Τελευταία μηνύματα

Τελευταία μηνύματα

#1
Κατά την έρευνα των ψηφιοποιημένων φύλλων της εφημερίδας «ΝΕΟΛΟΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΎΠΟΛΗΣ» της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων, εντόπισα στον B΄ τόμο του 1895, στο φύλλο 7832 της Παρασκευής 4/16.8.1895 (1η σελ 147), και στη στήλη ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ, την ανταπόκριση για την καταστροφική πυρκαγιά στην Τρίγλια, από την οποία αποτεφρώθηκαν 100 σπίτια και ένας ναός, αλλά σώθηκε η εικόνα της Παναγίας.

Για το ίδιο συμβάν εντόπισα και την από 2 Αυγούστου ανταπόκριση που δημοσιεύθηκε τρεις μέρες αργότερα στο φύλλο 7842 της Δευτέρας 7/19.8.1895 (1η σελ 159), και στη στήλη ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ, το πρωτογενές κείμενο της οποίας παρατίθεται στη συνέχεια του πρώτου. Στην ανταπόκριση αυτή αναφέρεται ότι δύο ακόμη εκκλησίες υπέστησαν ζημιές από την καταστροφική πυρκαγιά.

Αυτό το συμβάν περιγράφεται και στην «Αυτοβιογραφία» του Αλέξανδρου Μουμτζή [Τριγλιανό Χρονικό (1876-1909), Ανδρέας Χελιώτης, 2018, σελ 18], ως «Άλλο κτήριον άξιον λόγου είχε την υδαταποθήκην, την οποία έκτισαν οι κάτοικοι κατόπιν της πυρκαϊάς. ήτις παρηνάλωσεν 110 οικίας», δηλαδή χωρίς να αναφέρεται το έτος και οι λεπτομέρειες που περιγράφονται στις δύο ανταποκρίσεις.

Αν και στις δύο ανταποκρίσεις δεν αναφέρονται αφενός η εκκλησία που κάηκε αφετέρου οι δύο εκκλησίες που υπέστησαν ζημιές, εύκολα προκύπτει ότι η εκκλησία που κάηκε ήταν εκείνη της Αγίας Επισκέψεως, δεδομένου ότι 1) σ' αυτήν βρισκόταν η εικόνα της Παναγίας που σώθηκε και 2) η εκκλησία αυτή περιγράφεται από τους πληροφορητές του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών (ΚΜΣ) ως : «Η Αγία Επίσκεψις ήταν στη συνοικία του Επάνω Αϊ Γιώργη. Πριν ήταν εκκλησία και λειτουργούσε και κάηκε το 1895. Έμεινε η εικόνα και κάτι άλλα , και κτίσαν ένα παρεκκλήσι πέτρινο και τάβαλαν μέσα». Η εκκλησία αυτή ήταν μικρή και αφιερωμένη στον Άγιο Βασίλειο, αλλά ονομαζόταν της Αγίας Επισκέψεως λόγω της εικόνας της Παναγίας "Η Επίσκεψις", «... εξαλειφθέντος του ονόματος του Αγ. Βασιλείου...», όπως αναφέρει ο Τρύφων Ευαγγελίδης στο βιβλίο «Βρύλλειον-Τριγλεία».

Για τις άλλες δύο που υπέστησαν ζημιές από την πυρκαγιά, η μια ήταν μάλλον η εκκλησία του Αγίου Δημητρίου, που βρισκόταν στην ίδια περιοχή, ήταν ετοιμόρροπη και δεν λειτουργούσε, όπως αναφέρεται στην ίδια σελίδα 18 του βιβλίου Τριγλιανό Χρονικό ως: «Στις αρχές του 20ου αιώνα λειτουργούσαν εκεί πέντε Ελληνοορθόδοξοι ναοί, "πλην της εκκλησίας του Αγίου Δημητρίου, τελείως αργούσης"...». Στον Κανονισμό Λειτουργίας των εκκλησιών της Τρίγλιας που συντάχθηκε από τον Χρυσόστομο, μητροπολίτη Δράμας τότε και εγκρίθηκε τον Ιανουάριο 1908, περιγράφεται στο άρθρο 3 η συγκεκριμένη εκκλησία ως: «... και του αγίου Δημητρίου λειτουργούσης μόνον  κατά την ετήσιον μνήμην και πανήγυριν του Μεγαλομάρτυρος Δημητρίου, κατά την εορτήν της Ζωοδόχου Πηγής, και την εορτήν των Ισαποστόλων Κων/νου και Ελένης». Η μικρή αυτή εκκλησία κατεδαφίστηκε από τους Χριστιανούς κατοίκους το καλοκαίρι 1909, μετά την απόφαση της ΓΣ της 22.6.1909 (βλέπε σχετικό πρακτικό) «... δια την ανέγερσιν της νέας Εκκλησίας εις ήν θέσιν έκειτο άλλοτε ο ναός της Αγίας Επισκέψεως ...», για να ανεγερθεί τελικά στη μείζονα έκταση το Νέο Σχολείο, το οποίο έχει ανακαινισθεί και λειτουργεί σήμερα ως Μουσείο και χώρος εκδηλώσεων. Η άλλη, στην ίδια περιοχή, ήταν η εκκλησία του Αγίου Γεωργίου Άνω (Κυπαρισσιώτη), για την ανακατασκευή της οποίας είχε εκδοθεί σουλτανική άδεια (φιρμάνι) το 1895 (σχετικό άρθρο μου  https://www.triglianoi.gr/index.php?topic=2431.0 ) και πιθανόν οι ζημιές από την πυρκαγιά να είχαν σχέση με τα πρώτα στάδια ανέγερσης της νέας τότε εκκλησίας που υπάρχει και σήμερα. Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει ότι η πυρκαγιά του 1895 κατέστρεψε τα κτίρια που βρισκόντουσαν στην έκταση από την Eski Pazar, όπου είναι η πρόσοψη του Νέου Σχολείου μέχρι τη βόρεια πλευρά της εκκλησίας του Αγίου Γεωργίου Άνω περίπου.

Από τις δύο αυτές ανταποκρίσεις προκύπτει ότι η καταστροφική πυρκαγιά ξεκίνησε τη νύκτα (περί την 6η) της Παρασκευής προς το Σάββατο 20.7/2.8.1895, από ένα φούρνο [δεν ονομάζεται ο ιδιοκτήτης, αλλά γνωρίζουμε ότι οι φούρνοι της Τρίγλιας βρισκόντουσαν στον κεντρικό δρόμο (Ντερές, Iskele Cad), και ίσως υπήρχε/αν και στην Eski Pazar, όπως φαίνεται στη φωτογραφία DSCF1076 σ΄ αυτή την οδό με το νεαρό που κρατάει το ταψί με τα κουλούρια], αποτέφρωσε 100 σπίτια και μια εκκλησία και προκάλεσε σοβαρές ζημιές σε άλλες δύο, που δεν προσδιορίζονται. Τα 95 σπίτια που καταστράφηκαν ανήκαν σε πολύ φτωχές οικογένειες, που όχι μόνο δεν είχαν πλέον σπίτι να μείνουν, αλλά και χρήματα για να ζήσουν. Οι μάνες κλαίγανε και για τις προίκες των κοριτσιών τους που με τόσο κόπο είχαν δημιουργήσει και αυτές κάηκαν. Οι συνολικές ζημιές υπολογίζονταν στις 30.000 λίρες.

