνες «Παντοβασίλισσα» και «Αγία Επίσκεψη»… 

    ■Πλοία που εκτελούσα ν την συγκοινων ία, απ’ όσα θυμάμαι από την εποχή πριν από τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο, ήταν : Το «ΝΙΛΟΥΦΕΡ», μεγάλο και πολυτελές βαπόρι με τουρκική σημαία. Το «ΧΕΛΙΔΟΝΙ», το «ΤΡΙΓΛΕΙΑ», το «ΠΙΓΑ». Αυτά με ελληνικά ονόματα, έφεραν τουρκική σημαία, άλλα ανήκαν σε Έλληνες εφοπλιστέ ς. Συγκεκριμ ένα, το «ΤΡΙΓΛΕΙΑ» ανήκε στον Καβουνίδη ... 
    Μετά τη λήξη του πολέμου, αρχίσανε να εκτελούν την συγκοινων ία και πλοία με συμμαχικέ ς σημαίες. Και πρώτα απ’ όλα το «ΟΛΓΑ» με γαλλική σημαία και κάτι άλλα των οποίων τα ονόματα δεν θυμάμαι.
    Μετά την ελληνική κατοχή, έπαυσε τελείως η συγκοινων ία με τούρκικα πλοία και τα αντικατασ τήσανε ελληνικά, με ελληνική σημαία, όπως το «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ», το «ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ», το «ΕΛΛΗΣΠΟΝΤΟΣ» και άλλα.
     Από το βιβλίο «Κίος 1912-1922 Αναμνήσει ς ενός Μικρασιάτ η» του Βασίλη Κουλίγκα.

    Επιμέλεια : Στάθης Δημητρακό ς.

    Πηγές:
    1. Σταύρος Δ.Μαργαρί της (1912-1995),  Ν.Τρίγλια Χαλκιδική ς
     Η Συγκοινων ία  παλιά Τρίγλια-  Κωνσταντι νούπολη
    (από χειρόγραφ ο μη δημοσιευμ ένο κείμενο)
    2.  «Βρύλλειον Τρίγλεια», Τρύφωνος Ε.  Ευαγγελίδ ου, Αθήναι 1934.
    3.Θανάσης  Πιστικίδη ς, «Τρίγλια Βιθυνίας», Ραφήνα Οκτώβρης 1983.
    4. «Τρίγλια του Κιανού Κόλπου Προποντίδ ας»,Απόστολου Ηρ. Τσίτερ, Θεσσαλονί κη 1979.
    5.«Κίος 1912-1922 Αναμνήσει ς ενός Μικρασιάτ η», Βασίλη Κουλίγκα, Εκδόσεις «Δωδώνη», Αθήνα-Γιάννινα 1988.
    6.Εγκυκλο παίδεια «Υδρία».
    7. « Λεξικό της Κοινής Νεοελληνι κής», ΑΠΘ, ΙΝΣ (Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυ λλίδη), Θεσσαλονί κη 1998.