Τελευταία μηνύματα

#11
Α.Ο.Τ Ραφήνας / Διάθεση Κάρτας Διαρκείας για τ...
Τελευταίο μήνυμα από Αντώνης Λαζαρής - 09 Αυγούστου 2025, 11:24:38 ΠΜ
Ξεκίνησε η διάθεση Κάρτας Διαρκείας (εισιτήρια διαρκείας, είσοδος στο Δημοτικό Στάδια Ραφήνας) για την Αγωνιστική Περίοδο 2025-2026.

Όλα τα μέλη του Δ.Σ. διαθέτουν Κάρτες Διαρκείας από τους οποίους μπορείτε να τις προμηθευτείτε.

#12
Κατά την έρευνα των ψηφιοποιημένων φύλλων της εφημερίδας «ΝΕΟΛΟΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΎΠΟΛΗΣ» της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων, εντόπισα ενδιαφέρουσες ανταποκρίσεις και ειδήσεις από διάφορες περιοχές, όπως 1) στο φύλλο 5859 της Τρίτης  3/15.1.1889 (3η σελ 7) και στη στήλη ΧΡΟΝΙΚΑ ΚΑΙ ΑΝΑΛΕΚΤΑ την είδηση από την Εκκλησιαστική Αλήθεια για τις συνεδριάσεις του Εκκλησιαστικού Δικαστηρίου και τις υποθέσεις του περί διαζυγίων, μνηστείας, διατροφής, παρθενοφθορίας κλπ, 2) στο φύλλο 5896 της Τετάρτης 22.2/.1889 (1η σελ 151), στη στήλη ΕΚ ΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΩΝ, την 5 φεβρουαρίου 1889 ανταπόκριση από Ιερουσαλήμ με τίτλο «Σπουδαία Αρχαιολογική Ανακάλυψις (ιδιαιτέρου ημών ανταποκριτού) την ανακάλυψη του Σεραφείμ, Μέγα Σκευοφύλακα του Παναγίου Τάφου στην Ιερουσαλήμ, πριν από λίγα χρόνια, στο ισόγειο του Μοναστηρίου του Αβραάμ, που συνδέεται με το ναό της Αναστάσεως, υπόγεια κλίμακα που οδηγούσε, μετά τον καθαρισμό, σε βασιλικό κτίριο, το οποίο αποτελεί τον αρχαίο ναό της Αναστάσεως που κτίστηκε από την Αγία Ελένη, 3) στο φύλλο 5942 της Παρασκευής 21.4/3.5.1889 (3η σελ 338) την είδηση από την εφημερίδα «Φιλιππούπολις» για τη «νεωτάτη» απογραφή των κατοίκων της Θεσσαλονίκης, με τον αριθμό των κατοίκων ανά ομάδες εθνοτήτων, 4) στο φύλλο 5952 της Τετάρτης 3/15.5.1889 (1η σελ 377), στήλη ΕΚ ΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΩΝ, την από 23.4.1889 ανταπόκριση από την Τρίγλια για το «κατά το σύνηθες ετήσιον μνημόσυνον υπέρ της ψυχής του αλήστου μνήμης μεγάλου ευεργέτου της Τριγλίας και σύμπαντος του ημετέρου έθνους Γεωργίου Ζαρίφη» και 5) στο φύλλο 5980 της Τετάρτης 14/26.6.1889 (3η σελ 491), στήλη ΧΡΟΝΙΚΑ ΚΑΙ ΑΝΑΛΕΚΤΑ, την είδηση για ανακομιδή των οστών του Γεωργίου Ζαρίφη από το νεκροταφείο Σισλή της Πόλης.

Από το σύνολο των παραπάνω θεμάτων, και μεταξύ αυτών που θεώρησα ως σημαντικά και αξιόλογα, παρατίθεται στο άρθρο που ακολουθεί η είδηση (χωρίς ημερομηνία σύνταξης) για την ανακομιδή των οστών του Γεωργίου Ζαρίφη στο φύλλο 5980 της Τετάρτης 14/26.6.1889 (3η σελ 491) στη στήλη ΧΡΟΝΙΚΑ ΚΑΙ ΑΝΑΛΕΚΤΑ, ο οποίος είχε αποβιώσει την 27.3.1884 και τα άρθρα των επτά φύλλων της εφημερίδας ΝΕΟΛΟΓΟΣ που είναι σχετικά με την κηδεία του αναρτήθηκαν στην ίδια ενότητα του forum των Απανταχού Τριγλιανών.

Στο κείμενο αναφέρεται ότι 1) τα οστά επανατέθηκαν σε "λαμπρή χρυσούφαντη λάρνακα", της οποίας τους πέπλους είχαν κατασκευάσει οι μαθήτριες του παρθεναγωγείου Σταυροδρομίου της Κωνσταντινούπολης και 2) η λάρνακα τοποθετήθηκε στο "πλούσιο μαρμάρινο μνημείο" που είχε ήδη τοποθετηθεί στο νεκροταφείο Σισλή (Sisli). Το μαρμάρινο ταφικό μνημείο του Γεωργίου Ζαρίφη είχε κατασκευάσει ο γλύπτης Antonine Mercie, σύμφωνα με το βιβλίο ΤΑΦΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ του καθηγητή Γεωργίου Κ. Παπαάζογλου (βλέπε σχετικό άρθρο https://www.triglianoi.gr/index.php?topic=2382.msg3750#msg3750 ), ενώ στην είδηση της εφημερίδας και στο κείμενο που ακολουθεί αναγράφεται ο «κ. P. Esquie» ως δημιουργός του. Κατατέθηκαν 25 στέφανοι στο μνημείο από συγγενείς και φίλους, μερικοί από τους οποίους αναφέρονται στο κείμενο.

Το κείμενο της ανταπόκρισης παρατίθεται αυτούσιο στην καθαρεύουσα και με την ορθογραφία της εποχής εκείνης



ΝΕΟΛΟΓΟΣ φύλλο 5980 της Τετάρτης 14/26.6.1889 (3η σελ. 491)

ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΓΕΝΟΥΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗΣ

ΧΡΟΝΙΚΑ ΚΑΙ ΑΝΑΛΕΚΤΑ

Τη πρωία ταύτη εγένετο εν τω νεκροταφείω του Σισλή η ανακομιδή των οστών του Γεωργίου Ζαρίφη. Επί τούτω εγένετο προηγουμένως λειτουργία εν τω παρεκκλησίω της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού, παρόντων πάντων των ενταύθα ευρισκομένων μελών της οικογενείας Ζαρίφη, των οικείων και απείρων φίλων, μετά ταύτα δε τα εν τω μνημείω Ζαφειροπούλου κατακείμενα οστά, παραληφθέντα, εναπετέθησαν εν λαμπρά χρυσοϋφάντω λάρνακι, ης τους πέπλους κατεσκεύασαν μαθήτριαι του παρθεναγωγείου της εν Σταυροδρομίω ημετέρας κοινότητος, κατατεθείσα εν τω πλουσίω μαρμαρίνω μνημείω, όπερ εν Ευρώπη κατασκευασθέν υπό του κ. P. Esquie, προσηρμόσθη ενταύθα. Πέντε και είκοσι στέφανοι κατετέθησαν επί του μνημείου υπό των συγγενών και υπό φίλων του μακαρίτου ανδρός. Εκ των στεφάνων  τούτων σημειούμεθα όσους μόνον ενθυμούμεθα, ήτοι της οικογενείας Ζαρίφη, των αδελφών του μακαρίτου κυρίων Νικολάου και Πέτρου Ζαρίφη, της οικογενείας Γ. Κορωνιού, της οικογενείας Ε. Ευγενίδου, του κ. Δ. Ευγενίδου, της οικογενείας Θ. Μαυρογορδάτου, του κ. Δ. Γενιδουνιά, της οικογενείας του κ. Θεοδ. Αποστολίδου, του κ. Μιλτιάδου Ιακώβου, του κ. Γιάγκου Βασιλάκη Ιωαννίδου κλπ. Η τελετή της ανακομιδής ην κατανυκτικωτάτη.

