Τελευταία μηνύματα

Σελίδες: 1 ... 8 9 [10]
91
Α.Ο.Τ Ραφήνας / Απ: Ο ΠΑΟ ΚΑΛΥΒΙΩΝ ΣΤΗ ΡΑΦΗΝΑ (20-9-2020 ώρα 4.30 μ.μ.)
« Τελευταίο μήνυμα από Μέλος Φόρουμ στις 20 Σεπτέμβριος 2020, 08:38:01 μμ »
 Διπλασίασ ε τις νίκες η Τρίγλια Ραφήνας σήμερα (20/9) καθώς επικράτησ ε με 1-0 του ΠΑΟ Καλυβίων.  'Ετσι βρίσκεται στην κορυφή του 2ου ομίλου της Α’ ΕΠΣΑΝΑ μαζί με Ολυμπιακό Αγίου Στεφάνου και Άρη Βούλας με 6 βαθμούς.
92
Η Ιστορία της Ραφήνας / ΡΑΦΗΝΑ- Ο ΣΥΝΟΙΚΙΣΜΟΣ
« Τελευταίο μήνυμα από Μέλος Φόρουμ στις 16 Σεπτέμβριος 2020, 05:29:13 μμ »
ΡΑΦΗΝΑ- Ο ΣΥΝΟΙΚΙΣΜ ΟΣ

Η Ραφήνα βρίσκεται στα ΒΑ παράλια της Αττικής. Συνορεύει Β με τη Νέα Μάκρη, Δ με τη Πεντέλη και το Πικέρμι, Ν με Σπάτα και την Άρτεμη , και Α. βρέχεται από το Ν. Ευβοϊκό κόλπο.
   Το Πεντελικό όρος δεσπόζει στην περιοχή. Η υψηλότερη κορυφή της Πεντέλης λέγεται Περγάρι ή και Πυργάρι με υψόμετρο 1.108 μέτρα.  Η περιοχή της Πεντέλης που ανήκει στη Ραφήνα λέγεται  Νταού, με υψόμετρο 300μ και  απόσταση από τη θάλασσα περίπου 6 χιλιόμετρ α).
   Έχει συνολική έκταση περίπου 19.000 στρέμματα, ίσως και περισσότε ρα. Απέχει από την Αθήνα 27χιλιόμε τρα.
   Η μορφολογί α του εδάφους παρουσιάζ ει ποικιλία. Κατά το μεγαλύτερ ο μέρος αποτελείτ αι από ομαλούς λόφους με ενδιάμεσε ς μικρές κοιλάδες. Διασχίζετ αι σχεδόν στη μέση της έκτασης της από το πανέμορφο ποτάμι το "Μεγάλο Ρέμα", το οποίο δέχεται πολλές ρεματιές και μικρούς χείμαρρου ς . Αντίστοιχ α  η παραλία (μήκους περίπου 6 χιλιομέτρ ων) εμφανίζει βραχώδεις περιοχές και αμμώδεις κόλπους. Δίπλα στη παραλία της Ραφήνας υπήρχαν και υπάρχουν πεύκα ,«βουνό» και «θάλασσα».
Η περιοχή της Ραφήνας κατοικήθη κε από την Πρωτοελλα δική εποχή (2.500 π.Χ.). Πρωτοελλα δικός οικισμός με ακρόπολη (Ασκηταριό) ,κοντά στο λιμάνι είχε εργαστήρι α κατεργασί ας χαλκού. Ανασκαφές καθηγητή Δημήτρη Ρ. Θεοχάρη
   Στη θέση της σημερινής πόλης υπήρχε ο αρχαίος Αττικός Δήμος της Αιγηΐδος φυλής ο Αραφήν, από τον αναγραμμα τισμό της λέξης προήλθε το τοπωνύμιο Ραφήνα (Αραφήν-Ραφήνα). Το όνομά της διατηρείτ αι πάνω από 2.500 χρόνια.
   Πριν το 1923 η Ραφήνα ήταν κτήμα (τσιφλίκι) της πλούσιας πολιτικής Αθηναϊκής οικογένει ας Σκουζέ, τόσο η Ραφήνα όσο το Πικέρμι και το Ντράφι. Η Ραφήνα ήταν ονομαστή ψαρόσκαλα,, όλες οι ψαροπούλε ς του Ν. Ευβοϊκού έφερναν τα ψάρια στο μικρό λιμάνι. Στη Διασταύρω ση της Ραφήνας υπήρχε λιγνιτωρυ χείο.   Το 1923 έγινε απαλλοτρί ωση του κτήματος Σκουζέ (περιοχή Ραφήνας),με υπογραφή του αρχηγού της Επανάστασ ης Νικόλαου Πλαστήρα, για την εγκατάστα ση και αποκατάστ αση προσφύγων από την Τρίγλια της Προποντίδ ας της Μ. Ασίας. Η μεγάλη εγκατάστα ση των Τριγλιανώ ν έγινε από τους διαμένοντ ες στην Τένεδο που έφθασαν στην Ραφήνα με το βαπόρι «Ελλήσποντος» του Φ. Καβουνίδη στις 29 Αυγούστου το 1923, ένα χρόνο ακριβώς μετά τον ξεριζωμό τους.

Οικογένει ες  από την Τρίγλια της Προποντίδ ας της Μ. Ασίας (η Τρίγλια είχε πάνω από 1000 οικογένει ες)το καλοκαίρι του 1923 που εγκαταστά θηκαν στη Ραφήνα και ίδρυσαν την πόλη .Οικογένε ιες Τριγλιανω ν, την ίδια εποχή, εγκαταστά θηκαν στο Σουφλαρι Χαλκιδική ς και ιδρύσαν την Νέα Τρίγλια.

Δυστυχώς στάθηκε δύσκολο να ξαναστηθε ί το μεγάλο Μικρασιάτ ικο χωριό με το σύνολο ή το μεγαλύτερ ο μέρος του πληθυσμού, γιατί οι Τριγλιανο ί είχαν διασκορπι στεί σε διάφορα μέρη ,ζητούσαν σύντομα υποφερτή εγκατάστα ση ,διατροφή και περίθαλψη Η επιλογή του τόπου έπρεπε να γίνει με βασικό κριτήριο τις ασχολίες των κατοίκων στην παλιά πατρίδα, ώστε ο καινούργι ος τόπος να προσφέρει δυνατότητ α για παρόμοιες ασχολίες. Οι συνθήκες ζωής των πρώτων οικογενει ών παντού ήταν άθλιες ,όπως και στη Ραφήνα η στέγαση  έγινε σε αντίσκηνα, παράγκες, υποστατικ ά, η σίτιση ήταν ανεπαρκής . Η ελονοσία ήταν μάστιγα, είχε έλος, λίμνη, στη εκβολή του Μεγάλου Ρέματος , η φυματίωση απλωνόταν και ο  ψυχικός τραυματισ μός ήταν εμφανής από τον αποχωρισμ ό συγγενών και φίλων


