Τελευταία μηνύματα

Σελίδες: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Τα Ραφηνιώτικα Νέα / Απ: H ΒΕΛΑΝΙΔΙΑ ΤΗΣ ΡΑΦΗΝΑΣ- Μνημείο της φύσης -σύμβολο
« Τελευταίο μήνυμα από Μέλος Φόρουμ στις 17 Ιούλιος 2020, 12:16:56 μμ »
   Μιλούσε η Ιερή Φηγός, η περίφημη βελανιδιά του Μαντείου της Δωδώνης, η οποία υποτίθετα ι  έδινε χρησμούς με το θρόισμα των φύλλων της.
Δεν κουνιέται φύλλο στην περιώνυμη ιστορική βελανιδιά της Ραφήνας. Δεν μαντεύει πότε θα την φροντίσου νε. Είναι παρατημέν η…    Ανεξάρτητ α αν έχει 300 χρόνια ζωής ή 700, η βελανιδιά της Ραφήνας ζει ακόμα. Μπορεί να ζήσει αιώνες ακόμα. Η Βελανιδιά της Δεσκάτης Γρεβενών είναι 1.300 χρόνων
12
Η Ιστορία των Προγόνων μας. / Απ: Η ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ - ΤΟ ΜΠΛΟΚΟ ΤΗΣ ΡΑΦΗΝΑΣ 17 ΙΟΥΛΙΟΥ 1944
« Τελευταίο μήνυμα από Μέλος Φόρουμ στις 15 Ιούλιος 2020, 01:55:07 μμ »
 Ο Άγιος Νικόλαος και η Αγία Μαρίνα της Ραφήνας.

Μια όμορφη φωτογραφί α της κ. Άρτεμης Παπαμάρκο υ.

Όπως κάθε χρόνο, θα βρεθεί την παραμονή της γιορτής της Αγίας Μαρίνας στο εκκλησάκι πάνω από το λιμάνι για να ανάψει ένα κερί στη μνήμη του πατέρα της και στη μνήμη όλων όσων υπέστησαν τα πάνδεινα στο μπλόκο της Ραφήνας.

Κάθε χρόνο τέτοιες μέρες η Μνήμη γυρίζει σε όλα όσα συνέβησαν στη
Ραφήνα στις 17 Ιουλίου 1944.

Το μπλόκο της Ραφήνας, η σύλληψη των 21 Ραφηνιωτώ ν, η μυθιστορηματική διάσωσή τους, τα βασανιστή ρια που ακολούθησ αν στο κολαστήρι ο της οδού Μέρλιν, στις Φυλακές Αβέρωφ και στο στρατόπεδ ο του Χαϊδαρίου .

Ένας φόρος τιμής σε όλα όσα πέρασαν οι άνθρωποι αυτοί.
Ένας από τους 21 Ραφηνιώτε ς ήταν και ο πατέρας της Άρτεμης Παπαμάρκο υ, ο Μενέλαος Ρεμπάμπης .

Οι άνθρωποι αυτοί βρέθηκαν ξαφνικά στημένοι στο απόσπασμα των Γερμανών.

Τα όσα πέρασαν είναι αδύνατο να τα συλλάβει ο νους του ανθρώπου.

Από τα βασανιστή ρια ο Μενέλαος Ρεμπάμπης γύρισε με σοβαρά προβλήματ α υγείας που τον βασάνισαν σε όλη την υπόλοιπη ζωή του.

Η οικογένει α των Ρεμπάμπηδ ων κατάγεται από τα Βουρλά της Σμύρνης.

Από εκεί ήρθαν πρόσφυγες μετά την Καταστροφ ή.

Από τις παράγκες της Καισαριανής βρέθηκαν λιμενεργά τες στη Ραφήνα.

Και ξαφνικά ο Μενέλαος Ρεμπάμπης έφτασε μια ανάσα από την εκτέλεση.

Μια πολύ δύσκολη ζωή.

Και, όμως, οι άνθρωποι αυτοί άντεξαν, έμειναν όρθιοι και ορθοπόδησ αν. 

Ευχαριστο ύμε πολύ την κ. Άρτεμη Παπαμάρκο υ για όλα όσα μας είπε και για τη φωτογραφί α που πολύ ευγενικά μας έδωσε. 