Για την κατάσβεση της πυρκαγιάς, στάλθηκαν αντλίες από τους αφενός Louis Larme, εργοστασιάρχη μεταξουργείου αφετέρου την εταιρεία του σιδηροδρόμου Μουδανίων-Προύσης. Επίσης, προσέτρεξαν για βοήθεια και κάτοικοι από τα Μουδανιά, τη Συγή και το Νεοχώρι Μουδανιών. Από τους πρώτους που έφτασαν στον τόπο της καταστροφής ήταν ο καϊμακάμης Μουδανιών, ο αρχιμανδρίτης Κων. Αράβογλου, εκπρόσωπος του μητροπολίτη, ο μουδίρης Ακρήφ Μουσταφά εφέντης, και η δημαρχία και οι πρόκριτοι που έστειλαν στη Μονή Μηδικίου 20 οικογένειες.

Με διαταγή του νομάρχη Μουνίρ πασά, που παραθέριζε στα Μουδανιά, στάλθηκαν 800 οκάδες άρτου, με την εντολή να διανεμηθούν από τη δημαρχία επί 8 ημέρες στις άπορες οικογένειες. Επίσης, οι φιλάνθρωποι αδελφοί Τσοπάνογλου από τη Συγή απέστειλαν δωρεάν 100 οκ. άρτου και άλλοι διάφορα βοηθήματα.

Είναι αξιοσημείωτο ότι ο ανώνυμος συντάκτης των ανταποκρίσεων παροτρύνει με τα κείμενά του τον μητροπολίτη, τους κατοίκους των γειτονικών πόλεων και χωριών, αλλά και την κυβέρνηση να βοηθήσουν οικονομικά τους αναξιοπαθούντες Τριγλιανούς.

Τα κείμενα των ανταποκρίσεων παρατίθενται αυτούσια στην καθαρεύουσα και με την ορθογραφία της εποχής εκείνης.



ΝΕΟΛΟΓΟΣ φύλλο 7839 της Παρασκευής 4/16.8.1895 (1η σελ. 147)

ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΓΕΝΟΥΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗΣ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ

Η εν Τριγλία πυρκαϊά

Εκ Τριγλίας επιστέλλονται ημίν και τα εξής πληρέστερα περί της εκεί επισυμβάσης καταστρεπτικής πυρκαϊάς:

Την νύκτα της παρασκευής προς σάββατον, 29 λήγοντος, περί την 6ην ώραν πυρκαϊά εκραγείσα εν τω κέντρω της ημ. κωμοπόλεως εντός 8 ωρών απετέφρωσε περί τας 100 οικοδομάς, εν αίς και έναν ναόν, εξ ού μόνο η ιστορική εικών της Θεομήτορος εσώθη.

Έντρομοι οι πάντες αφυπνισθέντες έδραμον εις τον τόπον της καταστροφής, ίνα εργασθώσι κατά του πυρός. Το πυρ εξεράγη εκ τινος αρτοποιείου, μεταδοθέν δε εν ακαρεί εις τας παρακειμένας ξυλίνας οικίας, περιέζωσε δια ουρανομήκων φλογών ολοκλήρους συνοικίας, και ταύτα εν εποχή καθ' ήν ένεκα της από τριετίας επικρατούσης ακαρπίας, περιήλθεν αύτη εις ένδειαν λίαν επαυξηθείσαν και δια της φοβεράς ταύτης μάστιγος, καθόσον αι 95 των υπό της πυρκαϊάς καταστραφεισών οικογενειών διατελούσι πτωχόταται και μόλις δια της εργασίας αυτών αποζώσαι, μη δυνάμεναι επομένως εις το εξής ουχί εστίας προς κατοικίαν, αλλά τον επιούσιον άρτον να εξοικονομήσωσιν. Αι ζημίαι υπολογίζονται εις 30 χιλ. λιρών. Εκ Μουδανίων και Συγής περί το λυκόφως αφίκοντο αι πρώται βοήθειαι, σπεύσασαι εις τον τόπον της καταστροφής μετά αντλιών και παντός συντελέσαντος εις την παντελή κατάσβεσιν του πυρός, όπερ άνευ των ειρημένων βοηθειών θα ελάμβανε φρικωδεστέρας διαστάσεις και θα ηρήμου την κωμόπολιν ημών.

Εκ των πρώτων σπευσάντων εις τον τόπον της καταστροφής ήτο η Α. Ενδοξ. ο καϊμακάμης Μουδανίων, πολλοί εκ των τα πρώτα φερόντων κατοίκων αυτής και έτεροι, ως εκ της Συγής, οίτινες σπουδαίως συνετέλεσαν εις την κατάσβεσιν του παμφάγου πυρός. Αξιέπαινος ουχ ήττον απέβη η προθυμία, ήν έδειξε και η Α. πανοσιολ. ο αρχιμανδρίτης κ. Κωνσταντ. Αράβογλους, ο επαξίως αντιπροσωπεύων τον ημέτερον ιεράρχην, όστις δε παραμένων ενταύθα ένεκα των εξετάσεων, σπεύσας αυθωρεί εις τον τόπον της καταστροφής, παρώτρυνε τους πάντας, αυτός δίδων πρώτος το παράδειγμα εν τη υδροφορία. Και ο μουδίρης ημών Ακρήφ Μουσταφά εφέντης και η δημαρχία μετά των προκρίτων της κοινότητος ημών έσπευσαν να επιτελέσωσι το εαυτόν καθήκον, αποστείλαντος εις την ενταύθα Μονήν των πατέρων Μηδικείου υπέρ τας 20 οικογενείας.

Κατά διαταγήν  του νομάρχου ημών Μουνίρ πασσά, παραθερίζοντος εν Μουδανίοις, διανεμήθησαν 800 οκ. άρτου επί δύο ημέρας, διετάχθη δε η ενταύθα δημαρχία να διανέμη κατά συνέχειαν επί οκτώ ημέρας εις τας απόρους οικογενείας.
Ελπίζομεν ότι και η Α. Σ. ο προσφιλής ημών μητροπολίτης, ο επί τοις φιλανθρώποις διακρινόμενος αισθήμασι, θα σπεύση να ενσταλάξη ακεσώδυνον βάλσαμον παραμυθίας δια μικράς συνδρομής επερχόμενος επίκουρος εις τους αναξιοπαθούντας Τριγλιανούς, και ούτω δια του ευαγγελικού Αυτού παραδείγματος θα κεντηθή, πεποίθαμεν, και η χορδή των γειτόνων ημών κατοίκων Μουδανίων, Συγής και Προύσης, ών οι πολίται προθυμοποιηθήσονται όπως ανοίξωσι τα βαλλάντια αυτών και καταπαύσωσι τα δάκρυα των δυστυχών αυτών γειτόνων.

Και η Σ. Α. Κυβέρνησις, ής τρανά δείγματα αγαθοεργίας πολλάκις ελάβομεν, θα ευδοκήση όπως και αύθις επέλθη επίκουρος καλύπτουσα την γυμνότητα των πιστών αυτής υπηκόων δι' αυτοπροαιρέτου συνδρομής και επουλόνουσα τα τραύματα των απεγνωσμένων συμπολιτών ημών, ούς δεινώς απειλεί να θερίση το πεπρωμένον και ο θάνατος.