Στην εκβολή του Μεγάλου Ρέματος στην παραλία(αμμουδιά) της Ραφήνας υπήρχε έλος, το οποίο το ονόμαζαν και λίμνη. Στα έλη ζει ένας ολόκληρος κόσμος φυτικός και ζωικός. Στο έλος είχε γύρω καλάμια, βούρλα, αγριόχορτ α, αγριολούλ ουδα κ.α. Στο έλος της Ραφήνας (όπως και στα άλλα έλη)  ζούσαν τα θηλυκά ανωφελή κουνούπια με τα τσιμπήματ α των οποίων γινόταν η μετάδοση της ελονοσίας . Η σχέση της ελονοσίας με τα έλη έχει επικυρωθε ί από την πείρα των αιώνων, απ’ αυτά προήλθε και το όνομα της αρρώστιας  ελονοσία.
Στην Ελλάδα τότε, η νοσηρότητ α από την ελονοσία ήταν μεγάλη, χιλιάδες κρούσματα ετησίως. Με την αποξήρανσ η των ελών και τη χρήση των εντομοκτό νων D.D.T έφεραν αποφασιστ ική νίκη κατά των κουνουπιώ ν και η ελονοσία  εξαφανίστ ηκε. «Θέρμη» λέγανε οι Τριγλιανο ί την ελονοσία. Δίνονταν  τότε δισκία κινίνης για την πρόληψη και θεραπεία.
«Τότε η κακομοιρι ά ήταν μεγάλη. Μέχρι το ρέμα πηγαίνανε τα παιδιά τους για να τα λούσουνε, γιατί το πηγαδίσιο νερό ήταν γλυφό και δεν έπιανε το σαπούνι» (Σοφία Χρ. Γιαρένη). 
   
       Το έλος της Ραφήνας αποξηράνθ ηκε το 1930 από το ίδρυμα Ροκφέλερ. Τα πηγάδια έδωσαν εκείνη την εποχή μια κάποια λύση στο πρόβλημα της ύδρευσης. Ήταν τα περισσότε ρα κτιστά και έβγαζαν δροσερό νερό .μερικά πηγάδια είχαν γλυφό νερό
Πατητήρια  στη Ραφήνα έλεγαν γενικά τα πετρόκτισ τα κτίρια σε σχήμα Π του κτήματος Σκουζέ ,υπήρχαν κοντά στο γήπεδο. Στα πατητήρια (εκτός φυσικά από πατητήρια ) υπήρχαν κτίρια υπόγειες αποθήκες δημητριακ ών και κρασιών, κονάκια για κολίγους,  στάβλοι και πηγάδια τριγύρω. Στον περίγυρο υπήρχε μεγάλο πηγάδι (Το πηγάδι της Λεύκας) και γούρνες για να ποτίζοντα ι τα ζώα. Το πηγάδι τη Λεύκας είχε το καλύτερο και περισσότε ρο νερό.

 Συνοικισμ οί Μικρασιατ ών προσφύγων δημιουργή θηκαν σ΄ όλη την Ελλάδα, κυρίως γύρω από τα μεγάλα αστικά κέντρα(Αθήνα, Θεσσαλονί κη, Πειραιά κ.α.) και ιδρύθηκαν νέες μεγάλες πόλεις που αρχικά τις ονόμαζαν συνοικισμ ούς όπως για παράδειγμ α συνοικισμ ός Νέας Φιλαδέλφε ιας, Νέας Ιωνίας, Νέας Ερυθραίας, Καισαριαν ής, Νέας Σμύρνης, Νίκαια κ.α.

Αρχές του 1924 η Αγγλική εταιρεία Χάμπο, ύστερα από ανάθεση του Ελληνικού Δημοσίου, αρχίζει να κτίζει τον προσφυγικ ό συνοικισμ ό που τελείωσε στα τέλη του 1926.

.
Η πρώτη ανάπτυξη της πόλης έγινε προς το Βορειοανα τολικά τμήμα της Ραφήνας ,πάνω από το μικρό υποτυπώδε ς λιμάνι, αποτέλεσε τον λεγόμενο μέχρι σήμερα Συνοικισμ ό σε έκταση περιπου24 5 στρεμμάτω ν  με κανονικό ρυμοτομικ ό σχέδιο. Οι δρόμοι του συνοικισμ ού έγιναν με πλάτος 12 μέτρα. Τα περισσότε ρα οικοδομικ ά τετράγωνα που δημιουργή θηκαν είχαν έκταση 4 στρεμμάτω ν, 80 μέτρα μήκος και πενήντα μέτρα πλάτος. Το κάθε οικόπεδο είχε μήκος 25 μέτρα και πλάτος 20 μέτρα. Τα περισσότε ρα οικοδομικ ά τετράγωνα είχαν 8 οικόπεδα και 8 σπίτια. Τα σπίτια του συνοικισμ ού είχαν όλα τις ίδιες διαστασει ς7μ.Χ 6,5μ, δηλαδή  εμβαδόν περίπου 45 μέτρα.  Κτίστηκαν 280 περίπου προσφυγικ ά σπίτια στην λοφώδη (αμφιθεατρ ικά) έξαρση με μέγιστο υψόμετρο γύρω στα 60-70 μέτρα.. Τα σπίτια  κτίστηκαν σε σύστημα μονομπλοκ με καλούπι, ήταν τεσσάρων δωματίων(χώρων),μερικά είχαν και ξύλινα πατώματα. Είχαν σκεπή με κεραμίδια . Οι Τριγλιανο ί έλεγαν τα δωμάτια αντρέ (χολ) κρεβατοκά μαρα (το μεγάλο δωμάτιο), κουζίνα και στάβλος. Σε κάθε κουζίνα κτίστηκε ένα τζάκι. Ο στάβλος φυσικά δεν ήταν στάβλος και δεν χρησιμοπο ιήθηκε γι΄αυτό το σκοπό. Ήταν δωμάτιο, το οποίο δεν επικοινων ούσε με το υπόλοιπο σπίτι και είχε δική του εξώπορτα. Αργότερα, άνοιγαν οι ίδιοι πόρτα και επικοινων ούσε αρχικά με το υπόλοιπα δωμάτια. Τα σπίτια ήταν όλα όμοια και δίνονταν στους πρόσφυγες άσχετα με τον αριθμό των μελών. Το οικόπεδο που πήρε κάθε οικογένει α, ήταν των 500 μέτρων στο οποίο κατασκευά στηκαν από τους ίδιους τους πρόσφυγες, αποχωρητή ριο, αποθήκες, στάβλοι, κοτέτσια, φούρνος οικογενει ακός κ.α. 
  Στο Μεγάλο Ρέμα κατασκεύα ζαν πλίνθους, πλίθρες όπως τις έλεγαν, από πηλό και άχυρο σε ξύλινα καλούπια και αφήνονταν στον ήλιο να ξεραθούν. Οι πλίνθοι αφού ξεραίνοντ αν ήταν έτοιμοι  να κτιστούν. Με τους πλίνθους κτίζανε όλα τα υποστατικ ά.Tην κατασκευή των σπιτιών του συνοικισμ ού είχε αναλάβει ο Πόντιος στην καταγωγή αρχιτέκτο νας- πολεοδόμο ς Μιχαηλίδη ς με βοηθό επιστάτη τον ανεψιό του Μενέλαο Κανονίδη. Δούλεψαν μεροκάματ α πολλοί Τριγλιανο ί πρόσφυγες . Όλες οι οικογένει ες των Τριγλιανώ ν εγκαταστά θηκαν σε δικά τους σπίτια μετά το 1927. Έμειναν μερικά «αδιάθετα» σπίτια, τα οποία διατέθηκα ν σε άλλους πρόσφυγες Βουρλιώτε ς, Καραμαλήδ ες, Κωνσταντι νουπολίτε ς κ.α. Γύρω απ’ αυτό τον κεντρικό πυρήνα, τον Συνοικισμ ό, έγιναν αργότερα επεκτάσει ς σταδιακά στα βόρεια και στα δυτικά. Σήμερα ο Συνοικισμ ός και οι επεκτάσει ς του αποτελούν το πιο πυκνά δομημένο τμήμα της Ραφήνας.
 Οι πρόσφυγες με την αδάμαστη θέλησή τους κατάφεραν να δημιουργή σουν σύντομα μια οργανωμέν η κοινωνία και μια αυτόνομη κοινότητα . Η οικοδόμησ η του Συνοικισμ ού ολοκληρώθ ηκε σε 3 χρόνια.. Από τότε δημιουργή θηκε η καινούργι α πατρίδα μέσα από ατομικές και συλλογικέ ς προσπάθει ες ανθρώπων, την οποία παρέδωσαν στις νέες γενιές. Τον πρώτο καιρό ο Συνοικισμ ός δεν είχε ύδρευση, ηλεκτρικό ρεύμα, σχολείο, εκκλησία, γήπεδο κ.α. Στην αρχή, πίστευαν ότι θα γυρίσουν πίσω στη χαμένη πατρίδα, έπιναν κρασί και έλεγαν: «Εβίβα, εβίβα και καλή πατρίδα». Όσο περνούσε ο καιρός άρχισαν να καταλαβαί νουν ότι η νέα πατρίδα είναι η Ραφήνα. Εδώ άρχισε μια νέα ζωή.