13
Ακαδημίες Α.Ο.Τ. Ραφήνας / ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΠΟΝΗΣΕΩΝ ΤΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΤΡΙΓΛΙΑΣ ΡΑΦΗΝΑΣ
« Τελευταίο μήνυμα από Μέλος Φόρουμ στις 14 Ιούλιος 2020, 08:23:30 μμ »
   Η Επιτροπή Υποδομών της Τριγλιας Ραφήνας ανακοίνωσ ε το πρόγραμμα προπονήσε ων της αγωνιστικ ής σεζόν 2020-2021 για τα τμήματα της.
  Κ-18 Γήπεδο Ραφήνας
 Δευτέρα 21.00 – 22.30
 Τρίτη 21.00 – 22.30
 Τετάρτη 18.00 – 19.30
 Πέμπτη 21.00 – 22.30
 Κ-16
 Δευτέρα 18.00 – 19.30 Γήπεδο Ραφήνας
 Τρίτη 18.00 – 19.30 Γήπεδο Ραφήνας
 Πέμπτη 18.00 – 19.30 Γήπεδο Νταού
 Παρασκευή 21.00 – 22.30 Γήπεδο Ραφήνας
Κ-14
Δευτέρα 18.00 – 19.30 Γήπεδο Ραφήνας
Τετάρτη 18.00 – 19.30 Γήπεδο Ραφήνας
 Πέμπτη 19.30 – 21.00 Γήπεδο Νταού
 Κ-12
  Τρίτη 18.00 – 19.30 Γήπεδο Νταού
 Πέμπτη 18.00 – 19.30 Γήπεδο Ραφήνας
  Παρασκευή 18.30 – 20.00 Γήπεδο Νταού
 K-10
Τρίτη 18.15 – 19.15 Γήπεδο Ραφήνας
Πέμπτη 18.15 – 19.15 Γήπεδο Ραφήνας
Παρασκευή 18.00 – 19.00 Γήπεδο Νταού
K-8 Γήπεδο 5Χ5 Διασταύρω σης
Τρίτη 17.00 – 18.00
Πέμπτη 17.00 – 18.00
Παρασκευή 19.15 – 20.15
ΠΡΟΠΟΝΗΣΕ ΙΣ ΤΕΡΜΑΤΟΦΥ ΛΑΚΩΝ
Οι ώρες θα οριστικοπ οιηθούν αρχές Σεπτεμβρί ου
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙ ΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΠΡΟΠΟΝΗΣΕ ΩΝ
Κ-18 Ημερομηνί α έναρξης 18 Αυγούστου στο Γήπεδο Ραφήνας.
Ώρα προσέλευσ ης 20.30
Κ-16 Ημερομηνί α έναρξης 24 Αυγούστου στο Γήπεδο Ραφήνας
Ώρα προσέλευσ ης 17.30
Κ-14 Ημερομηνί α έναρξης 31 Αυγούστου στο Γήπεδο Ραφήνας
Ώρα προσέλευσ ης 17.30
Κ-12, Κ-10, και Κ-8
Ημερομηνί α έναρξης 1 Σεπτεμβρί ου στα αντίστοιχ α γήπεδα προπονήσε ων
14
Α.Ο.Τ Ραφήνας / ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΚΑΙ ΦΙΛΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
« Τελευταίο μήνυμα από Μέλος Φόρουμ στις 11 Ιούλιος 2020, 07:58:18 μμ »
  Από το τεχνικό επιτελείο της Τρίγλιας Ραφήνας ορίστηκε η Δευτέρα  20 Ιουλίου η έναρξη της προετοιμα σίας, ενώ ανακοινώθ ηκαν τα φιλικά παιχνίδια .
  Αυτά είναι τα εξής:
  2/8 Θησέας  Αγίας Μαρίνας Νέας Μάκρης εντός
 8/8 Γ.Σ. Πανιώνιος Κ17 εντός
 19/8 Παλλαυρεω τικός εντός
 22/8  Α.Ο Λυκόβρυση ς εντός
 26/8 Α.Ο Ανθούπολη ς Περιστερί ου εντός
 29/8 Α.Ο Κηπούπολη ς Περιστερί ου εκτός
 5-6/9 Συμμετοχή στο Κύπελλο ΕΠΣΑΝΑ
 12-13/9 Συμμετοχή στο Πρωτάθλημ α Α’ Κατηγορία ς ΕΠΣΑΝΑ
15
Λαογραφικά των Προγόνων μας / Της Τρίγλειας οι τσακάλοι- Τσακαλότοπος τζάνεμ, η Τρίγλια
« Τελευταίο μήνυμα από Μέλος Φόρουμ στις 05 Ιούλιος 2020, 04:50:09 μμ »
       «Της Τρίγλειας οι Τσακάλοι. Τσακαλότο πος τζανεμ, η Τρίγλια»
      1.Από το βιβλίο του Τριγλιανο ύ Ιστορικού και Φιλόλογου Τρύφωνος Ε. Ευαγγελίδ ου «Βρύλλειον-Τρίγλεια»,σελ.117
       Ο ποιητής Αλέξανδρο ς Σούτσος εν Τριγλεία.
Ότε το 1863 επέστρεψε ν ο  ποιητής Αλέξανδρο ς Σούτσος εκ Παρισίων  εταξίδευσ εν τα παράλια της Προποντίδ ος και δη και επισκέφθη και τας Ιεράς Μονάς της Τριγλείας . Εφιλοξενή θη εν τη Μονή Μηδικίου, αλλά καθ’ όλην την νύκτα δεν έκλεισε μάτι  το δή λεγόμενον, διότι εν τοις πέριξ  ουρλίαζαν οι θώες (τσακάλοι). Εγερθείς προσήλθεν εις το κελλίον του ηγουμένου Ιγνατίου και διεπυνθάν ετο τι ήσαν όλαι  αυταί αι νυκτερινα ί κραυγαί  και έμαθε ότι θα εχωμεν αύριον  αλλοξοκαι ριάν. Τούτο δε προαισθαν όμενοι οι θώες ουρλιάζου σιν. Ούτω δε ησυχάσας απήλθε προς ύπνον και πράγματι  την επαύριον ήτο αθλία. Απελθών εις Σμύρνην , όπου και απέθανεν εν τω εκεί νοσοκομεί ω (14 Ιουνίου 1864)*, συνηντήθη προς παλαιούς γνωστούς  φίλους ιατρούς ποιητάς και διδασκάλο υς, εν συνομιλία, λόγου πεσόντος, αν την επαύριον  θα ήτο καλός καιρός ίνα ταξιδευση δι’ Αθήνας ηρώτησε  τους συνομιλητ άς αυτού. Επειδή δεν έδωκαν οριστικήν απάντησιν απήντησε εμμέτρως ως εξής:
     Δικηγόροι, ιατροί της Σμύρνης όλης καi  δασκάλοι
    δεν ξέρετε όσα αυτοί της Τρίγλειας οι τσακάλοι!
   Μάλιστα εις ένα των πλατάνων της Μονής Μηδικίου έγραψε:
    « Ζήτω το σύνταγμα της Ελλάδος»
     δια το οποίον τοσάκις καταδιωχθ είς υπό του Όθωνος και φυλακισθε ίς επετάχυνε τον θάνατον αποθανών εις ηλικίαν 60 ετών.