ΝΕΟΛΟΓΟΣ φύλλο 7842 της Δευτέρας 7/19.8.1895 (1η σελ. 159)

ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΓΕΝΟΥΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗΣ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ

Η εν Τριγλία πυρκαϊά

Από 2 αυγούστου επιστέλλονται ημίν και τάδε εκ Τριγλίας συμπληρωματικά των προηγουμένων γραφέντων:

Μητέρες λυσίκομοι εθρήνουν ομού μετά των πυρποληθεισών οικιών αυτών και την απώλειαν της προικός των εν Κων/πόλει ευρισκομένων θυγατέρων των, αίτινες δι΄εντίμου υπηρεσίας κατώρθωσαν να σχηματήσωσιν αυτήν. Προς τη αποτεφρωθείση δε και δύο έτεραι εκκλησίαι υπέστησαν ουκ ολίγας ζημίας. Αι αποτεφρωθείσαι οικοδομαί εξακολουθούσι να υποκαίωσι. Δια τα δυστυχή της πυρκαϊάς θύματα εκ διαφόρων μερών αποστέλλονται βοηθήματα, οι εκ της Συγής φιλάνθρωποι ομογενείς αδελφοί Τσοπάνογλου απέστειλαν δωρεάν 100 οκ. άρτου, εν τη προηγουμένη μου ελησμόνησα να αναφέρω μεταξύ των σπευσάντων εις τον τόπον της καταστροφής ότι αυθόρμητοι προσήλθον και οι κάτοικοι του Νεοχωρίου, του παρά τοις Μουδανίοις. Προς άπαντας τούτους η κοινότης ημών εκφράζει τας εγκαρδίους ευχαριστίας της. Επίσης εκφράζομεν τας ευχαριστίας μας και προς τον κ. Louis Larme, εργοστασιάρχην μεταξουργείου και προς την αξιότιμον διεύθυνσιν της εταιρείας του σιδηροδρόμου Μουδανίων-Προύσης, οίτινες αυθόρμητοι μας απέστειλαν τας αντλίας των.


#2
Α.Ο.Τ Ραφήνας / ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ- ΑΧΙΛΛΕΑΣ Κ.ΑΧ...
Τελευταίο μήνυμα από Στάθης Δημητρακός - 08 Δεκεμβρίου 2025, 09:52:29 ΠΜ
           ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ Α' ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ ΕΠΣΑΝΑ 2025-26 (13η Αγωνιστική)

             ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ- ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΚΑΤΩ ΑΧΑΡΝΩΝ

            ΣΑΒΒΑΤΟ 13/12/25, ΩΡΑ 3 Μ.Μ.

              ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΓΗΠΕΔΟ ΡΑΦΗΝΑΣ




    ΕΠΟΜΕΝΗ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ (14η)

    ΑΟ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ-ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ

 
#3
Α.Ο.Τ Ραφήνας / Απ: ΣΤΗ ΒΟΥΛΑ ΜΕ ΤΟΝ ΑΡΗ ,ΚΥ...
Τελευταίο μήνυμα από Στάθης Δημητρακός - 07 Δεκεμβρίου 2025, 05:03:30 ΜΜ
               
               7/12/2025 ΑΡΗΣ ΒΟΥΛΑΣ - ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ 1-0
#4
Κατά την έρευνα των ψηφιοποιημένων φύλλων της εφημερίδας «ΝΕΟΛΟΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΎΠΟΛΗΣ» της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων, εντόπισα στον Β΄ τόμο του 1896 και στο φύλλο 8138 της Δευτέρας 1/13.7.1896 (2η σελ 2), στη στήλη ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ, άρθρο και σχόλια στην εγκύκλιο επιστολή του Πάπα Λέοντος ΙΓ' για την Ένωση των Εκκλησιών. Το άρθρο αυτό, που συντάχθηκε πριν από 129 χρόνια, είναι ιδιαίτερα επίκαιρο μετά την προ ολίγων ημερών πρώτη επίσημη επίσκεψη του πάπα Λέοντος ΙΔ', στην Τουρκία και το Λίβανο. Στην Τουρκία (28/11/2025), τον υποδέχθηκε ο πρόεδρος της Δημοκρατίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και στη συνέχεια επισκέφθηκε αφενός με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο τη Νίκαια, τιμώντας την επέτειο των 1700 χρόνων από την Α' Οικουμενική Σύνοδο, αφετέρου το Φανάρι για 1) τη δοξολογία στον πατριαρχικό ναό του Αγίου Γεωργίου και 2) την υπογραφή κοινής δήλωσης με τον Οικουμενικό Πατριάρχη.

Επισημαίνεται ότι ο Πάπας Λέων ΙΔ', σε επιστολή με τίτλο "In unitate fudel" (Εν τη ενότητα της πίστεως), που δημοσιεύθηκε την 23η Νοεμβρίου 2025, τονίζει την «οικουμενική αξία» της Συνόδου της Νίκαιας και προσκαλεί τους πιστούς «να πορευθούν μαζί για να φθάσουν στην ενότητα και τη συμφιλίωση», αφήνοντας πίσω «θεολογικές διαμάχες» και καλλιεργώντας «έναν οικουμενισμό στραμμένο προς τον μέλλον». «Στην ενότητα της πίστης, η οποία κηρύχθηκε από τις απαρχές της Εκκλησίας, οι χριστιανοί καλούνται να πορευθούν με ομόνοια, διαφυλάττοντας και διαδίδοντας, με αγάπη και χαρά, το μήνυμα του Ιησού Χριστού» υπογραμμίζει.

Ερευνώντας την ιστορική εξέλιξη του θέματος των παπικών εγκυκλίων για την ένωση των Εκκλησιών, διαπίστωσα ότι ο Πάπας Λέων ΙΓ' είχε εκδώσει την από 18/30.9.1880  σχετική εγκύκλιο, το Οικουμενικό Πατριαρχείο εξέδωσε το 1882 τον «Εγκυκλίου Επιστολής Έλεγχο» του Φιλοθέου Βρυεννίου, μητροπολίτου Νικομηδείας, που βρήκα στη βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Κρήτης https://anemi.lib.uoc.gr/metadata/d/0/1/metadata-312-0000214.tkl και αργότερα το Οικουμενικό Πατριαρχείο εξέδωσε το 1895 την «Εγκύκλιο Πατριαρχική και Συνοδική Επιστολή» που βρήκα στην ίδια πηγή https://anemi.lib.uoc.gr/metadata/6/8/9/metadata-181-0000283.tkl διατυπώνοντας τις απόψεις του για το ίδιο θέμα. Με αφορμή τις φήμες ότι ο Πάπας Λέων ΙΓ' επρόκειτο να εκδώσει και νέα εγκύκλιο για το ίδιο θέμα «μη ανεχόμενος την επισήμως γενομένην αντίρρησιν», με την προαναφερθείσα Εγκύκλιο επιστολή του Οικουμενικού Πατριαρχείου, δημοσιεύθηκε στην περιοδική έκδοση της «Εκκλησιαστικής Αλήθειας» του Οικ. Πατριαρχείου της Παρασκευής 28.6/10.7.1896 το ακόλουθο άρθρο, το οποίο αναδημοσίευσε ο ΝΕΟΛΟΓΟΣ.

Στο άρθρο περιγράφεται η θέση του Πατριαρχείου και των Εκκλησιών της Ανατολής και του Βορρά, που ήταν ότι η συζήτηση για το θέμα της ένωσης θα μπορούσε να γίνει με τον ένα και μοναδικό όρο της αποδοχής της μιάς, αγίας, καθολικής και αποστολικής του Χριστού Εκκλησίας. Και από την περίληψη της τελευταίας παπικής εγκυκλίου που δημοσιεύθηκε στις εφημερίδες, ο συντάκτης του άρθρου ισχυρίζεται ότι η Ρωμαϊκή Εκκλησία αρνιόταν πάντα τη συντέλεση της αληθινής ένωσης, απαιτώντας την υποταγή και την τυφλή υπακοή των άλλων σ΄ αυτήν, προσθέτοντας και το αλάθητο του Πάπα.