#13
Κατά την έρευνα των ψηφιοποιημένων φύλλων της εφημερίδας «ΝΕΟΛΟΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΎΠΟΛΗΣ» της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων, εντόπισα ενδιαφέρουσες ανταποκρίσεις και ειδήσεις από διάφορες περιοχές, όπως 1) στο φύλλο 5859 της Τρίτης  3/15.1.1889 (3η σελ 7) και στη στήλη ΧΡΟΝΙΚΑ ΚΑΙ ΑΝΑΛΕΚΤΑ την είδηση από την Εκκλησιαστική Αλήθεια για τις συνεδριάσεις του Εκκλησιαστικού Δικαστηρίου και τις υποθέσεις του περί διαζυγίων, μνηστείας, διατροφής, παρθενοφθορίας κλπ, 2) στο φύλλο 5896 της Τετάρτης 22.2/.1889 (1η σελ 151), στη στήλη ΕΚ ΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΩΝ, την 5 φεβρουαρίου 1889 ανταπόκριση από Ιερουσαλήμ με τίτλο «Σπουδαία Αρχαιολογική Ανακάλυψις (ιδιαιτέρου ημών ανταποκριτού) την ανακάλυψη του Σεραφείμ, Μέγα Σκευοφύλακα του Παναγίου Τάφου στην Ιερουσαλήμ, πριν από λίγα χρόνια, στο ισόγειο του Μοναστηρίου του Αβραάμ, που συνδέεται με το ναό της Αναστάσεως, υπόγεια κλίμακα που οδηγούσε, μετά τον καθαρισμό, σε βασιλικό κτίριο, το οποίο αποτελεί τον αρχαίο ναό της Αναστάσεως που κτίστηκε από την Αγία Ελένη, 3) στο φύλλο 5942 της Παρασκευής 21.4/3.5.1889 (3η σελ 338) την είδηση από την εφημερίδα «Φιλιππούπολις» για τη «νεωτάτη» απογραφή των κατοίκων της Θεσσαλονίκης, με τον αριθμό των κατοίκων ανά ομάδες εθνοτήτων, 4) στο φύλλο 5952 της Τετάρτης 3/15.5.1889 (1η σελ 377), στήλη ΕΚ ΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΩΝ, την ανταπόκριση από την Τρίγλια για το «κατά το σύνηθες ετήσιον μνημόσυνον υπέρ της ψυχής του αλήστου μνήμης μεγάλου ευεργέτου της Τριγλίας και σύμπαντος του ημετέρου έθνους Γεωργίου Ζαρίφη», που τελέσθηκε την Κυριακή 26.4.1889, και 5) στο φύλλο 5980 της Τετάρτης 14/26.6.1889 (3η σελ 491), στήλη ΧΡΟΝΙΚΑ ΚΑΙ ΑΝΑΛΕΚΤΑ, την είδηση για ανακομιδή των οστών του Γεωργίου Ζαρίφη από το νεκροταφείο Σισλή της Πόλης.

Από το σύνολο των παραπάνω θεμάτων, και μεταξύ αυτών που θεώρησα ως σημαντικά και αξιόλογα, παρατίθεται στο άρθρο που ακολουθεί η ανταπόκριση από την Τρίγλια στο φύλλο 5952 της Τετάρτης 3/15.5.1889 (1η σελ 377), στήλη ΕΚ ΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΩΝ, για το «κατά το σύνηθες ετήσιον μνημόσυνον υπέρ της ψυχής του αλήστου μνήμης μεγάλου ευεργέτου της Τριγλίας και σύμπαντος του ημετέρου έθνους Γεωργίου Ζαρίφη», που τελέσθηκε την Κυριακή 26.4.1889 στον ιερό ναό Αγίου Γεωργίου Κάτω εν μονοεκκλησία των πέντε ενοριών. Υπενθυμίζεται ότι ο Γεώργιος Ζαρίφης απεβίωσε την 27.3.1884. Στην επιμνημόσυνη ακολουθία συλλειτούργησε με τους ιερείς της Τρίγλιας ο αρχιδιάκονος του μητροπολίτη Ναθαναήλ κ. Κ. Αράβογλου. Μνημονεύθηκαν τα ονόματα της οικογένειας Ζαρίφη και εκφώνησε επιμνημόσυνο λόγο ο διευθυντής του σχολείου.

Μετά την απόλυση, η πομπή με τα κόλλυβα, τα εξαπτέρυγα, τους μαθητές και τις μαθήτριες, έφτασε στο παρθεναγωγείο, του οποίου ιδρυτής και μέγας ευεργέτης ήταν ο αείμνηστος, και όπου η διευθύντρια κ. Καλλιόπη Λουμίδου μίλησε για τον Γεώργιο Ζαρίφη. Στο τέλος, οι μαθητές και οι μαθήτριες αναφώνησαν τρεις φορές το: αιωνία η μνήμη, και το πλήθος διαλύθηκε.

Το κείμενο της ανταπόκρισης παρατίθεται αυτούσιο στην καθαρεύουσα και με την ορθογραφία της εποχής εκείνης.




ΝΕΟΛΟΓΟΣ φύλλο 5952 της Τετάρτης 3/15.5.1889 (1η σελ. 377)

ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΓΕΝΟΥΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗΣ


ΕΚ ΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΩΝ

Γράφουσιν ημίν εκ Τριγλίας.

Την παρελθούσαν κυριακήν (23 ισταμένου) μνήμη του τροπαιοφόρου και μεγαλομάρτυρος Γεωργίου, ετελέσθη εφέτος και παρ' ημίν το κατά το σύνηθες ετήσιον μνημόσυνον υπέρ της ψυχής του αλήστου μνήμης μεγάλου ευεργέτου της Τριγλίας και σύμπαντος του ημετέρου έθνους, Γεωργίου Ζαρίφη. Τη εντολή της Α. Σ. του σεβαστού ημών ποιμενάρχου αγίου Προύσης κκ. Ναθαναήλ, της επιμνημοσύνου ακολουθίας εν τω ναώ του Αγίου Γεωργίου εν μονοεκκλησία και των πέντε ενοριών μας γενομένης, συλλειτουργούντος μετά των ιερέων  και του αρχιδιακόνου της Α. Σ. ιερολογιωτάτου κ. Κ. Αράβογλου, εμνημονεύθησαν εν κατανύξει τα ονόματα του ευεργετικού οίκου Ζαρίφη, εν τέλει δε και κατάλληλος τη περιστάσει επιμνημόσυνος λόγος παρά του διευθυντού της σχολής μας εν τη εκκλησία εξεφωνήθη, δι' ού και μυριοστήν ίσως φοράν εξυμνήθησαν αι πολλαί του μεταστάντος  αρεταί. Μετά την απόλυσιν προπορευομένων των κολλύβων, των εξαπτερύγων, των μαθητών και των μαθητριών εν τάξει, εφθάσαμεν εις το παρθεναγωγείον  ου ιδρυτής  και μέγας ευεργέτης  τυγχάνει ο αείμνηστος, και ένθα  η διευθύντρια κ. Καλλιόπη Λουμίδου έλεξε τινα κατάλληλα τη περιστάσει, εκφωνήσαντος του χορού των μαθητών και των μαθητριών κατά το τέλος (τρις) το: αιωνία η μνήμη, μεθ' ο ησύχως διελύθη το πυκνώς από της εκκλησίας εις την σχολήν παρακολουθούν πλήθος, ευχηθέν εκ μυχίων καρδίας, ίνα και άλλοι εκ των ημετέρων ομογενών μιμηταί της τούτων αρετής ζώντες και μετά θάνατον, ως ο αείμνηστος και όντως μέγας του έθνους ευεργέτης αποκληθείς Γεώργιος Ζαρίφης, γένωνται.