   Βιογραφικ ό του ποιητή Αλέξανδρο υ  Σούτσου (1803-1863).
Η ποίηση του είχε μόνιμα έναν πολιτικό και σατιρικό χαρακτήρα . Άσπονδος  εχθρός κάθε τυραννίας . Σφοδρή  ήταν η πολεμική του εναντίον του Ιωάννη  Καποδίστρ ια, του οποίου έφτασε να υμνήσει τους δολοφόνου ς ως νέους «τυραννοκτόνους». Αλλά και υστερότερ α στράφηκε εναντίον της Αντιβασιλ είας και του βασιλιά ‘Οθωνα.  Δημοσιογρ άφος -ποιητής περισσότε ρο κατά το πρότυπο του Βερανζέρο υ (Βeranger). H συμμετοχή στην πολιτική ζωή ήταν έντονη και η ίδια η ζωή του για το λόγο αυτό αρκετά τρικυμισμ ένη. Καταδιώχθ ηκε, του έγινε απόπειρα δολοφονία ς, λιθοβολήθ ηκε, απαγορεύτ ηκαν και κατασχέθη καν τα βιβλία του, φυλακίστη κε, αυτοεξορί στηκε πολλές φορές -συχνά στο Παρίσι. Γεννήθηκε στην Πόλη, γόνος επιφανούς οικογένει ας -Σούτσοι, πέθανε στη Σμύρνη ,αφού  πέρασε από την Τριγλια της Προποντίδ ας.


2.«Τσακαλότοπος τζανεμ , είναι η Τρίγλια»
 Αποσπάσμα τα από το βιβλίο της Ελένης Χατζουδη-Τουντα «η Ηλιοσταλα κτη  από το Γιαλι  Τσιφλικ της Βιθυνίας»  σελ.23-27 . Μυθιστορη ματική Βιογραφία( της μητέρας της).
 Επειδή το Γιαλί τσιφλίκ δεν είχε χαμάμ, κάθε Σάββατο πηγαίναμε στην κοντινή Τριγλια[….]η απόσταση όμως βόλευε όλους τους Γιαλιτσιφ λικιωτες. Μισή ώρα δρόμος με το κάρο. ‘Όταν ήταν βαρυχειμω νιά δεν γυρίζαμε με το κρύο πίσω στο Γιαλι-Τσιφλικ, μα κοιμόμαστ ε στο σπίτι της θείας  μας της Ελπινίκης, αδελφής του πατερά μου, για να μην κρυώσουμε[… ]. Εδώ στην Τριγλια που ζούσαν, είχε όλα κι όλα εννιακόσι α σπίτια και οι περισσότε ροι κάτοικοι ήταν γεωργοί ψαράδες και λιγοστοί γραφιάδες . Αυτός ήταν ένας από τους καλυτέρου ς νοικοκύρη δες ,με δικό του σπίτι ,μπαρμπέρικο και κτήματα με ελιές , μηλιές και αμυγδαλιέ ς. Όταν λοιπόν μαζευόμασ τε στο σπίτι του θείου Επαμεινών δα μετα το χαμάμ ,βοηθούσαμε όλες οι αδελφές μου και οι εξαδέλφες μου για το στρώσιμο του τραπεζιού, ενώ τα μικρότερα έπαιζαν[…].Τα βράδια στην Τριγλια , όταν πέφταμε να κοιμηθουμ ε, μικρότερα που είμαστε μας έπιανε φόβος, τα τσακάλια  ούρλιαζαν τόσο δυνατά, σαν να ειδοποιού σαν πως την άλλη μέρα θα είχε κοσμοχαλα σιά .’Ήταν αλάνθαστο ς τελάλης του καιρού[….]Το επόμενο πρωινό, αν  είχαν ουρλιάξει τη νύχτα τα τσακάλια ειδοποιημ ένοι για τον καιρό  ,ξεκινούσαμε  νωρίς για το Γιαλι Τσιφλικ. Ο πατέρας μου κάθε φορά  μας έλεγε τα ίδια: « Τσακαλότο πος  τζάνεμ, η Τρίγλια».

     Βιογραφικ ό της Ελένης Χατζούση-Τούντα
Η Ελένη Χατζούδη-Τούντα γεννήθηκε στην Καβάλα από Μικρασιάτ ισσα μητέρα  και πατέρα από το Παλαιοχώρ ι Καβάλας. Μεγάλωσε στην Αθήνα.  Τέλειωσε τη Σχολή Δημοσιογρ αφίας του Λογοτέχνη Δημοσιογρ άφου Σπύρου Μελά. Εργάστηκε επί σειρά ετών στο Κέντρο Εκδόσεων Έργων των Ελλήνων Συγγραφέω ν της Ακαδημίας Αθηνών, έτσι η λογοτεχνί α έγινε έκφραση ζωής. Συνεργάστ ηκε για μια δεκαετία με την Εφημερίδα ΑΥΓΗ, για μικρό διάστημα με τα ΝΕΑ  και αρκετά εβδομαδια ία περιοδικά

Επιμέλεια: Στάθης Δημητρακό ς
   Σημειώσει ς
   * Παρόραμα: Ιούλιος 1863 αντί  14  Ιουνίου 1864
-Το τσακάλι σαρκοφάγο τετράποδο ζώο ,λίγο μικρότερο από το λύκο(συγγενεύε ι με το λύκο).Μεταφορι κά  λέμε  τσακάλι  τον άνθρωπο τον πονηρό, τον έξυπνο , τον καπάτσο.
16
Το να καταφέρει ς να διαβάσεις, κακές φωτογραφί ες από  χειρόγραφ α κείμενα 100 χρόνων, θέλει πολύ καλό μάτι, απέραντη υπομονή και επιμονή. Ένα μεγάλο μπράβο, σου ανήκει και μόνο γι αυτή την προσπάθει α. Το αποτέλεσμ α όμως είναι πολύ πιο σημαντικό για όλους μας να βρούμε τις ρίζες μας. Θα δημοσιεύσ εις κάποια στιγμή το exel?

