Αποστολέας Θέμα: Ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ  (Αναγνώστηκε 79 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος Μέλος Φόρουμ

  • Global Moderator
  • ****
  • Συγχαρητήρια
  • -Δώσατε: 91
  • -Λάβατε: 45
  • Μηνύματα: 667
  • Τόπος: Ραφήνα
  • Επιβράβευση του μέλους απο : 57
  • Φύλο: Άντρας
Ο ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ
« στις: 26 Ιούνιος 2020, 12:46:30 πμ »
Στην Προύσα, ένα απόγευμα του Σεπτέμβρη του 2018, πάνω στη λεωφόρο που πηγαίναμε για τον Όλυμπο Βιθυνίας
αντικρύσα με το Μνημείο του Καραγκιόζ η.
Σταματήσα με στο Μνημείο με τον μαρμάρινο «μπερντέ» και τις φιγούρες του Karagoz (Καραγκιόζ η) και του Haciavat (Χατζηαβάτ η) «εν δράσει» και γύρω- γύρω οι φιγούρες των πρωταγωνι στών και δευτεραγω νιστών και όλης της παρέας του τούρκικου Θεάτρου Σκιών.

Το φωτογραφί σαμε…



Η Προύσα (Bursa) διεκδικεί την καταγωγή του Καραγκιόζ η.
Υπάρχει μια σχεδόν αληθοφανή ς ιστορία που συνηγορεί σε αυτό.

Ποιες φιγούρες αποτελούν τον τούρκικο Θίασο Σκιών ;
Ο Οθωμανική ς προέλευση ς  φαλλικός Κaragoz (=Μαυρομάτης), με το λόγιο Ηaciavat (Χατζηαβάτ η), την πονηρή πόρνη Ζene (Ζενέ), τον θεριακλή χασικλή Τiryaki (Τυριακή), τον κομψευόμε νο ομορφόπαι δο Celepi (Τσελεμπή), το νάνο σακάτη  Βeberuhi (Μπεμπερου ή), τον πάντα μεθυσμένο χωροφύλακ α Τuszuz Deli Bekir( Tουζούζ Ντελή  Μπεκίρ)  σύμβολο της εξουσίας και της αυθαιρεσί ας, ο  οποίος φέρνει  συνήθως το βίαιο  τέλος της παράσταση ς.

 Με αυτή τη μορφή διαδόθηκε  σε όλες τις επαρχίες της Οθωμανική ς Αυτοκρατο ρίας.
Οι διαλεκτικ οί κωμικοί τύποι του τουρκικού Θιάσου Σκιών είναι :
Ο από τα  βουνά της Ανατολής, Βaba Himmet (σαν το δικό μας μπάρμπα Γιώργο), o εκ Πόντου καταγόμεν ος Λαζός (Laz), ο Κούρδος (Κurt), ο ‘Αραβας (Arap), o Τσιγγάνος, ο Τσιγγενέ (Cingene), o Πέρσης (Acem), o Αρβανίτης (Αrnavut) και ο Εβραίος (Υahudi).
Ακόμα υπάρχουν και ένα πλήθος από δευτερότε ρους τύπους που σπάνια εμφανίζον ται όπως ο τσεβδός (=ο κεκές, ο βραδύγλωσ σος), ο ρινόφωνος (=η ομιλία ή το τραγούδι από τη μύτη), διάφοροι  χαμάληδες, χαμαλαράκ οι ,ακροβάτες κ.α. Όλοι  οι παραπάνω τύποι αντικατοπ τρίζουν την κοινωνική σύσταση του παραδοσια κού πολυεθνικ ού μαχαλά της Πόλης.
Τα θέματα  των έργων, με το φαλλικό Καραγκιόζ η και τα σεξουαλικ ά υπονοούμε να, είναι αρκετά τολμηρά.

Στάθης Δημητρακό ς

Πηγές:
1.   Β. Πουχνερ: Το Νεότερο Θέατρο μέχρι τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο , ΕΛΠ 40 Τομος Α, κεφάλαιο 3, Τα λαϊκά θεάματα, Καραγκιόζ ης, σ.348, ΕΑΠ Πάτρα 2002
2.   Εγκυκλοπαίδεια «Υδρία», Τόμος 31 , Καραγκιόζ ης
3.    Υusuf Duru, Karagoz, Gelenekse l Sahne Sanatlari, Yazi Gen, Instanbul (Το αγόρασα τότε από βιβλιοπωλ είο της Κωνσταντι νούπολης).

Υ.Γ. Έμαθα τον Καραγκιόζ η από παιδί και έπαιξα πολύ Καραγκιόζ η στη Ραφήνα. Αργότερα, διάβαζα κάθε έντυπο για το Καραγκιόζ η, έβλεπα τυχαία που και που καμιά παράσταση από σπουδαίου ς καλλιτέχν ες, επαγγελμα τίες Καραγκιοζ οπαίχτες. Τα έργα του ελληνικού Καραγκιόζ η είναι ενταγμένα στον ελληνικό λαϊκό πολιτισμό . Θα γράψω και άλλα πολλά για τον αγαπημένο μου Καραγκιόζ η …
« Τελευταία τροποποίηση: 26 Ιούνιος 2020, 12:58:09 πμ από Στάθης Δημητρακός »