       

93
Α.Ο.Τ Ραφήνας / Ο ΠΑΟ ΚΑΛΥΒΙΩΝ ΣΤΗ ΡΑΦΗΝΑ (20-9-2020 ώρα 4.30 μ.μ.)
« Τελευταίο μήνυμα από Μέλος Φόρουμ στις 15 Σεπτέμβριος 2020, 04:21:19 μμ »
      Την Κυριακή 20/9/2020 και ώρα 16:30 η Τρίγλια Ραφήνας αντιμετωπ ίζει εντός έδρας -γήπεδο Ραφήνας, τον Ποδοσφαιρ ικό Αθλητικό  Όμιλο Καλυβίων .Ο Π.Α.Ο. Καλυβίων  ιδρύθηκε το 1979. Από το 1981 μέχρι το 2003 συμμετείχ ε ανελλιπώς στα πρωταθλήμ ατα της Ε.Π.Σ. Αθηνών με πολλές διακρίσει ς .
Από το 2003 έως και σήμερα συμμετέχε ι στα πρωταθλήμ ατα της Ε.Π.Σ. Ανατολική ς Αττικής.
Ο Π.Α.Ο Καλυβίων έχει έμβλημα  κεφάλι  κούρου (ο Κούρος της Σαλαμάνδρ ας  Καλυβίων) και χρώματα πράσινα –άσπρα. Τα Καλύβια Θορικού είναι πόλη  των Μεσογείων . Με την τελευταία μεταρρύθμ ιση του Καλλικράτ η είναι έδρα του Δήμου Σαρωνικού . Δημιουργή θηκε από τους Δήμους Καλυβίων και Ανάβυσσου και από τις Κοινότητε ς Κουβαρά,  Σαρωνίδας, Παλαιάς Φώκαιας.
94
Α.Ο.Τ Ραφήνας / Απ: Κυριακή 13/9/2020 με το Κορωπί
« Τελευταίο μήνυμα από Μέλος Φόρουμ στις 13 Σεπτέμβριος 2020, 07:41:15 μμ »
Μεγάλη νίκη της Τρίγλιας Ραφήνας στο Κορωπί .ΑΟ ΚΟΡΩΠΙΟΥ- ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ 1-2.
95
Η Ιστορία των Προγόνων μας. / Απ: Οι Εκκλησίες της Τρίγλιας μέσα από τα Οθωμανικά αρχεία
« Τελευταίο μήνυμα από Μέλος Φόρουμ στις 10 Σεπτέμβριος 2020, 11:11:22 μμ »

Συγχαρητή ρια Μάκη.


Θεοδοσία
96
Α.Ο.Τ Ραφήνας / Κυριακή 13/9/2020 με το Κορωπί
« Τελευταίο μήνυμα από Μέλος Φόρουμ στις 09 Σεπτέμβριος 2020, 05:39:58 μμ »
 Αρχίζει η1η φάση του πρωταθλήμ ατος  Α  Κατηγορία ς ΕΠΣΑΝΑ ,η Τριγλια Ραφήνας αγωνίζετα ι στο 2ο όμιλο.
Την Κυριακή 13/9/2020 και ώρα 16.30 η Τρίγλια Ραφήνας αγωνίζετα ι στο Κορωπί στο Γήπεδο Αντώνης  Πρίφτης με τον Α.Ο Κορωπίου. Ο Α.Ο Κορωπίου είναι ιστορική ομάδα των Μεσογείων, έτος ιδρυσεως1 903,εχει χρώματα μπλε -άσπρα.
97
Η Ιστορία των Προγόνων μας. / Οι Εκκλησίες της Τρίγλιας μέσα από τα Οθωμανικά αρχεία
« Τελευταίο μήνυμα από Μέλος Φόρουμ στις 07 Σεπτέμβριος 2020, 07:51:16 μμ »
ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΗΣ ΤΡΙΓΛΙΑΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΟΘΩΜΑΝΙΚΑ ΑΡΧΕΙΑ
ΜΕΡΟΣ 1
ΑΓ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΝΩ και ΥΠΕΡΑΓΙΑ ΘΕΟΤΟΚΟΣ-ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ

Μερικές από τις εκκλησίες της Τρίγλιας είχαν ανακατασκ ευαστεί ή επισκευασ τεί τον 19ο αιώνα, όπως αναφέρουν χαρακτηρι στικά για τον Άγιο Γεώργιο Άνω 1)  ο Τρ. Ευαγγελίδ ης ("Βρύλλειον- Τριγλεία" σελ. 24), "Τον ναόν του Αγίου Γεωργίου Κυπαρισσι ώτου, προ της καταλείψε ως της Μικράς Ασίας, οι Τριγλιανο ί κρημνίσαν τες ανίδρυσαν μεγαλοπρε πή μετά τρούλλου και κωδωνοστα σίου. Ιστέον ότι μέχρι τον 1872 οι ναοί Τριγλείας δεν είχον κώδωνας, αλλά μόνον σιδηρά ή ξύλινα σήμαντρα, ενθυμούμα ι όμως μετά παις ων τω 1871 ότι το πρώτον επετράπη η χρήσις κωδώνων και η ίδρνσις κωδωστασί ων τη επιβολή της Ρωσίας, απαιτησάσ ης το τοιούτον, αφού αι προτεσταν τικαί και καθολικαί εκκλησίαι είχον το προνόμιον τούτο. Ο ναός ούτος εκαλείτο του Κυπαρισσι ώτου εις ανάμνησιν της παλαιάς εκλιπούση ς Μονής (Βασιλείου I Κάνδή, η Προύσα, Αθ. 1874, σ. 124). Εν αντώ εωρτάζετο η μνήμη τον τω 290 μαρτυρήσα ντος Αθηνογένο υς" και 2) οι πληροφορη τές του Κέντρου Μικρασιατ ικών Σπουδών "Αυτή η εκκλησία λεγόταν Επάνω Άϊ Γιώργης, επειδή ήταν στον Επάνω μαχαλά, για να ξεχωρίζει από τον Κάτω Άϊ Γιώργη, πού ήταν στον Κάτω μαχαλά. Πριν ήταν αυτού παλιά εκκλησία, ποιος ξέρει ποιας εποχής και κάηκε. Άλλοι λένε εμείς την γκρεμίσαμ ε, δηλαδή οι πατεράδες μας, γιατί ήταν μικρή και χαμηλή. Την ξανακάναν ε καινούργι α, πέτρινη, ωραία εκκλησία. Σ' αυτήν κάνανε και κουμπέ (τρούλο). Θα έπαιρνε ίσαμε 400 ανθρώπους . Είχαν σκοπό να κάνουν και καμπαναρι ό, και μάλιστα δυό, γιατί ξεκινούσα ν δύο σκάλες μέσα από το Ιερό, μια από δω και μία από κει, αλλά έμειναν μισές. Τώρα γιατί λεγόταν και Κυπαρισσι ώτης αυτός ο Άϊ Γιώργης, ποιος ξέρει! Έτσι το παραδοθήκ αμε εμείς".

Στην Ελληνική βιβλιογρα φία δεν υπάρχουν στοιχεία για την περίοδο και τη διαδικασί α χορήγησης άδειας, για την ανακατασκ ευή της εκκλησίας του Αγίου Γεωργίου άνω και των άλλων εκκλησιών, πολύ περισσότε ρο αφού τα στοιχεία αυτά φυλάσσοντ αι στα Οθωμανικά αρχεία της Τουρκίας, στα οποία δεν είναι εύκολη η πρόσβαση Ελλήνων ερευνητών . Το καλοκαίρι του 2019 ολοκληρώθ ηκε και δημοσιεύτ ηκε μια εργασία για Master του Ersin AYDIN με τη συνεργασί α της Ayşın ÖZÜGÜL (Asst. Prof. Dr. ULUDAĞ ÜNİVERSİT ESİ, Departmen t of Art History) με τίτλο MUDANYA VE KÖYLERİND EKİ OSMANLI DÖNEMİ RUM KİLİSELER İ (Ελληνικές Εκκλησίες στα Μουδανιά και στα γύρω χωριά κατά την Οθωμανική περίοδο-19ο αιώνα). Η εργασία αυτή θεωρείται εξαιρετικ ή αφού βασίστηκε, κυρίως, στα στοιχεία των Οθωμανικώ ν αρχείων που φυλάσσοντ αι σε διαφορετι κές πηγές (Υπ. Δικαιοσύν ης, Υπ. Εξωτερικώ ν κλπ της Τουρκίας), τα οποία ερευνήθηκ αν, μεταφράστ ηκαν από την αραβική γραφή και μελετήθηκ αν με επί τόπου αυτοψίες. Στην εργασία αυτή περιλαμβά νονται και δύο εκκλησίες της Τρίγλιας και συγκεκριμ ένα η του Αγίου Γεωργίου άνω (Κυπαρισσι ώτη) και η της Υπεραγίας Θεοτόκου-Μητρόπολης, οι οποίες, όμως, αναφέροντ αι με τις λανθασμέν ες ονομασίες τους «Άγιος Ιωάννης» και «Άγιος Γεώργιος», αντίστοιχ α, αλλά από την έρευνα στα Οθωμανικά αρχεία προέκυψαν στοιχεία και για άλλες εκκλησίες .

Με αφορμή αυτό το λάθος στις ονομασίες και το γεγονός ότι είχε ήδη εκτυπωθεί το βιβλίο μου με τίτλο “Οι Εκκλησίες της Τρίγλιας Βιθυνίας”, επιχείρησ α να επικοινων ήσω με τους συντάκτες της και ξεκίνησε μια πολύ καλή και χρήσιμη συνεργασί α που είχε σαν αποτέλεσμ α την αμοιβαία ανταλλαγή πληροφορι ών και στοιχείων . Στο πλαίσιο αυτό, παρέλαβα αφενός αντίγραφα των πολύτιμων πρωτότυπω ν στοιχείων που αφορούν αφενός στις δύο αυτές εκκλησίες, που περιλαμβά νονται στην εργασία τους, αλλά και στις υπόλοιπες αφετέρου στις μεταφράσε ις των Οθωμανικώ ν κειμένων, αρχικά στην Τουρκική και στη συνέχεια στην Αγγλική γλώσσα. Οι συντάκτες αναγνώρισ αν το λάθος τους, δηλώνοντα ς ότι μετέφεραν τις ονομασίες που αναφέροντ αι από τους Τούρκους συγγραφεί ς, αν και στα πρωτότυπα Οθωμανικά έγγραφα για την εκκλησία του Αγ. Γεωργίου άνω αναφέρετα ι το όνομα “Aya Yorgi” που βρίσκεται στη συνοικία Selvi (κυπαρίσσι) της Τρίγλιας. Για την εκκλησία της Υπεραγίας Θεοτόκου-Μητρόπολη υποστήριξ αν ότι οι διαστάσει ς της, οι πόρτες (3) και τα παράθυρα (22, αν και μέτρησαν 21) ταίριαζαν με τα αντίστοιχ α που αναφέροντ αι για τον Αγ. Γεώργιο και γι’ αυτό το λόγο την ανέφεραν με αυτό το όνομα. Όπως θα δούμε, όμως στη συνέχεια, και αυτή η εκκλησία αναφέρετα ι στα πρωτότυπα Οθωμανικά έγγραφα ως “Meryem Ana”, που σημαίνει “Παρθένα Μαρία“.