Το κείμενο της είδησης παρατίθεται αυτούσιο στην καθαρεύουσα και με την ορθογραφία της εποχής εκείνης.



ΝΕΟΛΟΓΟΣ φύλλο 8138 της Δευτέρας 1/13.7.1896 (2η σελ. 2)

ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΓΕΝΟΥΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗΣ

ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ

ΝΕΑ ΠΕΡΙ ΕΝΩΣΕΩΣ ΤΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΑΠΑ ΛΕΟΝΤΟΣ ΤΟΥ ΙΓ'

Η της παρασκευής «Εκκλ. Αλήθεια» γράφει τάδε σχετικώς με την νέαν περί ενώσεως Εκκλησιών Εγκύκλιον του Πάπα:

Προ ικανού χρόνου διεδίδοτο η φήμη, ότι ο πάπας Λέων ο ΙΓ', μη ανεχόμενος την επισήμως γενομένην αντίρρησιν εις την προτέραν αυτού περί ενώσεως των Εκκλησιών εγκύκλιον επιστολήν δια της «Εγκυκλίου Πατριαρχικής και Συνοδικής επιστολής προς τους ιερωτάτους και θεοφιλεστάτους εν Χριστώ αδελφούς Μητροπολίτας και Επισκόπους και τον περί αυτούς ιερόν και ευαγή κλήρον και άπαν το ευσεβές και ορθόδοξον πλήρωμα του αγιωτάτου Αποστολικού και Πατριαρχικού Θρόνου Κωνσταντινουπόλεως1», προυτίθετο δια νέας περί ενώσεως πάλιν των Εκκλησιών εγκυκλίου επιστολής να αναιρέση τα κατά της προτέρας γραφέντα και να συνεχίση το εαυτού έργον. Εν τούτοις οι σοβαρώτερον και εμβριθέστερον  περί των τοιούτων σκεπτόμενοι ηδυνάτουν να πιστεύσωσιν, ότι όντως ο πρωθιεράρχης της Ρωμαϊκής Εκκλησίας, ανήρ διαφημιζόμενος επί εξόχω πολιτική συνέσει και πνεύματι μετριοφροσύνης, θα προέβαινεν αταλαιπώρως εις τοιούτο τολμηρόν αληθώς και παρακεκινδυνευμένον διάβημα, προκαλών ούτω νέας αντιρρήσεις και αντεγκλήσεις και εξεγείρων  και εξάπτων επί μάλλον και μάλλον την πυράν της διχόνοιας και διαστάσεως. Εάν αληθώς εζήτει εν πνεύματι ειρήνης και ανοχής την των Εκκλησιών ένωσιν, πως ήτο δυνατόν, αντιλέγων και εμμένων εις τα πολλαχώς μέχρι τούδε παρά πολλών αναιρεθέντα καινοφανή δόγματα και διδάγματα, να συντελέση εις τον σκοπόν, ον εκουσίως ανέλαβεν; Είναι δε γνωστόν, ότι και επί ζητημάτων και θεμάτων ελάσσονος σημασίας και εις διαφωνίας ιδιωτικάς η εμμονή των διαφωνούντων εις τα αυτοίς δόξαντα ουδέποτε εις αίσιον καταλήγει αποτέλεσμα, εκτός εάν ο έτερος των διαφωνούντων, αναγνωρίσας την εαυτού πλάνην, συμμερισθή των γνώμην του άλλου.

Εν δε τω μεγάλω τούτω χριστιανικώ και εκκλησιαστικώ ζητήματι απ' αιώνων ήδη κατεδείχθη, ότι αι Εκκλησίαι της Ανατολής και του Βορρά, αι δικαίως και μετά λόγου αντιποιούμεναι της αδόλου Ορθοδοξίας, επί ενί και μόνω όρω εννοούσι την συνεννόησιν και την ένωσιν, επί τω όρω της αποπτύσεως πάσης εν τοις δόγμασι και τω διοικητικώ της Εκκλησίας συστήματι καινοτομίας, της διαφαινούσης προς την αγνήν και άμωμον διδασκαλίαν της μιάς, αγίας, καθολικής και αποστολικής του Χριστού Εκκλησίας. Είναι δε πρόθυμοι και εάν παρ' αυταίς τοιούτο κακόν παρεισέφρεισε, ν' αποκηρύξωσιν αυτό και δημοσία το εαυτών ν' ανομολογήσωσι σφάλμα, καίτοι άλλως ακράδαντον έχουσι πεποίθησιν, ότι πιστώς διετήρησαν την διδασκαλίαν της μιάς, αγίας, καθολικής και αποστολικής Εκκλησίας. Εν τούτοις η Ρωμαϊκή Εκκλησία πάντοτε τας τοιαύτας διαθέσεις και το μόνον συντελεστικόν προς αληθή ένωσιν τοιούτο φρόνημα απηρνήθη, και πάντοτε την ένωσιν προβάλλουσα, προβάλλει την τελείαν των άλλων εις εαυτήν καθυπόταξιν και την τυφλήν υπακοήν εις το απορροφητικόν αυτής πνεύμα. Τούτων δε ούτως εχόντων, τίνα άρα γε σοβαρόν λόγον δύναται να έχη απάντησις και αντίρρησις του πάπα εις τα κατά της προτέρας αυτού περί ενώσεως των Εκκλησιών εγκυκλίου επιστολής επισήμως ή ιδιωτικώς γραφέντα; Άρα γε θα μετέπειθον ταύτα σοβαρούς ανθρώπους, εκ των προτέρων γνωστού όντως ότι ουδεμία αλλοίωσις θα επήρχετο εις τα φρονήματα του Ρωμαίου ποντίφηκος και μάλιστα των περί αυτόν; Ίσως το έγγραφον τούτο, αποκρούον τας αντιρρήσεις, θα συνετήρει το γόητρον του αλάθητου παρά τοις αφελεστέροις. Αλλ' άρα γε δεν υποβιβάζει αληθώς τούτο το πραγματικόν γόητρον του ανωτάτου αρχηγού της Ρωμαϊκής Εκκλησίας και δεν παρέχει αφορμάς εις νέας αντιρρήσεις και νέους ελέγχους; Ούτως εσκέπτοντο πολλοί μετά λόγου. Και όμως οι ούτω σκεπτόμενοι εψεύσθησαν των ελπίδων, και ιδού ο πάπας Λέων ο ΙΓ' εν τη κονίστρα αγώνος δι' αυτόν μάλιστα και τους περί αυτόν δυσχερεστάτου. Διότι, εάν και πολλαχού άλλοθι αληθεύη το πάλαι ειρημένον, «Έστι και σιγάς ακίνδυνον γέρας», ιδία όμως και κατ' εξοχήν εφαρμόζεται εις την περίστασιν ταύτην, καθώς και οσάκις άλλοτε ο λόγος έτι μάλλον κατάδηλον ποιεί το άδικον, εν ω η σιγή αποκρύπτει πως αυτό.