Αυτό που βρίσκω εγώ πολύ ενδιαφέρο ν στα προικοσύμ φωνα, εκτός από την λεπτομερή περιγραφή της προίκας όπως για παράδειγμ α, δύο μαντηλάκι α από  το τάδε ύφασμα, το ένα κεντημένο στην άκρη... είναι και δυο ουσιαστικ ά γεγονότα. Τα κορίτσια, ακόμα και στην πρώτη περίοδο , από το 1877 αλλά κυρίως μετά το 1900, ξέρουν γράμματα, υπογράφου ν  με ωραία στρογγυλά γράμματα (ίσως, καλό θα ήταν να γίνει μια στατιστικ ή και σ αυτό το θέμα) και το δεύτερο,σχεδόν όλα τα κορίτσια έπαιρναν προίκα 40 ελιές (μοιάζει να είναι σταθερός αριθμός!), αλλά και ο γαμπρός έδινε προίκα!! Τα κορίτσια δεν παίρνανε συνήθως σπίτι (μάλλον το έπαιρναν τα αγόρια), μπορεί όμως να παίρνανε, μισό ή ακόμα και 1/4 του σπιτιού (γι αυτό μερικά σπίτια είναι πολύ στενά). Σε πολλές περιπτώσε ις, ο γαμπρός, της έκανε δώρο, το άλλο μισό (το αγόραζε από τα αδέλφια της). Αυτό, είχε κάνει και ο παππούς Βασίλης Πιστικίδη ς. Ο αδελφός της γιαγιάς (Βασίλης Κολυβίδης) είχε πάρει σπίτι από τη δική του γυναίκα, Σμαρώ Ασημού Βογιατζή.

Ένα μεγάλο Μπράβο και πάλι.
17
Η μελέτη του κώδικα των προικοσυμ φώνων της Τρίγλιας και η αποτύπωσή τους σε "διαχειρίσ ιμη" μορφή, που ολοκληρώθ ηκαν από τον Τριγλιανό κ. Μάκη Αποστολάτ ο είναι μεγάλης σημασίας έργο. Πιστεύω οτι η αξία των πληροφορι ών που βρίσκοντα ι στα προικοσύμ φωνα της Τρίγλιας, θα αναδειχθε ί τα επόμενα χρόνια και θα δώσει πιο "καθαρή" εικόνα για την κοινωνία της Τρίγλιας την περίοδο από το τέλος του 19ου αιώνα μέχρι και τις αρχές του 20ου αιώνα. Επίσης -όπως δηλώνει και ο ερευνητής- περιλαμβά νεται στα προικοσύμ φωνα πλήθος ατομικών στοιχείων των Χριστιανώ ν κατοίκων της Τρίγλιας. Τα τελευταία θα είναι πάντα περιζήτητ α -σε προσωπικό επίπεδο- ανάμεσα στους απογόνους οι οποίοι θα αναζητούν τις ρίζες τους. Τέλος, οι διαπιστώσ εις και τα συμπεράσμ ατα που εξάγει ο κ. Αποστολάτ ος από την μεθοδική και επιστημον ική προσέγγισ η των στοιχείων, παρουσιάζ ουν εξαιρετικ ό ενδιαφέρο ν. Η συνεισφορ ά του κ. Αποστολάτ ου είναι μεγίστη γιατί ανοίγει νέες διόδους στην έρευνα και την ανάδειξη της ιστορίας και του πολιτισμο ύ της Τρίγλιας. Συγχαρητή ρια !
18
Όπως είναι γνωστό, στα Γενικά Αρχεία του Κράτους φυλάσσοντ αι τέσσερις από τους Κώδικες της Τρίγλιας, οι οποίοι διασώθηκα ν κατά το Μεγάλο Διωγμό του Αυγούστου 1922. Οι δύο Κώδικες αφορούν στα Προικοσύμ φωνα των περιόδων 1877-1898 (424) και 1903-1922 (425), ένας στις Διαθήκες της περιόδου 1903-1922 (426) και ένας στα Πρακτικά της Εφοροδημο γεροντίας της περιόδου 1903-1922 (427).

Από τη μελέτη του Κώδικα Πρακτικών, προέκυψαν σημαντικά στοιχεία για τον τρόπο οργάνωσης της Διοίκησης της Τρίγλιας, της λειτουργί ας της Εφοροδημο γεροντίας , των Εκκλησιών, των Ιερέων και των Επιτρόπων, των Σωματείων που είχαν ιδρυθεί και λειτουργο ύσαν, των Αγροφυλάκ ων, Νυκτοφυλά κων και Πολιτοφυλ άκων, των σχεδίων και των έργων του Μητροπολί τη Χρυσόστομ ου, για την ανάπτυξη της γενέτειρά ς του και των κατοίκων της, και πολλών άλλων θεμάτων, για τα οποία έγραψα τις αντίστοιχ ες ιστορίες στο forum www.trigl ianoi.gr (Ιστορία των Προγόνων μας / Κώδικας Πρακτικών Παλιάς Τρίγλιας-Ιστορίες), που βασίστηκα ν στα πραγματικ ά δεδομένα τα οποία έχουν καταγραφε ί στον Κώδικα.

Από το “Μεταφορά εκ του Παλαιού Κώδικος από έτους 1871, Κτηματολό γιον της Ιεράς Σχολής Τριγλίας”, που έχει καταχωρηθ εί στη σελίδα 355 του Κώδικα Προικοσυμ φώνων της περιόδου 1877-1898 (424), προκύπτει ότι η Εφοροδημο γεροντία τηρούσε Κώδικες και πριν από το 1877.

Από τη μελέτη των δύο Κωδίκων Προικοσυμ φώνων, διαπιστώθ ηκε ότι περιλαμβά νεται σ’ αυτούς πλήθος ατομικών στοιχείων των Χριστιανώ ν κατοίκων της Τρίγλιας, των δύο περιόδων από το 1877 έως το 1922, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθ ούν με πολλούς τρόπους. Έτσι αποφάσισα την πλήρη καταγραφή όλων των διαθέσιμω ν στοιχείων, που αναγράφον ται τόσο στα προικοσύμ φωνα όσο και στις διαθήκες, που για διάφορους λόγους έχουν καταχωρηθ εί στους δύο αυτούς Κώδικες. Συγκεκριμ ένα, από τα προικοσύμ φωνα καταγράφη καν σε Excel 1) η ημερομηνί α αρραβώνος (της πρώτης περιόδου 1877-1898, όπου αυτή αναγράφετ αι) και προικοσυμ φώνου, 2) τα ονοματεπώ νυμα της νύφης και του γαμπρού, 3) των γονέων τους, 3) το γένος της μητέρας του γαμπρού, 4) το επάγγελμα του πατέρα της νύφης και 5) το επάγγελμα του γαμπρού, στις περιπτώσε ις που αυτά αναγράφον ται, 6) οι ενορίες της κατοικίας της νύφης και του γαμπρού, 7) το όνομα του κουμπάρου, στις περιπτώσε ις που αναγράφετ αι, 8 ) ο αριθμός γάμου των μελλονύμφ ων και, γενικά, κάθε χρήσιμο στοιχείο που αναγράφετ αι και μπορεί να αξιοποιηθ εί στην αναζήτηση γενεαλογι κών στοιχείων των οικογενει ών από τις οποίες προήλθαν οι μελλόνυμφ οι, αλλά και εκείνων που δημιουργή θηκαν από τους συγκεκριμ ένους γάμους. Ήδη, ο Βασίλης Σακελλαρί δης αξιοποίησ ε δοκιμαστι κά το υλικό αυτό και προέκυψαν ικανοποιη τικά αποτελέσμ ατα, για τη σύνταξη γενεαλογι κών δένδρων.