Έπαινος οφείλεται προσέτι και τοις κκ. εφόροις οίτινες διωργάνωσαν όσον ένεστι λαμπρώς τα της μνημοσύνου ιεροτελεστίας.



#14
Κατά την έρευνα των ψηφιοποιημένων φύλλων της εφημερίδας «ΝΕΟΛΟΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΎΠΟΛΗΣ» της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων, εντόπισα ενδιαφέρουσες ανταποκρίσεις και ειδήσεις από διάφορες περιοχές, όπως 1) στο φύλλο 5859 της Τρίτης 3/15.1.1889 (3η σελ 7) και στη στήλη ΧΡΟΝΙΚΑ ΚΑΙ ΑΝΑΛΕΚΤΑ την είδηση από την Εκκλησιαστική Αλήθεια για τις συνεδριάσεις του Εκκλησιαστικού Δικαστηρίου και τις υποθέσεις του περί διαζυγίων, μνηστείας, διατροφής, παρθενοφθορίας κλπ, 2) στο φύλλο 5896 της Τετάρτης 22.2/.1889 (1η σελ 151), στη στήλη ΕΚ ΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΩΝ, την 5 φεβρουαρίου 1889 ανταπόκριση από Ιερουσαλήμ με τίτλο «Σπουδαία Αρχαιολογική Ανακάλυψις» (ιδιαιτέρου ημών ανταποκριτού) την ανακάλυψη του Σεραφείμ, Μέγα Σκευοφύλακα του Παναγίου Τάφου στην Ιερουσαλήμ, πριν από λίγα χρόνια, στο ισόγειο του Μοναστηρίου του Αβραάμ, που συνδέεται με το ναό της Αναστάσεως, υπόγεια κλίμακα που οδηγούσε, μετά τον καθαρισμό, σε βασιλικό κτίριο, το οποίο αποτελεί τον αρχαίο ναό της Αναστάσεως που κτίστηκε από την Αγία Ελένη, 3) στο φύλλο 5942 της Παρασκευής 21.4/3.5.1889 (3η σελ 338) την είδηση από την εφημερίδα «Φιλιππούπολις» για τη «νεωτάτη» απογραφή των κατοίκων της Θεσσαλονίκης, με τον αριθμό των κατοίκων ανά ομάδες εθνοτήτων, 4) στο φύλλο 5952 της Τετάρτης 3/15.5.1889 (1η σελ 377), στήλη ΕΚ ΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΩΝ, την από 23.4.1889 ανταπόκριση από την Τρίγλια για το «κατά το σύνηθες ετήσιον μνημόσυνον υπέρ της ψυχής του αλήστου μνήμης μεγάλου ευεργέτου της Τριγλίας και σύμπαντος του ημετέρου έθνους Γεωργίου Ζαρίφη» και 5) στο φύλλο 5980 της Τετάρτης 14/26.6.1889 (3η σελ 491), στήλη ΧΡΟΝΙΚΑ ΚΑΙ ΑΝΑΛΕΚΤΑ, την είδηση για ανακομιδή των οστών του Γεωργίου Ζαρίφη από το νεκροταφείο Σισλή της Πόλης.

Από το σύνολο των παραπάνω θεμάτων, και μεταξύ αυτών που θεώρησα ως σημαντικά και αξιόλογα, θα έπρεπε να παραθέσω χρονολογικά το άρθρο για την ανταπόκριση από την Ιερουσαλήμ στο φύλλο 5859 με τίτλο «Σπουδαία Αρχαιολογική Ανακάλυψις» για το βασιλικό κτίριο, το οποίο αποτελεί τον αρχαίο ναό της Αναστάσεως που κτίστηκε από την Αγία Ελένη. Επειδή προσπαθώ να επιβεβαιώσω ιστορικά το θέμα αυτό και η σχετική διαδικασία καθυστερεί, στο άρθρο που ακολουθεί παρατίθεται η επόμενη χρονολογικά είδηση (από 5 Φεβρουαρίου 1889) από την εφημερίδα «Φιλιππούπολις», στο φύλλο 5942 της Παρασκευής 21.4/3.5.1889 (3η σελ 338), για τη «νεωτάτη» απογραφή των κατοίκων της Θεσσαλονίκης, με τον αριθμό των κατοίκων ανά ομάδες εθνοτήτων. Από τη μελέτη του κειμένου της είδησης διαπιστώνεται ότι ο αριθμός των κατοίκων κάθε ομάδας είναι στρογγυλοποιημένος σε εκατοντάδες ή χιλιάδες και αυτό σημαίνει ότι δεν πρόκειται για συστηματική απογραφή ατόμων αλλά, μάλλον, οικογενειών. Επίσης ότι οι ομάδες έχουν κυρίως το χαρακτηριστικό στοιχείο της εθνικότητας (Έλληνες, Τούρκοι, Ιταλοί, κλπ), αλλά περιλαμβάνονται και ομάδες διαφορετικών χαρακτηριστικών, όπως πχ θρησκείας (Εβραίοι και Αλβανοί καθολικοί), νομάδων (Αθίγγανοι) και άλλοι [Τσιντσάροι Βλάχοι]. Παρατηρείται ακόμη ότι καταγράφηκαν «Μακεδόνες Σέρβοι».
Η ομάδα με το μεγαλύτερο αριθμό ατόμων ήταν αυτή των Εβραίων (75.000), με δεύτερους τους Έλληνες (36.000) και τρίτους τους Τούρκους (25.000). Τέλος, παρατήρησα ότι το σύνολο των κατοίκων της Θεσσαλονίκης ήταν 198.500 και όχι 195.500 όπως αναγράφεται στην είδηση.

Το κείμενο της ανταπόκρισης παρατίθεται αυτούσιο στην καθαρεύουσα και με την ορθογραφία της εποχής εκείνης.