Η νέα εγκύκλιος επιστολή του πάπα Λέοντος του ΙΓ' εξεδόθη τη 30 Ιουνίου κατά το γρηγοριανόν ημερολόγιον, ήτοι κατά την αυτήν ημέραν της μνήμης των αγ. Αποστόλων. Όντως η ημέρα της εκδόσεως ήτο καταλληλοτάτη, και ίσως, εάν μετά μείζονος απαθείας ανεπολείτο ο βίος και το έργον ενός εκάστου των Αποστόλων, οι συντάκται της παπικής εγκυκλίου μεγαλειτέραν θα εδείκνυον προσοχήν περί την έξαρσιν ενός και μόνου εκ των Αποστόλων ως κορυφής και αρχηγού των άλλων υπερόχου και ανεξελέγκτου. Αλλ' ως εκ της βραχείας περιλήψεως της εγκυκλίου ταύτης, ην εν εφημερίσιν αναγινώσκομεν, καταφαίνεται, το κακόν μάλλον ηύξησεν ή εμειώθη. Διότι κατά την περίληψιν ταύτην ο ρωμαίος πρωθιεράρχης ρητώς και σαφώς λέγει, ότι «της Εκκλησίας ούσης μιάς και μόνης, ο θεμελιωτής αυτής Ιησούς Χριστός προς αποφυγήν της παρερμηνείας και διαστροφής της διδασκαλίας αυτού εξελέξατο τους Αποστόλους μεθ' ενός αρχηγού αναμφισβητήτου  και διηνεκούς. Ο Κύριος, λέγει, ώρισε την ενότητα της διευθύνσεως της Εκκλησίας προς πλήρη ένωσιν της κοινωνίας των πιστών, ενεπιστεύθη δε την διεύθυνσιν ταύτην εις τον Απόστολον Πέτρον και τους διαδόχους αυτού. Εις αυτούς, λέγει, έδωκε την ανωτάτην αυθεντίαν μετά του προνομίου του αλαθήτου εν τη πίστει. Ουδείς δύναται ν' ανυψώση θρόνον τινά κατέναντι του του ρωμαϊκού θρόνου, ούτινος η αυθεντία δεν είναι μόνον τιμητική, αλλά και πλήρους δικαιοδοσίας». Καταλήγει δε η εγκύκλιος αύτη εις προτροπήν πάντων των πιστευόντων εις τον Ιησούν Χριστόν ως Υιόν του Θεού και Σωτήρα να προσκολληθώσιν εις την Εκκλησίαν αυτού, οίαν ούτος συνέστησεν αυτήν. Απευθύνεται δε εις πάντας τους επισκόπους της καθολικής Εκκλησίας και περιέχει 112 χωρία της αγίας Γραφής και των πατέρων της Εκκλησίας, εφ ων, ως νομίζει ο Ρωμαίος ποντίφηξ, θεμελιούται το οικοδόμημα αυτού.  Και όμως, εάν εκ της περιλήψεως ταύτης δυνάμεθα ασφαλές τι να εικάσωμεν, και η εγκύκλιος αύτη θεμελιούται επί της αυτής άμμου, εφ' ης και η προτέρα και τοσαύτα άλλα έργα δυτικών τινων θεολόγων, στενώς εχομένων του πρωτείου, της υπεροχής και του αλαθήτου του πάπα, επ' ουδενί δε λόγω εννοούντων να καταλίπωσιν εξουσίαν, ην εις χρόνους αγνοίας προσεπόρισαν αυτοίς εκκλησιαστικαί και πολιτικαί ανωμαλίαι. 'Όπως δήποτε όμως μεθ' ικανού ενδιαφέροντος αναμένομεν το γνήσιον κείμενον αυτή, ίνα ακριβώς γνωρίσαντες το περιεχόμενον απαντήσωμεν τα πρέποντα, και διαφωτίσωμεν το χριστεπώνυμον πλήρωμα της μιάς, αγίας, καθολικής και αποστολικής Εκκλησίας.

(1) Εξεδόθη εν Κωνσταντινουπόλει κατά Αύγουστον του ͵αωϟεʹ (1895) εις πολλάς χιλιάδας αντιτύπων και ταχέως μετεφράσθη εις πολλάς γλώσσας, και ιδία εν τη Ορθοδόξω Ρωσία, όπου πολλαί και εις πολλά αντίτυπα εγένοντο ρωσικαί μεταφράσεις.

#5
Ακαδημίες Α.Ο.Τ. Ραφήνας / Απ: ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ Κ9 ΕΠΣΑΝΑ ...
Τελευταίο μήνυμα από Στάθης Δημητρακός - 04 Δεκεμβρίου 2025, 10:32:41 ΠΜ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΝΩΝ Κ9 ΕΠΣΑΝΑ Α'ΟΜΙΛΟΣ

ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ  1οςΓΥΡΟΣ


ΠΑΣ ΩΡΩΠΟΣ - ΑΣ ΑΣΤΕΡΑΣ ΓΛΥΚΩΝ ΝΕΡΩΝ
ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ - Α.Ο ΑΥΛΩΝΟΣ1958
ΑΠΕΣ ΚΑΠΑΝΔΡΙΤΙΟΥ ΠΟΛΥΔΕΝΡΙΟΥ- ΚΙΝΗΣΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ


ΑΠΕΣ ΚΑΠ ΠΟΛ -ΠΑΣ ΩΡΩΠΟΣ
ΑΣΤΕΡΑΣ Γ.Ν - ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ
ΚΙΝ ΣΥΝ - Α.Ο ΑΥΛΩΝΟΣ 1958


ΠΑΣ ΩΡΩΠΟΣ - ΚΙΝ ΣΥΝ
Α,Ο ΑΥΛΩΝΟΣ1958- ΑΣΤΕΡΑΣ Γ. Ν.
ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ - ΑΠΕΣ ΚΑΠ ΠΟΛ


ΑΠΕΣ ΚΑΠ  ΠΟΛ -Α,Ο ΑΥΛΩΝΟΣ1958
ΠΑΣΩΡΩΠΟΣ -ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ
ΚΙΝ ΣΥΝ - ΑΣΤΕΡΑΣ Γ.Ν.


ΑΣΤΕΡΑΣ Γ,Ν,- ΑΠΕΣ ΚΑΠΠΟΛ
Α,Ο ΑΥΛΩΝΟΣ1958 - ΠΑΣ ΩΡΩΠΟΣ
ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ - ΚΙΝ ΣΥΝ
#6
Λαογραφικά των Προγόνων μας / Η ΠΡΕΦΑ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΕΦΑΔΟΡΟΙ
Τελευταίο μήνυμα από Στάθης Δημητρακός - 03 Δεκεμβρίου 2025, 08:50:51 ΜΜ
  Η ΠΡΕΦΑ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΕΦΑΔΟΡΟΙ

     Η πρέφα είναι χαρτοπαίγνιο που παίζεται στην Ελλάδα αλλά και άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, αντλεί την καταγωγή της και είναι δημοφιλής στη Ρωσία. Είναι παιχνίδι τεχνικής και τύχης, αλλά η εμπειρία παίζει σημαντικό ρόλο. Η Πρέφα ήταν και είναι ιδιαίτερα αγαπητή ανάμεσα σε ηλικιωμένους Μικρασιάτικης καταγωγής στα καφενεία των προσφυγικών συνοικισμών, στα καφενεία των φοιτητών, παίζεται επίσης πολύ στην Ήπειρο και στην Κρήτη. ΟΙ Μικρασιάτες παίχτες και οι φοιτητές κατά την διάρκεια του παιχνιδιού έβγαζαν και βγάζουν υψηλού επιπέδου  χιούμορ ,ακόμη και  αυτοσαρκασμό.