Ζήτησα και πήρα την έγγραφη άδεια των δύο συγγραφέω ν και ερευνητών των Οθωμανικώ ν αρχείων και παρουσιάζ ω, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τα στοιχεία που βρέθηκαν στα Οθωμανικά αρχεία, για αυτές τις δύο εκκλησίες της Τρίγλιας.

Όπως είναι γνωστό, οι μεταρρυθμ ίσεις του Tanzimat (1839) και του Islahat (1856) επέτρεψαν την κατασκευή εκκλησιών και κτιρίων δημόσιων και ιδιωτικών, για Μωαμεθανο ύς και άλλα μειονοτικ ά θρησκεύμα τα, αλλά και την επισκευή και ανακατασκ ευή των υφιστάμεν ων, στην τελευταία περίοδο της Οθωμανική ς Αυτοκρατο ρίας. Αυτό που δεν είναι γνωστό, είναι η διαδικασί α που έπρεπε να ακολουθηθ εί για τη χορήγηση αυτής της άδειας από τον Σουλτάνο, η οποία αποκαλύπτ εται από τα έγγραφα που βρέθηκαν στα Οθωμανικά αρχεία. Όλα τα αιτήματα για τις επισκευές, ανακατασκ ευές κλπ εκκλησιών, αλλά και όλων των  κτιρίων αυτού του είδους, ακολουθού σαν μια πολύ γραφειοκρ ατική διαδικασί α που ενέπλεκε αφενός την Ελληνική θρησκευτι κή ιεραρχία αφετέρου την Οθωμανική κυβερνητι κή ιεραρχία. Με δεδομένο ότι ο Πατριάρχη ς είχε αξίωμα αντίστοιχ ο με του Μεγάλου Βεζύρη, το αίτημα έπρεπε να ξεκινήσει από την Κοινότητα, να πάει στον Μητροπολί τη και μετά στο Πατριαρχε ίο και στη συνέχεια στα πολυδαίδα λα κυβερνητι κά κλιμάκια, όπως στον Divan-Humayun (Μεγάλο Βεζύρη / κυβέρνηση) και  αυτός στον Επί κεφαλής Υπάλληλο (Γραμματέα ς ή First Clerk) και, στη συνέχεια, αυτός μετέφερε το αίτημα προφορικά στον Σουλτάνο. Η απόφαση του Σουλτάνου μεταφερότ αν με τον αντίστροφ ο (γραφειοκρ ατικό) τρόπο στην Κοινότητα . Με βάση τους ερευνητές, αν και βρέθηκαν Ελληνικά έγγραφα στα Οθωμανικά αρχεία, κανένα δεν αφορούσε στις εκκλησίες της Τρίγλιας, εκτός από το τοπογραφι κό διάγραμμα του Αγίου Γεωργίου Άνω, το οποίο περιγράφε ται στο επόμενο κεφάλαιο.

Για την παρουσίασ η αυτή, οι δύο συγγραφεί ς με βοήθησαν πολύ με 1) τη μετάφραση από την αραβική στη σημερινή Τουρκική και στη συνέχεια στην Αγγλική, 2) τη μετατροπή των Οθωμανικώ ν μονάδων μέτρησης της εποχής εκείνης στις σημερινές, 3) τη μετατροπή των Οθωμανικώ ν χρονολογι ών στις σημερινές και 4) τη μετάφραση πολλών τεχνικών και άλλων όρων. Για τη σημαντική αυτή βοήθεια, τους ευχαριστώ και δημόσια. Η μετάφραση των κειμένων από την Αγγλική είναι δική μου. Τα στοιχεία αυτά των Οθωμανικώ ν αρχείων, που φυλάσσοντ αι σε διαφορετι κές Τουρκικές υπηρεσίες, θεωρούντα ι πολύ σημαντικά για την ιστορία της Τρίγλιας, γιατί, εκτός των άλλων, αποκαλύπτ ουν και την ακριβή χρονολογί α χορήγησης των αντίστοιχ ων αδειών από τον Σουλτάνο, και, επομένως, των εργασιών ανακατασκ ευής της εκκλησίας του Αγ. Γεωργίου άνω και επισκευής της εκκλησίας της Υπεραγίας Θεοτόκου-Μητρόπολης.


ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΝΩ

Για την εκκλησία αυτή παρέλαβα αντίγραφα των πρωτότυπω ν από 1) το έγγραφο με στοιχείο İ__AZN__0 0016_0004 4_001 στην αραβική γραφή, από το βιβλίο των Αποφάσεων και Διαδικασι ών για τη Δικαιοσύν η (Justice and Process’ Decisions Book), Ντοσιέ 14, Φάκελος 44, Σελίδα 1, 2) το τοπογραφι κό διάγραμμα με στοιχείο İ__AZN__0 0016_0004 4_002, και 3) το έγγραφο İ__AZN__0 0016_0004 4_003 στην αραβική γραφή, στο οποίο περιγράφε ται το αίτημα από τον Μεγάλο Βεζύρη προς τον Επί κεφαλής Υπάλληλο.


Στο έγγραφο 001 αναφέροντ αι πολύ σημαντικά στοιχεία για την περίοδο χορήγησης της άδειας ανακατασκ ευής της εκκλησίας, τα νοικοκυρι ά και τον πληθυσμό, κατά την τελευταία δεκαετία του 19ου αιώνα, αλλά και οικονομικ ά στοιχεία που αφορούν στο κόστος ανακατασκ ευής και στον τρόπο πληρωμής του και συγκεκριμ ένα ότι:

Η υποβολή άδειας για την ανοικοδόμ ηση της εκκλησίας του Αγίου Γεωργίου που βρίσκεται στη συνοικία Σέρβι στο χωριό Τρίγλια των Μουδανιών λόγω της κατεδάφισ ής της, ως απάντηση στην αναφορά του Πατριαρχε ίου, παραλαμβά νεται από το συμβούλιο της πόλης (σ.μ. Βιλαετίου) Hüdavendi gar (σ.μ. Bursa).

Ο αριθμός άδειας είναι 679, με ημερομηνί α 17 Αυγούστου 1894 του Υπουργείο υ Δικαιοσύν ης …….

η εκκλησία που αναφέρετα ι στο έγγραφο θα κατασκευα στεί χωρίς να προστεθεί άλλος χώρος με διάσταση 25 ziras (σ.μ. 18,95 μ.) σε μήκος και 18 ziras (σ.μ. 13.644 μ.) σε πλάτος και 10 ziras (σ.σ. 7,58 μ.) σε ύψος, με πέτρα και τοιχοποιί α και ξυλεία από τούβλα και στο χωριό που αναφέρετα ι, οι χριστιανο ί κάτοικοι έχουν έξι ακόμη εκκλησίες εκτός από την αναφερθεί σα εκκλησία και ο πληθυσμός της ελληνικής κοινότητα ς αποτελείτ αι από 5000 άτομα σε 876 σπίτια.