ΝΕΟΛΟΓΟΣ φύλλο 5942 της Παρασκευής 21.4/3.5.1889 (3η σελ. 338)

ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΓΕΝΟΥΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗΣ

ΧΡΟΝΙΚΑ ΚΑΙ ΑΝΑΛΕΚΤΑ

Από την εφημερίδα «Φιλιππούπολις» μεταφέρθηκε στο «ΝΕΟΛΟΓΟ»

Αναγιγνώσκομεν εν τη «Φιλιππούπολει»

Ο κ. Σρετέν Ίλιτς, σέρβος εντολοδόχος εν Θεσσαλονίκη, επιστέλλει εις την Βελιγραδινήν εφημερίδα «Οδζέκ» υπό τον τίτλον: «Η Θεσσαλονίκη και η σημασία αυτής υπό την έποψιν του σερβικού εμπορίου και των σιδηροδρόμων» τα ακόλουθα:

Δεν θα ήτο περιττόν, ως νομίζω, να επιστείλω υμίν την επίσημον στατιστικήν του πληθυσμού της Θεσσαλονίκης ην έλαβον παρά του αρμοδίου της τουρκικής αρχής.

Εν Θεσσαλονίκη κατά την νεωτάτην απογραφήν οικούσι:

Μακεδόνες Σέρβοι                              13.000
Αλβανοί                                        4.000
Βούλγαροι εξ Ανατ. Ρωμυλίας και Βουλγαρίας    11.000
Τσιντσάροι (Βλάχοι)                            5.000
Έλληνες                                      36.000
Αρμένιοι                                      1.000
Αλβανοί καθολικοί                            15.000
Γάλλοι                                        1.500
Ιταλοί                                        5.000
Γερμανοί                                      1.200
Άγγλοι                                          800
Τούρκοι                                      25.000
Εβραίοι                                      75.000
Αθίγγανοι                                      5.000
                    Το όλον                  195.500

Άξιον παρατηρήσεως είναι ότι εν Θεσσαλονίκη ουδείς σερβικός υπάρχει εμπορικός οίκος.

Σημείωση επιμελητού

1. Με βάση τον αναγραφόμενο αριθμό των κατοίκων κάθε ομάδας, ο συνολικός πληθυσμός προκύπτει 198.500 και όχι 195.500
2. Με δεδομένο ότι ο Μουσταφά Κεμαλ Ατατούρκ γεννήθηκε το 1881 στη Θεσσαλονίκη, η οικογένειά του πρέπει να περιλαμβάνεται σ' αυτή την απογραφή.

#15
Α.Ο.Τ Ραφήνας / ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ 2/8/25 ΛΑΪ...
Τελευταίο μήνυμα από Στάθης Δημητρακός - 26 Ιουλίου 2025, 10:14:25 ΠΜ
      ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ 2/8/25
  ΛΑΪΚΗ ΒΡΑΔΙΑ ΣΤΗ ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ (ΑΝΑΛΗΨΗ) 

         
            (Κάντε κλικ στο δελτίο τύπου- φωτογραφία)

        Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ
          ΣΑΒΒΑΤΟ 2 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2025
            ΩΡΑ 9.Μ.Μ
      ΕΛΛΗΝΙΚO ΛΑΙΚO ΓΛΕΝΤΙ
      ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΑΪΚΗ ΒΡΑΔΙΑ

    ΣΤΟ ΠΑΛΙΟ ΓΗΠΕΔΟ ΤΗΣ ΘΥΕΛΛΑΣ ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗΣ ΡΑΦΗΝΑΣ
    (ΔΙΠΛΑ ΣΤΟΝ Ι.Ν.ΤΗΣ ΑΝΑΛΗΨΗΣ)
              ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

      ΠΑΝΙΚΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΡΗΚΤΙΚΗ ΡΕΝΕ ΑΓΕΡΗ

  ΝΑΙ, (ΡΕ,ΝΑΙ), ΡΕΝΕ, ( Ε,ΝΑΙ ) (ΡΕ,ΝΑΙ) , ΡΕΝΕ  ΑΓΕΡΗ

  Σημείωση:1. Ρενε (χαϊδευτικό του βαφτιστικού Ειρήνη)
          2. Αγέρη( ψευδώνυμο) που προέρχεται από το
          α) αγέρι = άνεμος, αεράκι
          β)ο αγερικος τόπος , όπως η Ραφηνα (βοριάδες,μελτέμια)
          γ) το αγερικό= από την λαογραφία, το ξωτικό ή η νεράιδα
           
                                     

#16
Κατά την έρευνα των ψηφιοποιημένων φύλλων της εφημερίδας «ΝΕΟΛΟΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΎΠΟΛΗΣ» της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων, δεν εντόπισα ανταπόκριση από την Τρίγλια ή τις γύρω περιοχές στον τόμο του Α' εξαμήνου 1888, αλλά  στον τόμο του Β' εξαμήνου 1888 εντόπισα δύο φύλλα με θέματα το μεν πρώτο (5715) από τα Μουδανιά για το θάνατο του Ι. Φιλαλήθη, διδασκάλου της Μεγάλης του Γένους Σχολής, καταγόμενου από τα Μουδανιά και το δεύτερο (5835) για την επίσκεψη στην Τρίγλια του νέου Καϊμακάμη (διοικητής επαρχίας ως εκπρόσωπος του Σουλτάνου).

Στο άρθρο αυτό παρατίθεται η από 21 Νοεμβρίου ανταπόκριση από την Τρίγλια για την τριήμερη επίσκεψη στην κωμόπολη του νέου Καϊμακάμη, στο φύλλο 5835 του Σαββάτου 3/15.12.1888 (1η σελ 505). Ο ανταποκριτής περιγράφει την άφιξη του νέου Καϊμακάμη από τα Μουδανιά προκειμένου να δει από κοντά την κατάσταση και τις ανάγκες του τόπου και αναφέρει ότι η Τρίγλια ήταν παλαιότερα και εξακολουθεί να θεωρείται ως «μία των ανθηροτέρων και ακμαζουσών κωμοπόλεων της αρχαίας Βιθυνίας», οι κάτοικοί της ασχολούνται με την ελαιοφυτεία και τη σηροτροφία και ως προς την κοινωνική και εκπαιδευτική κατάσταση υπερείχε παλαιότερα, αλλά τα τελευταία χρόνια έχει περιορισθεί το εισόδημα των κατοίκων, λόγω της μείωσης της ελαιοπαραγωγής και της τιμής της μετάξης, εξ αιτίας των κακών καιρικών συνθηκών, με συνέπεια να έχουν μειωθεί και οι πόροι των σχολείων. Σημειώνει, επίσης ότι ο Καϊμακάμης επισκέφθηκε τα σχολεία και εξέτασε πολλά. Τέλος, εκφράζει μια ευχή, μέσω της εφημερίδας, ώστε τα ατμόπλοια της εταιρείας Μαχσουσέ να αλλάξουν τα δρομολόγιά τους και να προσεγγίζουν την Τρίγλια μετά τα Μουδανιά, τουλάχιστον τους μήνες της ελαιοπαραγωγής, ώστε να παραλαμβάνουν τα βυτία ελαίου.

Το κείμενο της ανταπόκρισης παρατίθεται αυτούσιο στην καθαρεύουσα και με την ορθογραφία της εποχής εκείνης



ΝΕΟΛΟΓΟΣ φύλλο 5835 του Σαββάτου 3/15.12.1888 (1η σελ. 505)

ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΓΕΝΟΥΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗΣ

ΕΚ ΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΩΝ

Εκ του νομού ΧΟΥΔΑΒΕΝΤΙΚΙΑΡ.

Επιστέλλουσιν ημίν εκ Τριγλίας τη 21 νοεμβρίου.