Σκοπός του παιχνιδιού


Το ζητούμενο σε μια παρτίδα πρέφας είναι να κερδίσει κανείς όσο το δυνατόν περισσότερα καπίκια, το παιχνίδι είναι και τζόγος. Στην εποχή μας τα καπίκια  έχουν περισσότερο την έννοια των πόντων και το κέρδος ή το χάσιμο είναι συνήθως τα κεράσματα, γνωστή είναι  και η έκφραση «το πάσο τρώει λουκούμι» που σημαίνει ότι αν παίζει κανείς συντηρητικά θα βγει κερδισμένος.
Το παιχνίδι παίζεται από τρεις παίχτες, μπορεί όμως να υπάρχει και τέταρτος παίχτης. Όταν οι παίχτες είναι τέσσερις, κάθε παίχτης είναι εναλλάξ ο τεμπέλης, ο οποίος δεν παίζει αλλά μοιράζει τα χαρτιά στους υπόλοιπους τρεις. Συνεπώς, όταν παίζουν τέσσερις παίχτες, τότε κάθε παίχτης δεν παίζει εκ περιτροπής μία στις τέσσερις  μοιρασιές. Στην πρέφα μοιράζονται ανά 2 φύλλα 10 στον κάθε παίκτη και τα 2 φύλλα που περισσεύουν είναι τα κάτω (παραμένουν κλειστά στο τραπέζι). Τα κάτω  2 φύλλα πλειοδοτούνται (= αγοράζονται) από τους παίχτη  που έχει ισχυρότερο φύλλο και ισχυρότερο χρώμα λέγοντας πόσες μπάζες θα πάρει όποιος τα αγοράσει και ποιο χρώμα θα είναι τα ατού .
Τα ατού είναι ένα από τα 4 χρώματα που σε κάθε γύρο είναι πιο δυνατό από τα άλλα και κερδίζει ανεξαρτήτως αξίας. Ο αγοραστής ή τζογαδόρος σκοπό έχει να μαζέψει τις συμφωνημένες μπάζες. Οι αμυνόμενοι  ή συνέταιροι σκοπό έχουν κύρια να τον εμποδίσουν να κάνει τις μπάζες που δήλωσε και να μαζέψουν όσες περισσότερες μπάζες μπορούν. Καθώς κάθε παίκτης έχει 10 φύλλα, 10 είναι επομένως και οι συνολικές μπάζες σε κάθε διανομή. Στο τέλος οι παίχτες μετράνε τις μπάζες τους και υπολογίζουν τους πόντους τους.

Γενικά περί πρέφας

Η πρέφα παίζεται με τράπουλα 32 χαρτιών δηλαδή συμμετέχουν τα φύλλα από το 7 έως το 10, οι φιγούρες και συν οι 4 άσοι. Η σειρά αξίας των φύλλων είναι η ιδιά  με τα άλλα παιχνίδια Άσος =A,Ρήγας =K,Ντάμα=Q, Βαλέ=J  10,9 ,8, 7.Απο τα χρώματα των φύλλων ισχυρότερα είναι τα «αχρωμάτιστα», τα «άχροα»,  δηλαδή φύλλα διάφορων χρωμάτων, ύστερα έρχονται κατά σειρά οι κούπες, τα καρά ,τα σπαθιά και τα  μπαστούνια.

Μερικοί Κανόνες της πρέφας  (Πως παίζεται το παιχνίδι)

Η πρέφα είναι παιχνίδι που παίζεται με μπάζες και ατού. Το πρώτο σημαίνει ότι το παιχνίδι παίζεται σε γύρους. Σε κάθε γύρο όλοι οι παίχτες με την σειρά τους ρίχνουν από ένα φύλλο και ο παίχτης με το καλύτερο φύλλο τα κερδίζει, παίρνει την μπάζα. Το δεύτερο σημαίνει ότι ένα χρώμα ορίζεται ως ατού. Στην πρέφα τα ατού λέγονται και κόζια.
Ο Κάθε παίχτης ξεκινάει με "πόντους" που ονομάζονται κάσα  συνήθως 30 η 50,όπως συμφωνηθεί. Από την κάσα αφαιρεί τις μπάζες που πραγματοποίησε  η προσθέτει εκείνες που έχασε . Το μέτρημα κάθε μπάζας δίνει στα μπαστούνια 2 πόντους, στα σπαθιά 3,στα καρά 4, στις κουπες5 και στα αχρωμάτιστα 6 πόντους. Το παιχνίδι τελειώνει όταν μηδενιστούν οι κάσες όλων των παιχτών (στην πραγματικότητα η κάσα είναι κοινή). Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού οι παίχτες μαζεύουν καπίκια. Στο τέλος του παιχνιδιού κερδίζει ο παίχτης με τα περισσότερα καπίκια. Εάν ένας παίχτης το επιθυμεί στο τραπέζι η παρτίδα μπορεί να εξελιχθεί σε μια  ατέλειωτη διαδικασία που δεν θα τελειώσει ποτέ. Υπάρχει ένα καλαμπούρι που λένε οι πρεφαδόροι για τους μελλοθάνατους που τους ζήτησαν να δηλώσουν την τελευταία τους επιθυμία και απάντησαν<< να παίξουμε μια πρέφα>> .
Η πρέφα θεωρείται παιγνίδι με πολύπλοκους κανόνες με αποτέλεσμα να περάσει η φράση για όποιον δεν μπορεί να καταλάβει κάτι, να λέμε ότι "δεν πήρε πρέφα". Την τέχνη της πρέφας την μαθαίνεις όταν κάθεσαι δίπλα στους «μαστόρους» δεινούς παίχτες η πρεφαδόρους. Για να την μάθεις πρέπει να παρακολουθήσεις ώρες και ώρες ατέλειωτες το παιχνίδι, για να αντιληφθείς τους κανόνες και την τακτική του. Στην πρέφα στήνονται μπλόφες, ενέδρες, τερτίπια, συμφωνίες και στρατηγικές. 

Πρέφα και πρεφαδόροι στα καφενεία της παλιάς Τρίγλιας

Στην παλιά Τρίγλια  υπήρχαν πολλά καφενεία, με ιδιαιτερότητες το καθένα,(διαβάστε υποενότητα Καφενεία του χωριού).  Όπως πληροφορούμαστε από γραφόμενα παλιών Τριγλιανών χαρτοπαιξία έπαιζαν κυρίως στα εξής καφενεία: 1) Στο καφενείο το Αδελφάτο «Κυψέλη». Εκεί σύχναζε η εγγράμματη κοινότητα της Τρίγλιας (δάσκαλοι, γιατροί, φαρμακοποιοί) και η εύπορη τάξη ( έμποροι, κτηματίες κ.α.)
2) Στα καφενεία του Χάσικου και του Βελισσάρη σύχναζαν νοικοκυραίοι ,καλφάδες(= λαϊκοί αρχιτέκτονες), εργολάβοι, μαστόροι και έμποροι από τα γύρω μαγαζιά.
3) Το καφενείο Σαμαρτζήδικο ήταν το καφενείο την νεολαίας και των εργατών γης, «φυτώριο» της χαρτοπαιξίας και του σαματά. Εκεί μάθαιναν και πρέφα με την αλληλοδιδακτική μέθοδο ,που είναι και η καλύτερη.