400 οθωμανικέ ς λίρες από τα έξοδα κατασκευή ς των 50.000 kuruş (σ.μ. 1 kuruş = 0,01 lira) θα δοθούν από το ταμείο, τα υπόλοιπα θα συγκεντρω θούν ως δωρεά από τους κατοίκους και δεν υπάρχει αντίρρηση για την κατασκευή….

4/5 Απριλίου 1895



Το τοπογραφι κό διάγραμμα 002 έχει διαστάσει ς 105,83Χ 92,97 εκ. και αποτυπώνε ται σ’ αυτό το οικόπεδο της εκκλησίας Άγιος Γεώργιος άνω με τις πλευρικές του διαστάσει ς και τους δύο δρόμους στους οποίους είχε πρόσωπο τότε, το Kaptan Sok στη νότια πλευρά και το στενό (Yol) στη δυτική πλευρά που είναι η είσοδος της εκκλησίας .

Η αναγραφή στην αραβική λέει: “Αυτό το διάγραμμα συντάχθηκ ε από εμένα ταπεινά, 3 Δεκεμβρίο υ 1894” και έχει την χειρόγραφ η υπογραφή “χαράλαμπος χρήστο” που αντιστοιχ εί, μάλλον, σε “χαράλαμπος χρήστου”, όπως συνηθιζότ αν την εποχή εκείνη, δηλαδή στον συντάκτη του διαγράμμα τος, ο οποίος πιθανά να ήταν και ο «εργολάβος» ανέγερσης της νέας εκκλησίας .


Στο έγγραφο 003 αναφέροντ αι τα ίδια περίπου στοιχεία:

Ιερέ μου άρχοντα (σ.μ. στον Επί κεφαλής Υπάλληλο)

Δεδομένου ότι η εκκλησία του Αγίου Γεωργίου που βρίσκεται στη συνοικία Selvi στο χωριό Trilye της επαρχίας Mudanya της επαρχίας (σ.μ. Βιλαετίου) Hüdavendigar (σ.μ. Bursa) καταστράφηκε, ζητείται άδεια ανοικοδόμ ησης από το Ελληνικό Πατριαρχε ίο, χωρίς να προστεθεί άλλος χώρος στην εκκλησία που αναφέρετα ι παραπάνω και είναι 25 ziras (σ.μ. 18,95 m) σε μήκος και 18 ziras (σ.μ. 13.644 m) πλάτος και 10 ziras (σ.μ. 7,58 m) σε ύψος, με πέτρα και τούβλα τοιχοποιί α και ξυλεία και

στο χωριό που αναφέρετα ι οι χριστιανο ί κάτοικοι έχουν έξι ακόμη εκκλησίες εκτός από την αναφερθεί σα και η ελληνική κοινότητα αποτελείτ αι από 5000 άτομα σε 876 σπίτια, 400 οθωμανικέ ς λίρες από τα έξοδα κατασκευή ς των 50.000 kuruş (σ.μ. 1kuruş = 0,01 lira) θα δοθούν από το ταμείο… δωρεές θα συγκεντρω θούν από τους κατοίκους, και δεν υπάρχει αντίρρηση για την κατασκευή μέσω της κατάσταση ς και η θέση γίνεται κατανοητή από τα εισερχόμε να γραπτά… ..…

26 Οκτωβρίου 1895
   

Συμπερασμ ατικά, από τα έγγραφα αυτά των Οθωμανικώ ν αρχείων, για την εκκλησία του Αγίου Γεωργίου άνω, προκύπτει ότι:

1. Το αίτημα για την ανακατασκ ευή της εκκλησίας υποβλήθηκ ε το 1894, η εισήγηση προς τον Σουλτάνο υποβλήθηκ ε μετά από ένα χρόνο περίπου (1895), και η άδεια ανακατασκ ευής εγκρίθηκε μετά την 26η Οκτωβρίου 1895,
2. Οι διαστάσει ς που εγκρίθηκα ν για τη νέα εκκλησία ήταν 18,95 μ. μήκος, 13,644 μ. πλάτος και 7,58 μ. ύψος και η κατασκευή θα γινόταν με πέτρα και τούβλα η τοιχοποιί α και ξυλεία,
3. Στην Τρίγλια υπήρχαν 6 ακόμη εκκλησίες (σ.σ. αριθμός που επιβεβαιώ νεται αφού την εποχή εκείνη υπήρχαν ακόμη οι 6 εκκλησίες του Αγ. Δημητρίου, της Αγ. Επισκέψεω ς, της Υπεραγίας Θεοτόκου-Παντοβασίλισσας, του Αγ. Γεωργίου κάτω, του Αγ. Ιωάννου και της Υπεραγίας Θεοτόκου-Μητρόπολης),
4. Στην Τρίγλια κατοικούσ αν 5000 άτομα περίπου σε 876 σπίτια, την περίοδο εκείνη, και
5. Τα έξοδα ανακατασκ ευής υπολογίστ ηκαν σε 50.000 kuruş (σ.σ. 500 Οθ. Λίρες), από τις οποίες οι 400 Οθ. λίρες θα καλύπτοντ αν από το Ταμείο της Κοινότητα ς και οι υπόλοιπες 100 από δωρεές των Χριστιανώ ν κατοίκων.


ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ-ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ

Για την εκκλησία αυτή παρέλαβα αντίγραφα των πρωτότυπω ν από 1) το έγγραφο με στοιχείο İ__HR___0 0238_0141 46_001 στην αραβική γραφή, από το βιβλίο του Υπουργείο υ Εξωτερικώ ν (Book of the Ministry of Foreign Affairs), και 2) το έγγραφο με στοιχείο İ__HR___0 0238_0141 46_002 στην αραβική γραφή, στο οποίο περιγράφε ται το αίτημα από τον Μεγάλο Βεζύρη προς τον Επί κεφαλής Υπάλληλο.


Το έγγραφο 001 αποτελεί το αίτημα του Πατριάρχη Κωνσταντι νουπόλεως Γρηγορίου προς το Αυτοκρατο ρικό Συμβούλιο, δια του Υπουργείο υ Εξωτερικώ ν, και σ’ αυτό αναφέρετα ι ότι:

Προς την Ανώτατη Αρχή του Υπουργείο υ Εξωτερικώ ν,

Το αίτημα του μη πολύτιμου υπηρέτη σας είναι (σ.μ. πρόταση εισαγωγής που χρησιμοπο ιείται συχνά σε αναφορές παραδόσεω ν στην Οθωμανική γραφειοκρ ατία),

Λόγω της αρχαίας (παλιάς) εκκλησίας Meryem Ana (σ.σ. Παρθένος Μαρία) που βρίσκεται στην περιοχή Metropoli t του χωριού Trilye της επαρχίας (σ.μ. Βιλαετίου) Hüdavendi gar (σ.μ. Bursa), έχει καταστραφ εί με την πάροδο του χρόνου,

Χάρη στον Σουλτάνο, για την ανοικοδόμ ηση και την κατασκευή της με επεκτάσει ς μήκους 22 ziras (σ.μ. 16.676 m) και πλάτους 17 (σ.μ. 12.886 m) και ύψους 8,5 ziras (σ.μ. 6.443 m), που αποτελείτ αι από 15 παράθυρα και 5 πόρτες,

η άδεια που αφορά την εξουσιοδό τηση του γενναιόδω ρου Σουλτάνου και την κατασκευή της εκκλησίας όπως περιγράφε ται σύμφωνα με τις επιθυμίες των κατοίκων που αναφέροντ αι παραπάνω, εγκρίνετα ι από τον Σουλτάνο

………. [σ.μ. 1) επίσημη πρόταση που σημαίνει ότι η διαταγή και το διάταγμα για τη χάρη ανήκει στον Σουλτάνο και 2) το αίτημα απευθύνετ αι στο Divan-ı Hümayun (Αυτοκρατο ρικό Συμβούλιο)].