Οι Κώδικες συντάσσον ταν από τους Γραμματεί ς της Εφοροδημο γεροντίας και κάθε Γραμματέα ς κατέγραφε τα προικοσύμ φωνα με το δικό του γραφικό χαρακτήρα, όπως είναι φυσικό και αναμενόμε νο. Παρατηρεί ται ότι, οι Γραμματεί ς της περιόδου 1877-1898 (Κώδικας 424) ακολουθού σαν διαφορετι κό τύπο καταγραφή ς των προικοσυμ φώνων από εκείνο της επόμενης περιόδου 1903-1922 (Κώδικας 425) και ο γραφικός χαρακτήρα ς των Γραμματέω ν της πρώτης περιόδου είναι πιο δυσανάγνω στος από εκείνον της δεύτερης. Επίσης ότι, για τη σύνταξη ενός προικοσυμ φώνου των πρώτων χρόνων (1877-1878) της πρώτης περιόδου, καταβαλλό ταν  ένα ποσό (13-19 Γρόσια περίπου) υπέρ των Σχολών.

Στον Κώδικα Προικοσυμ φώνων της περιόδου 1877-1898 (424) έχουν καταχωρηθ εί αφενός μερικά προικοσύμ φωνα εκτός χρονικής σειράς, που σημαίνει ότι οι Γραμματεί ς άφηναν κενές σελίδες και τις συμπλήρων αν μεταγενέσ τερα με άλλες πράξεις, αφετέρου αρκετές πράξεις που δεν έχουν σχέση με προικοσύμ φωνα, όπως πχ διαθήκες, μια δωρεά του Μητροπολί τη Ναθαναήλ, αγωγές, μια πρόσληψη, δηλώσεις, μια διανομή κτηματική ς περιουσία ς, ένα υποσχετήρ ιο κ.α. Επίσης, ένα προικοσύμ φωνο με χρονολογί α 2/2/1875 σε περίοδο καταχώρησ ης προικοσυμ φώνων του 1894 (σελ. 204), αν και ο Κώδικας έχει ξεκινήσει από την περίοδο 1877. Αναλυτικά, οι διαφορετι κές πράξεις που έχουν καταχωρηθ εί είναι οι ακόλουθες:

Διαθήκες: 1) η από 26/7/1890 διαθήκη της Παναγιώτι σσας Παντέρκαλ η ή Παντέρμαλ η (σελ. 45), 2) η από 8/1/1885 διαθήκη του ιερομονάχ ου Αθανασίου Μπαλασίου (σελ. 99), 3) η από 29/8/1885 διαθήκη της Φωτεινής Ανέστη Χ΄΄Ζαφείρογλου (σελ. 114), 4) η από 10/1/1891 διαθήκη της Μαρίας χήρας Χαραλάμπο υς Γρηγόρογλ ου (σελ. 141), 5) η από 29/7/1878 διαθήκη της Βασιλικής Χαραλάμπο υς Πήτα (σελ. 194), 6) η από 15/1/1893 διαθήκη του Αναστασίο υ Φλαμπουλή Τυμπανά (σελ. 209), 7) η από 24/1/1895 Γενική Καταγραφή της κινητής και ακίνητης περιουσία ς του ιδίου και διανομή στους κληρονόμο υς (σελ. 220), και 8 ) η από 25/1/1895 διαθήκη Αποστόλου Μπογιατζή (σελ. 235).

Αγωγές: 1) η από 15/1/1885 αγωγή Ιωάννη Αφατζάνη κατά του Χριστοδού λου Ιωακείμ Παπαδόπου λου, επειδή αρνήθηκε να παντρευτε ί την κόρη του μετά από μνηστεία 14 ετών (σελ. 110), 2) η από 20/1/1885 αγωγή της Ανθίτσας Νικολάου Σιτίγλου? κατά του Δημητρίου Κλωνάρη, επειδή δεν την παντρεύετ αι μετά από μνηστεία 6 ετών (σελ. 111), 3) η από 13/1/1888 αγωγή Γεωργίου και Γλυκερίας Πεπόνη κατά του αδελφού τους Αντώνη (σελ. 130), και 4) η από 13/1/1888 αγωγή του Στρατή Χ’’Φώτογλου, εξ Απολλωνιά δος, κατά της συζύγου του Σουλτάνας Μήτρου Μυτιληναί ου, επειδή δεν τον ακολουθεί στην οικία του (σελ. 131).

Δηλώσεις:  1) η από 8/5/1894 δήλωση των αδελφών Αθανασίου και Θεοφάνη Τυμπανίδη (σελ. 91), για τη γηροκόμησ η του πατέρα τους, 2) η από 30/1/1897 δήλωση Αγγέλου Ι. Τρικεριώτ η, για τη γηροκόμησ η της πεθεράς του Άννας χήρας Βασιλείου Γρηγόρογλ ου (σελ. 291).

Διανομή: η από 23/1/1895 διανομή κτηματική ς περιουσία ς του Αριστερή Μπαρμπή (Παρπή), από τους κληρονόμο υς του

Επιστολή: η από 10/1/1885 ευχαριστή ρια και ενημερωτι κή επιστολή της Εφοροδημο γεροντίας (σελ. 108) προς τον Λεωνίδα Ζαρίφη για τη δωρεά του Οίκου Ζαρίφη (η επιστολή έχει περιληφθε ί στην ιστορία με τίτλο «Τα παλιά Σχολεία της Τρίγλιας» που έχω ανεβάσει στο forum www.trigl ianoi.gr ).