Πρέφα και πρεφαδόροι στη Ραφήνα

Στη Ραφήνα μέχρι το τέλος της δεκαετίας του '60 υπήρχαν (6) έξι  παραδοσιακά καφενεία και ο πληθυσμός στην απογραφή του1961 ήταν 2.Ι37και του 1971 ήταν 2.527 κάτοικοι, σ 'όλα τα παλιά καφενεία της Ραφήνας έπαιζαν πρέφα. Στην απογραφή του 2021 ειχε14 600 κάτοικους και(1) ένα καφενείο  Είναι λυπηρό το γεγονός ότι δεν υπάρχει πια στη Ραφήνα το παλαιού τύπου καφενείο, το τελευταίο<<Το παλιό σινεμά >>έκλεισε, έτσι δεν βλέπεις πια το παιχνίδι.
Αλησμόνητοι Ραφηνιώτες πρεφαδόροι, που έβλεπα δίπλα τους το παιχνίδι είναι: Αρβανιτίδης Βασίλης, Βιάδης  Γιώργος ,Βιάδης Θεολόγος, Δημοτιανίδης  Ηλίας, Διστεφάνι Αντώνης, Ζώτος Γεώργιος(γανωτζής),  Κατσίκης Στάμος, Καλεμκερής Στράτος, Κόρακας Τάσος, Κουής Νίκος, Κούτρης Δημήτρης, Κούτρης Τάσος, Κυριακίδης Γιάννης, Παλπατζής Διογένης ,Παπαγεωργίου Αντώνης , Χατζηγεωργίου Νίκος ,Ψάλτης Νίκος.
Και  μερικοί.....ζώντες περιλειπόμενοι  (και μάλλον περίλυποι γιατί δεν έχουν στέκι για πρέφα)

Στη Νέα Τρίγλια
 

Στη Νέα Τρίγλια  Χαλκιδικής, που επισκεπτόμουν συχνά πάνω από μισό αιώνα ,έβλεπα στα καφενεία του χωριού να παίζουν πρέφα, με περίσσεια μαστοριά θα'λεγα.



Μικρό Λεξιλόγιο της πρέφας

Αγορά, αγοράζω - Η αγορά είναιη πλειοδοσία που κάνει ο  παίχτης (αγοραστής η τζογαδόρος) για τουλάχιστον 6 μπάζες.
Ανεβαίνω, ανέβασμα - α. Παίζω ένα φύλλο μεγαλύτερης αξίας. β. Δηλώνω μεγαλύτερη αγορά. (νέβαινε λέγανε οι Τριγλιανοί απ' έξω στον παίχτη που παρακολουθούσαν το παιχνίδι του)
Ατού (γαλλ. atout)– το χρώμα, που δηλώνεται ως αυτό που υπερισχύει, που συμβατικά νικάει τα                                                      υπόλοιπα χρώματα. Το χαρτί που κερδίζει, το κόζι, τα κοζια.
Αχρωμάτιστα, άχροα - Η δήλωση αγοράς χωρίς ατού, με όλες τις φυλές ίσες.( Ένας πρεφαδόρος στη Ραφήνα τα έλεγε <<Άχραντα Μυστήρια>>)
Βγάζω μάτι - Παίζω κάτι που αναγκάζει τον επόμενο να φανερώσει κάτι για τα φύλλα του, εξαιτίας της θέσης του.
Γλύφω - Αφαιρώ καπίκια υπέρ της κάσας μου από τον παίκτη με την μεγαλύτερη κάσα.
Δεύτερα - Τα σπαθιά. Χαρτιά με τρίφυλλα μαύρα σήματα
Δυνατό - Φύλλο πάνω από το Βαλέ, το Φάντη
Καπίκι -η μονάδα με την οποία υπολογίζεται η αξία του κάθε πόντου που αντιστοιχεί σε συμφωνημένο ποσό, π.χ. το καπίκι 10 λεπτά.
Το καπίκι είναι υποδιαίρεση της νομισματικής μονάδας της Ρωσίας=με το1/100 του ρουβλιού
Κάσα - α. Τα χρήματα που βάζει ο παίκτης στην αρχή και είναι το σύνολο των καπικιών. Πόση κάσα θα βάλουμε β. Το σύνολο των καπικιών που έχει σε κάθε δεδομένη στιγμή κάποιος και αντιστοιχούν στο σύνολο των χρημάτων του.
Κόβω - α. Αποτρέπω έναν παίκτη, συνήθως τον αγοραστή, να παίξει όπως τον εξυπηρετεί μια αλληλουχία φύλλων. β. Τσακίζω η τσάκα
Κιτάπι - Το φύλλο αγώνα της πρέφας στο οποίο καταγράφονται οι δοσοληψίες των παικτών με την κάσα και μεταξύ τους. Από το τουρκ.kitap=το βιβλίο, τα κιτάπια λένε τα κατάστιχα, τα βιβλία (συνήθως εμπορικά),οι σημειώσεις, τα χειρόγραφα.
Κόζι, κόζια - Βλέπε ατού. Τα ισχυρά φύλλα
που νικάνε τα υπόλοιπα
Κούπες-Τα τέταρτα, με διακριτικό γνώρισμα κόκκινη καρδιά
Λιμό , Λιμά- Φύλλο η τα φύλλα της τράπουλας κάτω του 10.
Μέσα, μπαίνω μέσα - Αποτυγχάνω να πάρω τις μπάζες που δήλωσα.
Μίλημα - α. Η φάση της δημοπρασίας, με την αλληλουχία των δηλώσεων και η τελική φάση της δημοπρασίας. Για παράδειγμα, στο μίλημα ο Α είπε 6 πρώτα, ο Β 6 δεύτερα, ο Γ πάσο, ο Α 6 τρίτα, ο Β 6 τέταρτα, ο Α πάσο, η αγορά είναι στα 6 τέταρτα.
Μοιρασιά - Το σύνολο των 10 χεριών. 2 φύλλα Χ10=30+2κατω
Μπάζα - Τα 3 χαρτιά που παίζονται σε κάθε χέρι .Tα χαρτιά που κερδήθηκαν  μια φορά «έκανε μπάζα» από το ιταλ.bazza.
Οι Άσοι=. Οι 4 άσοι                                         
Αν ο παίκτης που έχει κερδίσει την αγορά (αγοραστής) κρατάει και τους 4 άσους, τότε δηλώνοντας την αγορά του μπορεί να δηλώσει «και οι άσοι», π.χ. «6 σπαθιά και οι άσοι». Σ' αυτή την περίπτωση και εφόσον βγάλει την αγορά του, πληρώνεται επιπλέον 25 καπίκια από τους υπόλοιπους παίκτες, συμπεριλαμβανομένου και του τεμπέλη εφόσον υπάρχει. Αν η αγορά είναι 7 μπάζες και πάνω, οι άσοι πληρώνονται 50 καπίκια από τον κάθε παίκτη. Αν, όμως, ο αγοραστής δεν βγάλει την αγορά, στα 6 πληρώνει σε όλους από 25 καπίκια και στα 7 και πάνω από 50 καπίκια.
Παίζω δυνατά - α. Παίζω το μεγαλύτερο φύλλο για να πάρω την μπάζα β. Παίζω μεγάλο φύλλο για να αναγκάσω τον επόμενο να ανεβεί αν θέλει να πάρει την μπάζα.
Παίζω λιμό - Παίζω μικρό φύλλο για να αναγκάσω των επόμενο να ανεβεί, ή για να μην χαραμίσω τα μεγαλύτερα φύλλα μου.
Πάσο -. Παραιτούμαι από τη συμμετοχή,. Πάω πάσο=δεν παίζω.<< Πάσο ,πάσο >>και ο τρίτος βρίσκει άσο.
Πλακώνω - Βάζω μεγαλύτερο φύλλο στο προηγούμενο.
Πρεφαδόρος - Ο παίκτης της πρέφας (συνήθως λέγεται για πολύ καλό παίχτη, τον δεινό παίχτη).
Πρώτα - Τα μπαστούνια. Μια από τις σειρές των φύλλων της  τράπουλας με διακριτικό γνώρισμα  μαύρη αιχμή ακοντίου.
Η φράση τα βρήκε μπαστούνια =..συνάντησε δυσκολίες.
Σανζς ατού (sans atout) - Όταν έχουν παιχτεί όλα τα ατού .Χωρίς ατού. Τέλος τα ατού
Σόλο, σόλο μέσα, σολάρια - Κάνω δύο λιγότερες μπάζες από αυτές που έπρεπε να κάνει, μπαίνει σόλο μέσα.
Τα βλέπω - Δήλωση αγοράς αν δεν αγοράσει άλλος (υποδηλώνει τα 1α και 2α).
Τα γράφω - Δήλωση αγοράς αν δεν αγοράσει άλλος (υποδηλώνει τα 3α και 4α).
Τα κάτω - Τα δύο φύλλα που είναι έξω στη φάση των δηλώσεων.
Τα παίρνω - Δήλωση αγοράς αν δεν αγοράσει άλλος.
Τα σκάρτα - Τα δύο φύλλα που αφήνει ο αγοραστής έξω (Βγάζει 2 άχρηστα φύλλα, ξεσκαρτάρει).
Τεμπέλης - Ο τέταρτος παίκτης που δεν παίζει στη μοιρασιά.
                                                    Τα καπίκια του τεμπέλη
Αν ο αγοραστής μπει μέσα και υπάρχει τεμπέλης, πληρώνει και στον τεμπέλη 25 καπίκια. Αν μπει δύο μπάζες μέσα, δηλαδή σόλο, πληρώνει στον τεμπέλη 50 καπίκια. Τα καπίκια που πληρώνει ο αγοραστής στον τεμπέλη, όταν μπαίνει μέσα η αγορά, ονομάζονται «τεμπελιάτικα». Τόσο η αμοιβή των άσων, όσο και τα τεμπελιάτικα, δεν σχετίζονται με το μέγεθος της κάσας, αλλά τα ποσά είναι 25 καπίκια στις απλές αγορές και 50 καπίκια σε αγορές από 7 μπάζες και πάνω.
Τέταρτα - Οι κούπες. Χαρτιά με διακριτικό γνώρισμα κόκκινη καρδιά
Τρίτα - Τα καρά. Χαρτικά διακριτικό γνώρισμα κόκκινο ρόμβο .Τα άπλα καρά τα λένε καροτσάκια, τα καρά του φουκαρά
Τσάκα, τσάκισμα - Παίρνω την μπάζα με κόζι.
Χαρίζω - Έχω μεγαλύτερο φύλλο να πάρω την μπάζα, αλλά παίζω μικρότερο.