Το παρελθόν Σάββατον 12 ισταμένου αφίκετο εις την κωμόπολιν ημών ο νέος καϊμακάμης ημών ενδοξότατος Χασάν Φεχμή βέης, όστις εκ της πρώτης εν Μουδανίοις εγκαθιδρύσεώς του σκοπόν έθετο την ανά την επαρχίαν περιοδείαν όπως αντιληφθή, ως πρώτην φοράν ερχόμενος εκ Μουδανίων εις Τριγλίαν, ακριβώς και εκ του σύνεγγυς της εν γένει καταστάσεως και των αναγκών του τόπου, καθόσον η Α. Ε. ο γενικός ημών διοικητής Εξ. Χακκή πασσάς εκωλύθη, πρό τινος κατά την ανά την επαρχίαν Προύσης περιοδείαν αυτού να επισκεφθή την Συγήν και την Τριγλίαν.
Η Τριγλία κειμένη εις το έτερον των άκρων προ των μυχών του Κυανού (σ.σ. Κιανού) κόλπου ούσα άλλοτε μια των ανθηροτέρων κωμοπόλεων της αρχαίας Βιθυνίας, ως έξεστιν εικάται εκ των εν αυτή ναών και διαφόρων βυζαντινών αρχαιοτήτων και άλλων, ως εκ της άκρας φιλοπονίας των κατοίκων καταγινομένων περί την ελαιοφυτείαν και βαμβακοτροφείαν, δύναται και ήδη να θεωρηθή ως μια των ανθηροτέρων και ακμαζουσών κωμοπόλεων ως εκ τε της θέσεως και του καταφύτου υπό ελαιών και μορεών των πέριξ και άνωθεν της θαλάσσης λόφων. Και ως προς την κοινωνικήν και την εν γένει εκπαιδευτικήν κατάστασιν υπερείχεν άλλοτε η Τριγλία, αλλ' από τινων ετών, ως εκ της μη ευδοκιμήσεως της ελαιοπαραγωγής και επί ταις αγοραίς υποτιμήσεως  των βομβυκίων, την γενικήν ταύτην των κατοίκων καχεξίαν επέπρωτο να δοκιμάσωσι και τα σχολεία, άτε στερούμενα μονίμων πόρων. Και η εφετεινή δε εισοδία  μετά την από εξαετίας αφορίαν μικρού δειν απώλετο αν ολίγον έτι παρετείνετο ο πρό τινος πρωίμως αρξάμενος χειμών και η τρομερά τοις κατοίκοις κακοκαιρία, ο σφοδρός άνεμος και αι ραγδαίαι βροχαί, αι μετά της ιλύος παρασύρουσαι  τας ελαίας, ελπίσωμεν ότι απεσοβήθη πας κίνδυνος και, ως προμηνύεται, η συγκομιδή των ελαιών κατά τε ποσόν και ποιόν έσται αρίστη και επομένως και το έλαιον.

Ο ενδοξότατος καϊμακάμης ημών Χασάν Φεχμή βέης κατά την τριήμερον ενταύθα διαμονήν του πεεριειργάτατο πάντα μετ' ακριβείας επισκεψάμενος και τα εκπαιδευτήρια ημών παραμείνας επί μικρόν εν αυτοίς και εξετάσας πολλά. Την δε επομένην απήλθεν εις Μουδανία μετά της συνοδεία του.

Μίαν ευχήν εκφράζομεν για της εριτίμου υμών εφημερίδος διατί τα ατμόπλοια της Μαχσσυσέ κατά τους τακτικούς αυτών ανά τον κόλπον πλούς να μην προσεγγίζωσι μετά την εκ Μουδανίων αναχώρησιν και ενταύθα, τουλάχιστον κατά τους δύο μήνας της εξαγωγής του ελαίου οπόθεν και ωφελείας πλείονας και αυτών των Μουδανίων προσπορισθήσονται, εγκαταλείπουσι δε το στάδιον ελεύθερον τοις ρυμουλκοίς, α δεν δύνανται εκάστοτε να παραλαμβάνωσιν εκ Τριγλίας τα πλήρη ελαίου βυτία;

Ελπίζομεν ότι η ευχή ημών αύτη εισακουσθήσεται υπό της εταιρείας και προς ίδιον εαυτής όφελος και του τόπου.



#17
Κατά την έρευνα των ψηφιοποιημένων φύλλων της εφημερίδας «ΝΕΟΛΟΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΎΠΟΛΗΣ» της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων, δεν εντόπισα ανταπόκριση από την Τρίγλια ή τις γύρω περιοχές στον τόμο του Α' εξαμήνου 1888, αλλά  στον τόμο του Β' εξαμήνου 1888 εντόπισα δύο φύλλα με θέματα το μεν πρώτο (5715) από τα Μουδανιά για το θάνατο του Ιωάννου Φιλαλήθη, διδασκάλου της Μεγάλης του Γένους Σχολής, καταγόμενου από τα Μουδανιά και το δεύτερο (5835) για την επίσκεψη του νέου καϊμακάμη στην Τρίγλια.

Στο άρθρο αυτό παρατίθεται η από 3 Ιουλίου ανταπόκριση από τα Μουδανιά για το θάνατο του Ι. Φιλαλήθη, διδασκάλου του Γένους, στο φύλλο 5715 της Παρασκευής 8/20.7.1888 (3η σελ 27). Η ανταπόκριση αποτελεί στην ουσία ένα επικήδειο του θανόντος, και περιλαμβάνει αφενός τις σχετικές αποφάσεις της εφοροδημογεροντίας Μουδανιών, αφετέρου την κληρονομιά (οικοδομή στα Μουδανιά) που άφησε στον ανεψιό του, με το ενοίκιο της οποίας θα συνέχιζε τις σπουδές του.

Το κείμενο της ανταπόκρισης παρατίθεται αυτούσιο στην καθαρεύουσα και με την ορθογραφία της εποχής εκείνης




ΝΕΟΛΟΓΟΣ φύλλο 5715 της Παρασκευής 8/20.7.1888 (3η σελ. 27)

ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΓΕΝΟΥΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗΣ


ΕΚ ΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΩΝ

Εκ του νομού ΧΟΥΔΑΒΕΝΤΙΚΙΑΡ

Επιστέλλουσιν ημίν εκ Μουδανίων τη 3 ιουλίου

Υπό βαθείας θλίψεως πάντων μάλιστα, ως εικός, η ιδιαιτέρα πατρίς του αειμνήστου διδασκάλου του Γένους Ι. Φιλαλήθους τα προσφιλή αυτού Μ ο υ δ α ν ί α, συνεσχέθη άμα τηλεγραφικώς αφικομένη οδυνηρά ειδήσει του θανάτου αυτού. Έδυσε λοιπόν η γηραιός αστήρ, ο μέχρι χθες θερμότατον το αίμα υπέρ των καθ' ημάς εν γένει εν τη θαλερά και νεανιζούση αυτού καρδία αισθανόμενος. Απέπτη αφ' ημών ο οτρηρός και ακάματος της εθνικής ημών παιδείας σκαπανεύς, ο των μουσών αληθής και αφοσιωμένος λάτρις, ο επί δύο όλας γενεάς συνεχώς μεταδιδούς ως από πολυχεύμονος και ακενώτου πηγής τα ζείδωρα νάματα της επιστήμης  αυτού γενόμενος υποιγραμμός αφοσιώσεως και ακριβείας περί την του καθήκοντος εκπλήρωσιν. Μετέστη εις τας ουρανίους μονάς ο σεβάσμιος εκείνος γέρων, διό πενθεί μεν η περιώνυμος Μ. του Γένους Σχολή, εν ή ανεδείχθη και εγκατεβίωσεν ούτως ειπείν και προς ην ανυπόκριτον τρέφων στοργήν τοσούτον προς δόξαν αυτής εμόσθησεν, εκείνη δ' επί τούτω επεμνύνετο και εκαυχάτο, πενθούσι σε οι γηραιοί αυτού συνάδελφοι μεθ' ου σχεδόν άπαντες γενεάν όλην ετών διήλθον αμιλλώμενοι ευγενή άμιλλαν, εις το της παιδείας καλλίκομον δένδρον μετά μείζονος ενθέου ζήλου και επιμελείας να καλλιεργήση, πενθούσι δε οι πολυπληθείς αυτού μαθηταί και συνελόντι ειπείν το έθνος υπέρ ού άχρι τελευταίας πνοής εκήδετο, ειργάζετο. Αληθώς δύναταί τις να είπη ότι καθ' ΄όλον τον μακρόν αυτού βίον ήν «άπασι ζηλωτός και επίφθονος και υπό των εν γένει και πλούτω προυχόντων αποβλεπόμενος», αλλά και κατά την εν ειρήνη ταφήν του γεηρού αυτού σκήνους το όνομα αυτού ζήσεται εν γενεαίς, η μνήμη αυτού έσται ιερά και άληστος. Απήλθε λοιπόν εις την αιωνιότητα, ένθα η γεραρά και αθάνατος φάλαγξ των αειμνήστων της Μ. Σχολής διδασκάλων, οίτινες, ως ο αείμνηστος Ι. Φιλαλήθης, ουδέποτε αποχωρήσαντες την θύραθεν από της έσω παιδείας, και διασώσαντες τα ελληνικά γράμματα και την προγονικήν ημών πίστιν θλιβόμενοι και κακουχούμενοι εκλείσαν αυτήν. Αιωνία σου η μνήμη, ακαταγώνιστε ιεροφάντορ και μύστα δεινέ της προγονικής ημών σοφίας, το εγκαλλώπισμα των Μουδανίων, το καύχημα της μεγαλωνύμου του Γένους Σχολής.

Άμα τη ειδήσει του θανάτου η έντιμος εφοροδημογεροντία συνελθούσα εις έκτακτον συνεδρίαν απεφάσισε 1) να διακοπώσι τη επιούση τα μαθήματα των ημετέρων σχολείων προς ένδειξιν πένθους, 2) ν' αποστείλη επί τούτω εις Κων/νούπολιν αντιπρόσωπον αυτής όπως ερμηνεύση το μύχιον και άφατον άλγος αυτής τε και της κοινότητος ην αντιπροσωπεύει, προς δε τούτοις να καταθέση επί του σεπτού νεκρού στέφανον, να προσφωνήση δε και ολίγας λέξεις εν ονόματι αυτής. Η τοιαύτη εντολή ανετέθη τω της Σχολής ημών διευθυντή κ. Β. Διαμαντοπούλω αμέσως εις Κωνσταντινούπολιν απελθόντι, δυστυχώς όμως το μεν ένεκα των αποστάσεων, το δεν διότι η του νεκρού ταφή ως εκ του πνιγηρού καύσωνος δεν ηδύνατο ν' αναβληθή περαιτέρω, αφίκετο βραδέως.

Ο αοίδιμος διδάσκαλος ουκ επελάθετο και της ιδιαιτέρας αυτού πατρίδος. Ως πληροφορούμεθα εκληροδότησεν αυτή ευρείαν ενταύθα οικοδομήν, ήτις νυν χρησιμεύουσα ως κατάστημα του μονοπωλίου των καπνών αποφέρει ετήσιον εισόδημα 40 οθ. Λίρας δυναμένας ν' αυξηθώσι δικαίως, διότιτο καταβαλλόμενοιν ποσόν δεν είναι αντυ'αξιον της οικοδομής, επί τω όρω το ποσόν τούτο να καρπώται ο εν Ροβερτείω Λυκείω νυν σπουδάζων αξιόλογος ανεψιός Γ. Π. Ιωαννίδης μέχρι της αποπερατώσεως των σπουδών αυτού. Πλην και άνευ τούτου ο αοίδιμος κέκτηται δικαιώματα γενικής και αϊδίου ευγνωμοσύνης.


#18
Κατά την έρευνα των ψηφιοποιημένων φύλλων της εφημερίδας «ΝΕΟΛΟΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΎΠΟΛΗΣ» της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων, δεν εντόπισα ανταπόκριση από την Τρίγλια ή τις γύρω περιοχές στον τόμο του Α' εξαμήνου 1887, αλλά  στον τόμο του Β' εξαμήνου 1887 εντόπισα το φύλλο 5438 της Τρίτης 28.7/9.8.1887 (3η σελ 96) στο οποίο αναφέρεται η από 20.7 ανταπόκριση από την Προύσα σχετικά με 1) την παρουσία του μητροπολίτη κ. Ναθαναήλ στις εξετάσεις των μαθητών στα εκπαιδευτήρια της Προύσας και τις εν συνεχεία μετακινήσεις του στα Μουδανιά, την Σιγή και την Τρίγλια για τις εξετάσεις των μαθητών των αντίστοιχων εκπαιδευτηρίων, 2) το επίτευγμα του Αβραάμ Ιωαννίδη αρχιτέκτονος, εκ Προύσας, να επαναφέρει στις θέσεις τους 4 τεράστιους κίονες του τεμένους Γιλδηρήμ (ίδρυμα του μεγάλου κατακτητού Σουλτάνου Βαγιαζήτ), όγκου 43 κ.μ. και βάρους 90000 οκάδων καθένας, οι οποίοι είχαν μετακινηθεί από τη βάση τους αλλά και από την κατακόρυφο εξ αιτίας του καταστρεπτικού σεισμού του 1855 και άλλα παρόμοια επιτεύγματα και 3) άλλες ειδήσεις για τα κουκούλια και την αξία του μεταξιού και τον καιρό.

Παρατήρησα, επίσης ότι, ο τίτλος που καταχωρούνταν αυτές οι ανταποκρίσεις άλλαξε και από «ΕΠΑΡΧΙΑΚΑ| εμφανίζεται από το 1887 ως «ΕΚ ΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΩΝ».

Θεωρώντας ότι όλη η ανταπόκριση είναι σημαντική και αξιόλογη, όχι μόνο για τις επισκέψεις του μητροπολίτη στα χωριά της μητροπόλεως για τις εξετάσεις της μαθητιώσας νεολαίας, αλλά και τα επιτεύγματα του αρχιτέκτονα, όπως και τα στοιχεία για την παραγωγή κουκουλιών και την τιμή του το 1887 στην επαρχία Προύσας, αποφάσισα να την διασώσω ολόκληρη.

Το κείμενο της ανταπόκρισης παρατίθεται αυτούσιο στην καθαρεύουσα και με την ορθογραφία της εποχής εκείνης.