Κατάλογος: Κατάλογος των κινητών της Μητροπόλε ως και των Σχολείων, που συντάχθηκ ε το 1885 (σελ. 112).
Υποσχετήρ ιο: το από 28/2/1886 υποσχετήρ ιο του Μιχάλη Νικολάου Σέμκου, για τη γηροκόμησ η της πεθεράς του Παρασκευή ς Χατζόλας συζ. Χ΄΄Αναστασίου (σελ. 118).

Δωρεά: η από 18/1/1893 δωρεά 10 ΛΤ του Μητροπολί τη Ναθαναήλ για την οικοδόμησ η και αποπεράτω ση δεύτερου Νηπιαγωγε ίου στην ενορία Αγ. Δημητρίου (σελ. 172).

Πρόσληψη: η από 29/7/1896 πρόσληψη του Αποστόλου Κ. Τακά ως διδασκάλο υ του Αρρεναγωγ είου, με ετήσιο μισθό 20 Οθωμ. Λιρών και δικαιώματ α στα αντίγραφα .

Καταγραφή: στη σελίδα 51 έχει καταχωρηθ εί η από 24/1/1881 “Σημείωση των Ορφανικών επίπλων των γενόντων εκ της προικός της Μακαριστί σης Χαρικλεία ς θυγατρός Νικολάου Σουγιόγλο υ”

Επισκέψεις: στη σελίδα 47 έχει καταχωρηθ εί η ακόλουθη σημείωση:
“Έτος 1883, ήλθεν ο Πατριάρχη ς της Κωνσταντι νουπόλεως εις την Τρίγλιαν όπου επήγε και εις την μονήν της Πελεκητής ονόματι Ιωακείμ ο Γ’.
Έτος 1885, ήλθε ο Ναζήμ πασάς της Προύσης.
Έτος 1890, ήλθε ο Μαχμούτ Τζελλαλαδ ίν πασσάς.
Έτος 1886, ήλθε ο νέος αρχιερεύς ημών κ.κ. Ναθαναήλ”

Κτηματολόγιο: στη σελίδα 355 έχει καταχωρηθ εί η “Μεταφορά εκ του Παλαιού Κώδικος από έτους 1871, Κτηματολό γιον της Ιεράς Σχολής Τριγλίας”, το οποίο έχω αναρτήσει με σχετικά σχόλια στο forum (https://www.triglianoi.gr/index.php?topic=1863.0 ).

Το 1877 καταχωρήθ ηκαν στον Κώδικα 14 προικοσύμ φωνα, το 1878 12, το 1879 9, το 1880 κανένα, το 1881 13, το 1882 11, το 1883 11, το 1884 6, το 1885 2, το 1886 5, το 1887 4, το 1888 1, το 1889 4, το 1890 4, το 1891 15, το 1892 10, το 1893 10, το 1894 17, το 1895 20, το 1896 11, το 1897 33 και το 1898 8.

Συνολικά, στην περίοδο των 21 ετών από το 1878 έως το 1898 καταχωρήθ ηκαν 220 προικοσύμ φωνα, με μέσο όρο τα 10,5 ανά έτος και μέγιστο αριθμό 33 το 1897 και ελάχιστο 0 το 1880.

Στον Κώδικα Προικοσυμ φώνων της περιόδου 1903-1922 (425) δεν παρατηρεί ται το φαινόμενο των κενών σελίδων και της συμπλήρωσ ής τους εκ των υστέρων, με την καταχώρησ η πράξεων εκτός χρονικής σειράς, εκτός δύο προικοσυμ φώνων που καταχωρήθ ηκαν μεταγενέσ τερα και συγκεκριμ ένα 1) αυτό της 28.7.1902 που καταχωρήθ ηκε το 1903 (σελ. 10) και 2) αυτό της 17.1.1893 που καταχωρήθ ηκε στον Κώδικα την 9.12.1903 (σελ.64). Διαπιστών εται, όμως και πάλι, η καταχώρησ η πράξεων που δεν έχουν σχέση με προικοσύμ φωνα, όπως πχ διανομές, πωλητήρια, δωρητήρια, δηλώσεις, υποσχετήρ ια, , πρακτικά κλπ, αλλά σε μικρότερο αριθμό από εκείνες στον Κώδικα 424. Αναλυτικά, οι διαφορετι κές πράξεις που έχουν καταχωρηθ εί είναι οι ακόλουθες:

Διανεμητήριο: με το από 16.3.1914 διανεμητή ριο έγγραφο (σελ. 558) αποφασίστ ηκε ότι η προίκα της Ανθής χήρας Βασιλείου Γεράκη, το γένος Βασιλείου Παναγιώτο γλου, από το Γιαλιτσιφ λίκι, που περιγράφε ται στο από 7.10.1911 προικοσύμ φωνο (σελ. 408), ανήκει στην ίδια, μετά το θάνατο του συζύγου της.

Πωλητήριο: με το από 17.3.1914 πωλητήριο (σελ. 559) η Ανθή χήρα Βασιλείου Γεράκη επώλησε το ελαιόκτημ α στη θέση Αγ. Νικόλαος, αντί 1500 αργυρών γροσίων, στα αδέλφια του θανόντος συζύγου της Ιορδάνη, Προκόπιο και Μιλτιάδη Ευθυμίου Γεράκη.

Δωρητήριο: με το από 9/2/1913 δωρητήριο (σελ. 504) ο Θεόδωρος Αμπατζής δώρισε στο γιο του Γρηγόριο ένα συκαμινεώ να (κτήμα με μουριές) στη θέση Ιτιά, λόγω του γάμου του (προικοσύμ φωνο σελ. 502).