Μεταφορικές φράσεις από την πρέφα

Αλλάξανε τα κόζια - Αλλάξανε οι καταστάσεις, οι συνθήκες.
Εμείς οι τρεις στον καφενέ, τσιγάρο πρέφα και καφέ (και δεν βαριέσαι αδελφέ) – Στίχοι Σώτια Τσώτου, τραγούδι Κώστας  Χατζής. Αναφέρεται για κάποιον που δεν του καίγεται καρφί, ή και είναι τεμπέλης.
Κόβω τα κόζια - Εκτιμώ την κατάσταση.
Παίρνει πρέφα - Καταλαβαίνει τι γίνεται, αντιλαμβάνεται.
Δεν παίρνει πρέφα- δεν του κόβει ,δεν παίρνει χαμπάρι
Τα βρίσκω μπαστούνια - Δυσκολεύομαι πολύ (δεδομένου ότι αν κάποιος έχει δηλώσει μεγαλύτερη αγορά και βρει από κάτω μπαστούνια, θα δυσκολευτεί να βγάλει ή μπορεί και να αποτύχει να βγάλει την αγορά).
Τα κάναμε από κούπες, ενώ οι κούπες είναι ισχυρό χαρτί, αποτύχαμε και μπήκαμε μέσα, τα θαλασσώσαμε.

Οι Τριγλιανοί Μεγάλη Πέμπτη και τη Μεγάλη Παρασκευή δεν έπαιζαν πρέφα, αμαρτία<<κρεμάστηκε ο Φάντης>> έλεγαν.

Πηγές 1. Μεγάλη  Γενική Εγκυκλοπαίδεια ΥΔΡΙΑ, Ελληνική και Παγκόσμια, Εταιρεία Ελληνικών Εκδόσεων Α.Ε.
2 Βικιπαίδεια, «Πρέφα»
3. Βλέπετε φόρουμ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ  ΣΤΗΝ ΠΑΛΑ ΤΡΙΓΛΙΑ, ΥΠΟΠΙΝΑΚΑΣ:  Τα καφενεία του χωριού, αναφορά στα καφενεία του χωριού και στα διαδραματιζόμενα εκεί.
Triglianoi.gr , Στάθης Χ. Δημητρακός

Επιμέλεια: Στάθης Χ. Δημητρακός
#7
Ακαδημίες Α.Ο.Τ. Ραφήνας / ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ Κ9 ΕΠΣΑΝΑ 2025...
Τελευταίο μήνυμα από Στάθης Δημητρακός - 03 Δεκεμβρίου 2025, 04:25:03 ΜΜ

ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ Κ9 ΕΠΣΑΝΑ 2025-26

ΑΡΧΙΖΕΙ ΤΟ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ(1ηΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ)
ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ Κ9-Α.Ο ΑΥΛΩΝΟΣ1958 Κ9
ΓΗΠΕΔΟ ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗΣ ΡΑΦΗΝΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΗ7/12/25 ΩΡΑ 12 ΜΕΣ.

ΟΜΑΔΕΣ Α'ΟΜΙΛΟΥ

1.ΠΑΣ ΩΡΩΠΟΣ

2.ΑΣΤΕΡΑΣ ΓΛΥΚΩΝ ΝΕΡΩΝ


3.ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ

4 Α.Ο ΑΥΛΩΝΟΣ 1958

5.ΑΠΕΣ ΚΑΠΑΝΔΡΙΤΙΟΥ-ΠΟΛΥΔΕΝΔΡΙΟΥ

6.ΚΙΝΗΣΝΗ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ
#8
Ακαδημίες Α.Ο.Τ. Ραφήνας / ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ Κ9 ΕΠΣΑΝΑ 2025...
Τελευταίο μήνυμα από Στάθης Δημητρακός - 03 Δεκεμβρίου 2025, 04:24:28 ΜΜ



ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ Κ9 ΕΠΣΑΝΑ ΟΜΑΔΕΣ





1.ΠΑΣ ΩΡΩΠΟΣ

2.ΑΣΤΕΡΑΣ ΓΛΥΚΩΝ ΝΕΡΩΝ


3.ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ

4 Α.Ο ΑΥΛΩΝΟΣ 1958

5.ΑΠΕΣ ΚΑΠΑΝΔΡΙΤΙΟΥ-ΠΟΛΥΔΕΝΔΡΙΟΥ

6.ΚΙΝΗΣΝΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ
#9
Α.Ο.Τ Ραφήνας / ΣΤΗ ΒΟΥΛΑ ΜΕ ΤΟΝ ΑΡΗ ,ΚΥΡΙΑΚ...
Τελευταίο μήνυμα από Στάθης Δημητρακός - 02 Δεκεμβρίου 2025, 06:44:40 ΜΜ
             
            ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ Α'ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ ΕΠΣΑΝΑ(12ηΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ)
                  ΚΥΡΙΑΚΗ 7/12/2025, ΩΡΑ 3Μ.Μ.
   
                ΑΡΗΣ ΒΟΥΛΑΣ - ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ

                    ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΓΗΠΕΔΟ ΒΟΥΛΑΣ
#10
Α.Ο.Τ Ραφήνας / Απ: Η ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑ ΣΤΗΝ ...
Τελευταίο μήνυμα από Στάθης Δημητρακός - 30 Νοεμβρίου 2025, 07:32:03 ΜΜ

              30/11/2025  Α.Ο ΚΕΡΑΤΕΑΣ - ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ  4-2