ΝΕΟΛΟΓΟΣ φύλλο 5438 της Τρίτης 28.7/9.8.1887 (3η σελ. 96)



ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΓΕΝΟΥΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗΣ


ΕΚ ΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΩΝ

Εκ του νομού ΧΟΥΔΑΒΝΤΙΕΚΙΑΡ

Επιστέλλουσιν ημίν εκ Προύσης τη 20 Ιουλίου

Ο πνευματικός αμητός των ημετέρων ενταύθα εκπαιδευτηρίων αρξάμενος περί τα μέσα του του λήξαντος μηνός επερατώθη τη 10 του οδεύοντος πρωτοστατούντος του φιλομούσου και ρέκτου αρχιερέως ημών αγίου Προύσης κ. Ναθαναήλ, και παρόντων πολλών φιλομούσων και φιλοπεριέργων πολιτών. Εκ των ευστόχων απαντήσεων μαθητιώντων και μαθητιωσών τρανώς απεδείχθη ότι οι κόποι διδασκόντων και διδασκομένων αντημείφθησαν αρκούντως, καθότι η συγκομιδή των καρπών και εφέτος δεν είναι ευκαταφρόνητος. Ό Άγιος Προύσης μετά το πέρας των εξετάσεων ανεχώρησεν εις Μουδανία και εκείθεν εις Σιγήν και Τριγλίαν προς συγκομιδήν των καρπών και των εκείσε ημετέρων εκπαιδευτηρίων.



Το εφ' εαυτώ επισύραν κατ' αυτάς τον θαυμασμόν και την έκστασιν των κατοίκων  της πόλεως ημών είναι το τέμενος Γιλδηρήμ, ίδρυμα του μεγάλου κατακτητού Σουλτάνου Βαγιαζήτ, κείμενο εν γραφικωτάτη και λίαν ευαέρω θέσει της απωτάτης Ανατολικής άκρας της πόλεως το οποίον ένεκα του καταστρεπτικού σεισμού του 1855 υπέστη σπουδαίαν βλάβην, κατερειπωθέντος του νάρθηκος αυτού και μεινάντων μόνον σώων εκ κολοσσιαίων τετραγώνων κιόνων ων οι τέσσαρες εκ της ισχυράς δονήσεως του σεισμού εξετοπίσθησαν της βάσεως 0,03-0,05 του μέτρου, η δε κορυφή ενός εκάστου εξέκλινεν από 0,20-0,30 του μέτρου.

Ο την επιστασίαν της επισκευής του ειρημένου τεμένους αναλαβών γνωστός αρχιτέκτων κ. Αβραάμ Ιωαννίδης Προυσαεύς δια της ιδιαζούσης αυτώ ικανότητος και εκτάκτου εμπειρίας επανήγαγε την παρελθούσαν εβδομάδα δημοτελώς και εν συρροή απείρου πλήθους εις την πρώτην βάσιν και ευθύτητα αυτών τους ειρημένους 4 κίονας, ως έκαστος υπολογίζεται εις 43 κυβικά μέτρα, ήτοι βάρους 90000 οκάδων ως έγγιστα, την μεν εκκλίνασαν κορυφήν ιθύνας δι΄έλξεως προς τα έσω του νάρθηκος αυτών δι΄ ισχυράς ωθήσεως επί της βάσεως άνευ κυλίνδρων ή τροχών ίσως είποι τις, ότι η άνευ κυλίνδρων ή τροχών μετατόπισις κίονος βάρους 90 χιλ. οκάδων είναι τί απίστευτον μάλλον μυθώδες, εν τοιαύτη περιπτώσει  επικαλούμαι την μαρτυρίαν μυριάδων αυτοπτών μαρτύρων, διότι τούτο δεν είναι το πρώτον θαυμαστόν κατόρθωμα του Αβραάμ Ιωαννίδου.

Μόλις εικοσαέτης γενόμενος εξετόπισεν εν Μουδανίοις επί κυλίνδρων εις απόστασιν 65 βημάτων από της αρχικής βάσεώς της (40 μέτρα οριζοντίως και 25 παραλλήλως) πελώριον καπνοδόχον μεταξουργείου ύψους 22 μέτρων και πάχους μέτρων 2.25, βάρους δε επέκεινα των 100,000 οκάδων. Κατά το έτος 1867 μετετόπισεν αβλαβή την τριώροφον οικίαν Μεχμέτ βέη τινός έχουσαν εμβαδόν 450 τετρ. πήχεων εις απόστασιν 5 μέτρων. Μετά δε το θαυματούργημα τούτο κατά το έτος 1870 μετεκίνησεν επί κυλίνδρων  ετέραν οικίαν ενταύθα επίσης τριώροφον και έχουσαν εμβαδόν πλέον των 450 τετρ. πήχεων. Αλλ' η ανωτέρω εκτεθείσα άνευ ελαχίστης βλάβης μετατόπισις των 4 κολοσσιαίων κιόνων του τεμένους Γιλδηρήμ επεσκίασεν όλα τα προηγούμενα θαυματουργήματα του κ. Α. Ιωαννίδου, διότι αύτη άνευ υπερβολής δύναται να ονομασθή θαύμα θαυμάτων, καθότι εκτός του κ. Α. Ιωαννίδου ουδείς επίστευεν, ότι θα μετακινούντο  άνευ κινδύνου και χωρίς να υποστώσι βλάβην τνά εκ της μετατοπίσεως οι παμεγέθεις ούτοι κίονες. Μικρού δειν παρέλιπον εν τη ρύμη του λόγου, να είπα, ότι ο εν Ιβραίλα καλλιτεχνικώτατος Ελλ. ναός, ο υπό των Ευρωπαίων αρχιτεκτόνων θαυμαζόμενος είναι έργον του αυτού αρχιτέκτονος κ. Α. Ιωαννίδου.

Η εφετεινή εσοδεία κουκουλίων της επαρχίας Προύσης υπολογίζεται εις 2 εκατ. χιλιογράμμων. Αι τιμαί της καλλιτέρας μετάξης κυμαίνονται από 240 έως 250 χρυσά γρ. την οκάν.

Η από ενός και ημίσεως μηνός επικρατούσα ενταύθα ανομβρία απειλεί υπό πολλάς επόψεις και δη υπό υγιεινήν μάλιστα, καθότι τα κυνικά καύματα κατήντησαν ημίν αφόρητα.

#19
Κατά την έρευνα των ψηφιοποιημένων φύλλων της εφημερίδας «ΝΕΟΛΟΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΎΠΟΛΗΣ» της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων, εκτός από τα θέματα στον τόμο του Α' εξαμήνου 1886, εντόπισα στον τόμο του Β' εξαμήνου 1886 στο φύλλο 5206 της Δευτέρας 13/25.8.1885 την από 4.8.1885 ανταπόκριση από Μουδανιά σχετικά με ειδήσεις της περιοχής.

Από αυτές θεώρησα ως ιδιαιτέρας σημασίας και ενδιαφέροντος εκείνη που αναφέρεται στη διαδικασία εξισλαμισμού ενός παιδιού 15 ετών ελληνικής καταγωγής και την αποτυχημένη προσπάθεια των γονέων του και του μητροπολίτη Προύσας Ναθαναήλ να την αποτρέψουν. Ο ανταποκριτής παρουσιάζει σοβαρό επιχείρημα στην τελευταία παράγραφο, με την επιτρεπόμενη ηλικία στον εμπορικό νόμο (18 ετών) και εκείνη της συγκεκριμένης περίπτωσης για την αλλαξοπιστία και προτείνει στην κυβέρνηση να διευθετήσει με νόμο το θέμα.