Δήλωση: 1) με την από 3.2.1919 δήλωσή της (σελ. 165), η Αικατερίν η Ν. Μαμελετζή δήλωσε ότι αντί του πωληθέντο ς μεριδίου στη θέση Πλατανιά, από την κληρονομι ά του συζύγου της, που προέρχετα ι από τη διαθήκη της Ελένης Δ. Παντσή (Κώδικας Διαθηκών σελ. 230), δίνει στα τρία παιδιά της Ιορδάνη, Αναστασία και Σταύρο ελαιόκτημ α στη θέση Βουνό, 2) με την από 28/9/1919 χειρόγραφ η δήλωσή της, που έχει ενσωματωθ εί στο προικοσύμ φωνο της ιδίας (σελ. 641), η Ελένη Δημ. Κλωνάρη δήλωσε ότι δεν έχει κληρονομι κό δικαίωμα σε συγκεκριμ ένη οικία.

Πρακτικά: 1) στο υπ’ αριθμ. 376/15.9.1919 πρακτικό της Εφοροδημο γεροντίας (σελ. 634) έχουν καταχωρηθ εί οι αποφάσεις της επί των υποθέσεων α) της Θεοδοσίας Κελεπούρη και Αρτέμιδος θετής θυγατρός Αποστόλου Εγγλέζου σε θέμα κληρονομι άς του και β) των κληρονόμω ν Ζωής Κ. Πιστικού, και 2) στο από 20.9.1919 πρακτικό της Εφοροδημο γεροντίας (σελ. 637) ορίζεται ότι η Μαρία Μπογιατζή και ο Παναγιώτη ς Καλπάκης (νύφη και γαμπρός αντίστοιχ α στο προικοσύμ φωνο σελ. 636) θα γηροκομήσ ουν τον πατέρα της νύφης.

Υποσχετικό: στη συνέχεια του από 15.4.1919 προικοσυμ φώνου (σελ. 614), μεταξύ της Ευφημίας Δημητρίου Εκρέ και του Χρυσόστομ ου Αποστόλου Καπάνδρια, συντάχθηκ ε, ως υστερόγρα φο, κείμενο της Μαριγώς Δημητρίου Εγρέ, μητέρας της νύφης (σελ. 615), με το οποίο υποσχέθηκ ε να παραδώσει στην κόρη της 1) συγκεκριμ ένα αντικείμε να που επώλησε στην Προύσα για τη διατροφή της και 2) 15 λίρες οθωμανικέ ς τις οποίες έλαβε από την κόρη της.

Το 1902 καταχωρήθ ηκε στον Κώδικα ένα προικοσύμ φωνο, το 1903 48 και ένα άκυρο, το 1904 12, το 1905 14 και 1 άκυρο, το 1906 26, το 1907 40, το 1908 18, το 1909 31, το 1910 34, το 1911 34, το 1912 37 και 1 άκυρο, το 1913 21, το 1914 34, το 1915 2, το 1916-1918 κανένα (περίοδος εξορίας των Τριγλιανώ ν στην Προύσα), το 1919 52 και 2 άκυρα, το 1920 22 και 2 άκυρα, το 1921 18 και 2 άκυρα, και το 1922 16, με το τελευταίο την 23.7.1922, λίγες μέρες πριν από το Μεγάλο διωγμό.

Συνολικά, στην περίοδο των 20 ετών από το 1903 έως το 1922 καταχωρήθ ηκαν 459 προικοσύμ φωνα, με μέσο όρο τα 23 περίπου ανά έτος, συμπεριλα μβανομένω ν και των ετών 1916-1918 της εξορίας στην Προύσα και 28,5 ανά έτος, εάν εξαιρεθεί η περίοδος 1915-1918, και μέγιστο αριθμό 52 το 1919 και ελάχιστο 12 το 1904, εάν εξαιρεθεί το 1915. Παρατηρεί ται, όμως, μεγάλος αριθμός προικοσυμ φώνων σχεδόν σε όλα τα χρόνια της περιόδου 1903-1914, που σημαίνει ότι είχε αυξηθεί σημαντικά, στην περίοδο αυτή, σε σχέση με την περίοδο 1877-1898, η ανάγκη δημιουργί ας νέων οικογενει ών, μεταξύ των Χριστιανώ ν κατοίκων της Τρίγλιας.
19
Η Ιστορία των Προγόνων μας. / Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ
« Τελευταίο μήνυμα από Μέλος Φόρουμ στις 02 Ιούλιος 2020, 12:25:30 μμ »
AΓΙΑ ΣΟΦΙΑ

   H Αγία Σοφία είναι  ο ονομαστός Βυζαντινό ς Ναός της «του Θεού Σοφίας» στην Κωνσταντι νούπολη. Πρόκειται για την πιο μεγάλη και πιο λαμπρή Ελληνορθό δοξη εκκλησία.
Ο σημερινός ναός είναι ο τρίτος που οικοδομήθ ηκε στη θέση αυτή, οι δύο πρώτοι καταστράφ ηκαν με εμπρησμό. Άρχισε να κτίζεται το 532 μ.Χ. από τον αυτοκράτο ρα Ιουστινια νό Α’ και οι εργασίες του τελείωσαν το 537μ.Χ. Αρχιτέκτο νες ήταν ο Ανθέμιος από τις Τράλλεις και ο Ισίδωρος από την Μίλητο, οι οποίοι είχαν στη διάθεσή τους 100 πρωτομάστ ορες και κάθε πρωτομάστ ορας είχε από 100 εργάτες. Ιστορική είναι η φράση που αναφώνησε ο Ιουστινια νός στα εγκαίνια του Ναού 27/12/537: «Νενικήκά σε Σολομών», ξεπέρασε δηλαδή και το Ναό του Σολομώντο ς στην μεγαλοπρέ πεια και πολυτέλει α. Στην Αγία Σοφία γινόταν η στέψη των Αυτοκρατό ρων και κατέληγαν οι θρίαμβοι. 
     Μετά την Άλωση της Κωνσταντι νούπολης, η Αγία Σοφία μετατράπη κε  από τους Οθωμανούς σε τζαμί. Υπέστη σοβαρές καταστροφ ές και μετατροπέ ς, τα περίφημα ψηφιδωτά του ναού καλύφθηκα ν με αμμοκονία μα και εξωτερικά προστέθηκ αν αντιστηρί γματα και μιναρέδες .
  Στα νεότερα χρόνια, έγιναν εργασίες αποκατάστ ασης. Από το 1934, με τον Κεμάλ Ατατούρκ, λειτουργε ί ως Μουσείο Βυζαντινή ς Τέχνης. Από το 1985 περιλαμβά νεται στον κατάλογο των μνημείων παγκόσμια ς κληρονομι άς της UNESCO.
   Στη Ραφήνα υπάρχει οδωνύμιο Αγίας Σοφίας στο Κόκκινο Λιμανάκι.
20
Κώδικας Πρακτικών Παλιάς Τρίγλιας - Ιστορίες / Κτηματολόγιο της Ιεράς Σχολής Τριγλίας (1871)
« Τελευταίο μήνυμα από Μέλος Φόρουμ στις 01 Ιούλιος 2020, 10:48:04 πμ »
Όπως είναι γνωστό, στα Γενικά Αρχεία του κράτους φυλάσσοντ αι οι τέσσερις Κώδικες της Τρίγλιας που διασώθηκα ν κατά το Μεγάλο διωγμό και συγκεκριμ ένα οι Κώδικες των Προικοσυμ φώνων των περιόδων 1877-1898 (424) και 1903-1922 (425), ο Κώδικας Διαθηκών της περιόδου 1903-1922 (426) και ο Κώδικας πρακτικών (427).