3 Ιουλίου 1869

Γρηγόριος Έλληνας Πατριάρχη ς της Κωνσταντι νούπολης, από το 1283 (σ.μ. 1867)


Ακολουθού ν οι σημειώσει ς-επεξηγήσεις του καθηγητή-μεταφραστή Dr. Ayşın ÖZÜGÜL, που είναι πολύ σημαντικέ ς για τις εργασίες στη συγκεκριμ ένη εκκλησία:

(σ.μ. Η έννοια του θέματος συνίστατα ι στο αίτημα για τη χορήγηση της άδειας από το Σουλτάνο για οικοδόμησ η και ανοικοδόμ ηση, ανακαινίζ οντας και κάνοντας επεκτάσει ς της εκκλησίας που είναι γνωστή ως Meryem Ana (Παρθένος Μαρία) στην περιοχή Metropoli t, μία από τις γειτονιές της Tirilye, λόγω της καταστροφ ής της, μήκους 22 ziras (16,676 m), πλάτους 17 ziras (12,886 m) και ύψους 8,5 zira (6.443 m) και περιλαμβά νουν 15 παράθυρα και 3 πόρτες.

Είναι σαφές από τα αρχεία ότι οι εντολές του Σουλτάνου, που παρέχουν στην ουσία την αιτούμενη άδεια, δόθηκαν για επεκτάσει ς τέτοιων εκκλησιών . Επομένως, πρώτα απ' όλα, με εντολή του Σουλτάνου, παρόμοιες περιπτώσε ις ανήκουν στους ανθρώπους που ζητούν την ανεξάρτητ η κατασκευή της προαναφερ θείσας εκκλησίας, και δεν υπάρχει ενδιαφέρο ν, σχέση και συμμετοχή άλλων χωρών.

Η επιφάνεια που θα προστεθεί δεν θα είναι εξωτερική, μόνο τα ελλείποντ α τμήματα της προαναφερ θείσας εκκλησίας θα ολοκληρωθ ούν, αλλά δεν θα βρίσκοντα ι στην Ισλαμική γειτονιά ή θα συμπεριλη φθούν στο ίδρυμα.

Δεν υπάρχει κανένα μειονέκτη μα μέσω του τόπου και της θέσης και δεν υπάρχει πραγματικ ή βλάβη σε κανέναν, να την εγκαταστή σει στην αρχική της κατάσταση και, επομένως, να αλλάξει διάταξη, με τη διαταγή του Σουλτάνου, και υπό την προϋπόθεσ η ότι δεν υπερβαίνε ι τα μέτρα του μήκους, του πλάτους και του ύψους , που αναφέρθηκ αν παραπάνω, και να μην συλλέγουν ποσά από τους φτωχούς και άνεργους ανθρώπους με βία για αυτόν τον λόγο, ή να τους ενοχλούν και να προκαλούν παρόμοια κατάσταση για άλλους λόγους, να μην εμποδίζου ν την κατασκευή και την ανακατασκ ευή με ανακαίνισ η και επέκταση, και να ενημερώνο υν την Der-sa'âdet (Κωνσταντι νούπολη) σε περίπτωση κάθε είδους μειονεκτή ματος,

(Μπορώ να μεταφράσω το υπόλοιπο κείμενο. Σημαίνει εν συντομία ότι: ... αποτελεί τη συνημμένη γνώμη του Μεγάλου Βεζύρη (σημερινού πρωθυπουρ γού), και η απόφαση και η διαταγή για την άδεια ανήκουν στον Σουλτάνο).

Fi 26 Rabiulahi r 1286 και Fi 26 Temmuz 1285 (σ.σ. 25 Ιουλίου 1285)

5/7 Αυγούστου 1869



Στο έγγραφο 002 περιγράφε ται το αίτημα από τον Μεγάλο Βεζύρη προς τον Επί κεφαλής Υπάλληλο.

Ιερέ μου άρχοντα (σ.μ. προς στον Επί κεφαλής Υπάλληλο)

Η αναφορά του Έλληνα Πατριάρχη για την αποκατάστ αση της εκκλησίας που βρίσκεται στην συνοικία Metropoli t του χωριού Trilye, λόγω της καταστροφ ής της, παρουσιάζ εται από τη γραμματεί α του Divan-ı Hümayun (Αυτοκρατο ρικό Συμβούλιο, υπουργικό συμβούλιο).

Η άδεια για την ανέγερση της εκκλησίας που αναφέρετα ι παραπάνω, με ανακαίνισ η και επέκταση, όπως αναφέρετα ι στα συνημμένα έγγραφα (σ.μ. από την γραμματεί α του Αυτοκρατο ρικού Συμβουλίο υ), συμπεριλα μβανομένω ν των όρων, θα γραφτεί σύμφωνα με τη διαταγή του Σουλτάνου .

22 Ιουλίου 1869



Η υποβολή (εισήγηση) του Επί Κεφαλής Υπαλλήλου είναι ότι:

Το αίτημα για την ανοικοδόμ ηση και ανακαίνισ η της εκκλησίας που αναφέρετα ι, παρουσιάζ εται,

Η εντολή άδειας δίνεται από τον Σουλτάνο….

23 Ιουλίου 1869



Συμπερασμ ατικά, από τα έγγραφα αυτά των Οθωμανικώ ν αρχείων, για την εκκλησία της Υπεραγίας Θεοτόκου-Μητρόπολης, προκύπτει ότι:

1. Στην αρχική μετάφραση της Dr. Ayşın ÖZÜGÜL αναγράφον ταν ημερομηνί ες στο Οθωμανικό αλλά και στο Γρηγοριαν ό ημερολόγι ο, που δεν ταίριαζαν με τη σωστή σειρά των εγγράφων από τα διάφορα ενδιάμεσα στάδια της Οθωμανική ς διαδικασί ας. Μετά από επικοινων ία με τους δύο συντάκτες της μελέτης, τη μεσολάβησ η των καλοκαιρι νών διακοπών τους, αλλά και των περιορισμ ών στην Τουρκία για τον Covid-19, διευκρινί στηκαν και διορθώθηκ αν οι ημερομηνί ες, αν και, προσωπικά, εξακολουθ ώ να διατηρώ κάποιες επιφυλάξε ις για την ορθότητά τους,
2. Στο έγγραφο 001 αναφέρετα ι ξεκάθαρα το όνομα της εκκλησίας και η περιοχή (ενορία) που βρισκόταν, ενώ στο έγγραφο 002 και στις μεταφράσε ις των αντίστοιχ ων κειμένων στην αραβική δεν αναφέρετα ι το όνομα.
3. Εάν δεχθούμε ότι όλη η διαδικασί α του αιτήματος και της χορήγησης της άδειας επισκευής της εκκλησίας, από το Σουλτάνο, έγινε το 1869, τότε επανέρχετ αι στο προσκήνιο η σημασία του γωνιόλιθο υ με την αναγραφή “1834”, που έχει ενσωματωθ εί στην τοιχοποιί α του ναού στη συμβολή των οδών Eski Pazar Cad και Demirhane Araligi Sok,
4. Οι διαστάσει ς της εκκλησίας είναι 16,676 μ. μήκος, 12,886 μ. πλάτος και 6,443 μ. ύψος, σύμφωνα με τα παραπάνω έγγραφα και είχε 15 παράθυρα και 3 πόρτες. Σήμερα έχει 3 πόρτες, από τις οποίες εκείνη προς το Demirhane Araligi Sok είναι μονίμως κλειστή, και 21 παράθυρα συνολικά στις 4 πλευρές της και συγκεκριμ ένα 7 προς το Demirhane Sok, 3 προς την Eski Pazar Cad, 7 προς το Demirhane Araligi Sok και 4 προς την Iskele Cad. Επισημαίν εται ότι, στην πλευρά της προς την Iskele Cad, είχε κατεδαφισ τεί, πριν από το 1978, το ημικυκλικ ό τμήμα του ιερού και είχε κατασκευα σθεί πόρτα εισόδου με μεγάλο παράθυρο πάνω απ’ αυτήν, αλλά αργότερα αποκαταστ άθηκε η αρχική όψη αυτής της πλευράς, ξανακτίστ ηκε το ημικυκλικ ό τμήμα του ιερού, έκλεισε η πόρτα και το μεγάλο παράθυρο πάνω απ’ αυτήν και στη θέση της έμεινε μόνο ένα παράθυρο μικρών διαστάσεω ν.

98
Α.Ο.Τ Ραφήνας / Απ: ΚΥΠΕΛΛΟ 1η Φαση με ΔΟΞΑ ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΑΣ
« Τελευταίο μήνυμα από Μέλος Φόρουμ στις 07 Σεπτέμβριος 2020, 07:46:38 μμ »
   Τεράστια έκπληξη ήταν η ήττα της Τριγλιας  Ραφήνας ,στην πρώτη φάση του Κυπέλλου ΕΕΠΣΑΝΑ. Αποκλείστ ηκε με 1-0 από την Δόξα Αγίας Άννας που αγωνίζετα ι στην Γ’ κατηγορία!
99
Α.Ο.Τ Ραφήνας / ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ Α' ΚΑΤΗΓΟΡΊΑΣ 2ος ΟΜΙΛΟΣ ΕΠΣΑΝΑ
« Τελευταίο μήνυμα από Μέλος Φόρουμ στις 05 Σεπτέμβριος 2020, 04:57:40 μμ »
2ος Όμιλος Α Κατηγορία ς

ΟΙ ΟΜΑΔΕΣ της Α’ Φάσης  του Πρωταθλήμ ατος

ΑΟ ΚΟΡΩΠΙΟΥ
 
 ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ

 ΠΑΟ ΚΑΛΥΒΙΩΝ

Α.Ο ΓΛΥΚΩΝ ΝΕΡΩΝ

ΑΡΗΣ ΒΟΥΛΑΣ

ΘΗΣΕΑΣ Ν.ΜΑΚΡΗΣ

Α.Ο ΣΤΑΜΑΤΑΣ
 
Α.Ο  ΑΝΟΙΞΗΣ

ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ Σ ΑΓ.ΣΤΕΦΑΝ ΟΥ

Α.Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΘΙΑΚΑΚΗ Σ

100
Η Ιστορία των Προγόνων μας. / ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ «ΤΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ 1968-1969 (ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ)»
« Τελευταίο μήνυμα από Μέλος Φόρουμ στις 02 Σεπτέμβριος 2020, 09:29:37 μμ »
ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑ ΚΗΣ
«ΤΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ 1968-1969 (ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ)»

Ο μεγάλος ποιητής Μανόλης Αναγνωστά κης στο βιβλίο του «ΤΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ 1968-1969» σε ένα απόσπασμα στη σελίδα 39 γράφει:

«Είχαμε ραντεβού με τον Βαμβακά, στις εννιά παρά είκοσι, στην οδό Κωνσταντί νου Μελενίκου – αυτός θ’ ανηφόριζε . Στις οχτώ και πέντε τον σκοτώσανε στη Μισραχή, την ώρα που έτρεχε να προλάβει το τραμ. Την άλλη μέρα, είδα τη φωτογραφί α του στην εφημερίδα . Τότε τον είδα για πρώτη φορά και έμαθα πως αυτός που περίμενα και δεν ήρθε ήταν ο Βαμβακάς».

Ο Βαμβακάς, ο Τριγλιανός Δημήτρης (Μήτσος) Βαμβακάς-Αστέρης (Τρίγλια της Προποντίδ ας 1908 - Θεσσαλονί κη 1948).
Το 1921 σε ηλικία 13 χρόνων, πριν από την καταστροφ ή έφυγε για την Αθήνα, ύστερα από πρόσκληση του θείου του Αναστάσιου Λύρατζη για να τον βοηθούσε στο Περίπτερο του της οδού Αθηνάς.
Η οικογένει ά αποτελείτ ο από τον πατέρα του Θανάση Βαμβακά και τη μητέρα του Γενοβέφα, το γένος Λύρατζη, και τα τρία παιδιά, το Μήτσο, τον Χρήστο και την αδελφή τους Άννα.

Εζησε πολύ έντονα την εποχή του, έφυγε πολύ νωρίς, 40 ετών. Πολιτικός Επίτροπος Συνταγματ άρχης του Δ.Σ.Ε. (Δημοκρατι κός Στρατός Ελλάδας.
Ιστορική Φυσιογνωμ ία ......


Το διάταγμα απονομής τιμητικού μεταλλείο υ ανδρείας
στον Μήτσο Βαμβακά, Πολιτικό Επίτροπο - Συνταγματ άρχη του Δ.Σ.Ε.

Αρχείο Α.Σ.Κ.Ι.

Σελίδες: 1 ... 8 9 [10]
SimplePortal 2.3.7 © 2008-2021, SimplePortal