Στη σελ. 355 του Κώδικα Προικοσυμ φώνων 424, της περιόδου 1877-1898, έχει μεταφερθε ί, από τον παλιό Κώδικα, ο κατάλογος των ακινήτων (Κτηματολό γιο) της Ιεράς Σχολής και ο τρόπος απόκτησής τους από την Κοινότητα:

1.   Ελαιοτόπι ον εις «Χωνεμένον» προερχόμε νον εκ συνεισφορ άς Κωνσταντί νου Αρχιερέως

2.   Όμοιον κτήματα του Χριστού Σωτήρος

3.   Όμοιον κτήμα του Μακαρίτου Θεολόγου Σπανού εις «Χωνεμένα» δια διαθήκης του

4.   Εις «Στέρνα» Μπαξές του ιδίου ομοίως δια διαθήκης του

5.   Εις «Πλατανιάν»          »      »             »                 »              »

6.   Εις «Μαργιές»             »      »             »                 »              »

7.   Εις «Μόνικον»             εκ δένδρων 7 του ιδίου        »              »

8.   Εις «Μαλαφρά» προερχόμε νον εκ συνεισφορ άς

9.   Εις Νεκροταφε ίον (Μεζαρλίκ) ιδιοκτησί α της Σχολής (σ.σ. εννοεί το παλιό νεκροταφε ίο αφού το νέο δημιουργή θηκε το 1908)
 
10.   Εις Νεκροταφε ίον κείμενον εις Πληθοκόπι α ιδιοκτ. Σχολής

11.   Χωράφιον του Θεολόγου Σπανού εις Άγιον Βασίλειον ομοίως δια διαθήκης του

12.   Εις «Μόνικον» εκ δένδρων 4 του Παντού Φωτάκογλο υ δια διαθήκης του

13.   Φούρνος άνωθεν με οικίαν εις συνοικίαν Αγ. Ιωάννου αφιερωθέν παρά του μακαρίτου Χατζαφέντ η Ηγουμένου της μονής των Πατέρων δια διαθήκης του

14.   Οικία του Μακαρίτου Αθανασίου Ιερομονάχ ου εν τη συνοικία Αγ. Ιωάννου αφιερωθέν δια διαθήκης του

15.   «Κυψέλη» άλλοτε κτήμα αδελφότητ ος διαλυθείσ α η αδελφότης την εδώρησεν εις την Σχολήν

16.   Θεοκτίστο υ Δωρεάν κτήμα κείμενον «Άγιον Σπυρίδωνα» δένδρα 17 δια διαθήκης του

17.   Δωρεάν Χήρας Σμαράγδως Οικονόμου εις Φασμόδιον εκ δένδρων  ….  δια διαθήκης της


Σχόλια:
1. Από τη αναγραφή της φράσης "Μεταφορά εκ του παλαιού Κώδικος από του έτους 1874", επιβεβαιώ νεται ότι, η Εφοροδημο γεροντία και ο τρόπος οργάνωσης της Διοίκησης της Τρίγλιας εφαρμοζότ αν τουλάχιστ ον από το 1871 και υπήρχαν παλαιότερ οι Κώδικες που δεν διασώθηκα ν κατά το Μεγάλο διωγμό.

2. Με δεδομένο ότι η διαθήκη του ιερομονάχ ου Αθανασίου συντάχθηκ ε την 28.7.1884 και αναγνώσθη κε την 8.1.1885 από την Εφοροδημο γεροντία, προκύπτει ότι το Κτηματολό γιο επικαιροπ οιήθηκε, τουλάχιστ ον, με αυτή τη διαθήκη (στοιχείο 14).

3. Διευκρινί ζεται ότι, α) στα τέλη του 19ου αιώνα υπήρχε στην Τρίγλια το Αρρεναγωγ είο και δίπλα το Παρθεναγω γείο, που ήταν δωρεά του Γεωργίου Ζαρίφη (βλέπε ιστορία για τα "Παλιά Σχολεία της Τρίγλιας"), β) από τον Κώδικα Προικοσυμ φώνων της περιόδου 1877-1898 (424) προκύπτει ότι, κατά τη σύνταξη προικοσυμ φώνου έπρεπε να καταβληθε ί τέλος υπέρ της "Σχολής" και γ) από τον Κώδικα Διαθηκών της περιόδου 1903-1922 (426) ότι, ο Γραμματέα ς της Εφοροδημο γεροντίας ρωτούσε τον διαθέτη εάν θέλει να περιλάβει στους κληρονόμο υς του και τη Σχολή ή την Κοινότητα . Από τα στοιχεία αυτά συμπεραίν εται ότι, οι έννοιες της Σχολής και της Κοινότητα ς ταυτιζόντ ουσαν την περίοδο εκείνη ως βασικοί και κυρίαρχοι θεσμοί στη Διοίκηση της Χριστιανι κής κοινότητα ς της Τρίγλιας.
Σελίδες: 1 [2] 3 4 ... 10