Το κείμενο παρατίθεται αυτούσιο στην καθαρεύουσα και με την ορθογραφία της εποχής εκείνης.

ΝΕΟΛΟΓΟΣ φύλλο 5206 της Δευτέρας 13/25.10.1886 (3η σελ 359)



ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΓΕΝΟΥΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗΣ

ΕΠΑΡΧΙΑΚΑ

(Εξ ιδιαιτέρων ανταποκρίσεων και πληροφοριών)

Εκ του νομού ΧΟΥΔΑΒΕΝΝΤΙΚΙΑΡ,
Επιστέλλουσιν ημίν εκ Μουδανίων από 6/18 οκτωβρίου.

Έγραψα υμίν προλαβόντως περί ακηδίας και αβελτηρίας γονέων τινών, οίτινες αφίεντες τα τέκνα αυτών ελεύθερα εν τη εκλογή των συναναστροφών και σχέσεων περιάγουσι ταύτα ουκ εις μακράν εις την εξωμοσίαν, πράγματα δ' ούτω σπουδαία συνεχώς παρέχουσι ταις προϊσταμέναις ατχαίς. Η ακόλουθος υπόθεσις ου μικρόν απησχόλησε ταύτας, μικρού δε δειν εγένετο αιτία σκανδάλων και ταραχών, άτινα εν τούτοις δεν θεωρούνται ως τέλεον αποσοβηθέντα. Παις τις έλλην το γένος και εξ Ίμβρου ορμώμενος, δεκαπενταέτης δε περίπου την ηλικίαν, ειργάζετο εν τω εν Προύση εργαστηρίω του πατρός αυτού κειμένω εν συνοικία ένθα πλείστοι υπάρχουσι οθωμανοί, παραπλανηθείς ο παις ούτος εδήλωσε την πρόθεσιν να εκισλαμισθή. Η Ι. μητρόπολις Προύσης την του παιδός ανηλικιότητα προβαλλομένη εζήτησε να παραλάβη αυτόν εκ τουθ διοικητηρίου ένθα εδυλάσσετο αλλ' ηρνήθησαν την απόδοσιν αυτού διισχυριζόμενοι ότι είναι ενήλιξ. Εν τω υπό την προεδρίαν του νομάρχου συγκροτηθέντι προ μικρού διοικητικώ συμβουλίω, ένθα η υπόθεσις παρεπέμφθη, ο Σ. μητροπολίτης άγιος Προύσης ερρωμένως αντέστη εις την εκδηλουμένην υπό του παιδός πρόθεσιν της αλλαξοπιστίας, διότι είναι ανήλιξ, αλλ' οι δύο οθωμανοί πάρεδροι έχοντες και την πλειοψηφίαν αντέταξαν ότι έχει ούτος την νόμιμον ηλικίαν κατά τα άρθρα 985 και 986 του αστικού κώδικος εν τω τελευταίω των οποίων λέγεται ότι η ενηλικιότης άρχεται παρά του 12ου έτους δια τα άρρενα και από του 9ου δια τα θήλεα.

Η Α. Σ. ο μητροπολίτης κ. Ναθαναήλ παρετήρησεν, πληροφορούμαι, ότι το άρθρον τούτο αδύνατον να εφαρμοσθή προκειμένου μάλιστα περί εξωμοσίας και ανέγνω βεζυρικήν εγκύκλιον υπό ημερομ. 7μουχαρέμ 1276 εν η λέγεται συν άλλοις ότι, οσάκις εν τω διοικητικώ συμβουλίω αναφύονται διχογνωμίαι περί της ενηλικιότητος ή μη του θέλοντος εξωμόσαι αναβάλλεται πάσα απόφασις και ζητούνται πληροφορίαι εκ Κων/πόλεως. Αλλ' οι οθωμανοί πάρεδροι έχοντες την πλειοψηφίαν, ως είρηται, και στηριζόμενοι επί του ανωτέρου άρθρου προέβησαν εις την απόφασιν της εξισλαμίσεως του παιδός. Ούτε ο Σ. μητροπολίτης, ούτε οι γονείς του παιδός εδέχθησαν εν τω διοικητηρίω παρόντες να συμβουλεύσωσι κατά τον νόμον τον παίδα προβαλλόμενοι το επιχείρημα ότι είναι ανήλιξ. Ώστε και κατά τούτο δεν ετηρήθη ο νόμος, και όμως ο παις εξώμοσεν.

Εις πολλάς σκέψεις άγεταί τις και πολλά τα ολέθρια δύναται να προίδη αναλογιζόμενος ότι παις δωδεκαέτης την ηλικίαν δύναται να εξομόση. Κατά το 2ον άρθρον του εμπορικού νόμου νομική περί το εμπόρευμα ικανότης θεωρείται μετά το 18ον έτος τη εγγυήσει του επιτρόπου ή τη αδεία του δικαστηρίου. Και λοιπόν δεν θεωρείταί τις έχων την νόμιμον ηλικίαν προς το εμπόριον προ του 18ου έτους, σλλ' όμως είνε ελεύθερος και θεωρείται έχων νόμιμον ηλικίαν προς αλλαξοπιστίαν  και προ του 15ου έτους! Το ζήτημα δείται συντονωτάτης σκέψεως, η δε κεντρική κυβέρνησις οφείλει να διακανονίση τα κατ' αυτό δια νόμου σαφούς και μη παρέχονταος προς παράπονα και λόγους προς ενστάσεις.


Ακολουθούν και άλλες ειδήσεις για 1) την εκλογή νέων μελών του δημαρχιακού συμβουλίου, 2) τον τρύγο των αμπέλων και τη μειωμένη τιμή των σταφυλιών, λόγω «της μεγάλης εισαγωγής σπίρτου προς παρασκευήν ρακής», 3) την αναγνώριση του αιδεσιμωτάτου κ. Αντωνίου ως αρχιερατικού επιτρόπου του Σ. αγίου Προύσης, με διαταγή του Νομάρχου Προύσης προς τον «ενταύθα διοικητήν» (σ.σ. εννοεί προφανώς των Μουδανίων) και 4) την αντικατάσταση του καδή Προύσης κα του καδή Μουδανίων, από τους οποίους ο πρώτος ξεπέρασε τα καθήκοντά του και προσέβαλε τα προνόμια της ορθόδοξης εκκλησίας «επιληφθείς υποθέσεως πνευματικής, η αρμοδία ήν μόνη η Ι. μητρόπολις».

#20
Α.Ο.Τ Ραφήνας / ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ- ΕΝΑΡΞΗ ΠΡΟΕΤ...
Τελευταίο μήνυμα από Στάθης Δημητρακός - 14 Ιουλίου 2025, 10:25:51 ΠΜ
Η ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΝΕΙ ΕΝΑΡΞΗ ΠΡΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ ΓΙΑΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ 2025-2026 ΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΑ 4 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2025

                             ΦΙΛΙΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ
13/8 ΜΕ Α.Ο ΚΕΡΑΤΕΑΣ
20/8 ΜΕ ΑΤΡΟΜΗΤΟ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗΣ
24/8 ΜΕ ΠΑΛΛΑΥΡΕΩΤΙΚΟ
27/8 ΜΕ ΜΑΧΗ ΜΑΡΑΘΩΝΑ
31/8<<ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΕΙΑ>>ΡΑΦΗΝΑ ΜΕ  Π.Ο.Ψ Ν.ΨΥΧΙΚΟΥ
6/9 ΜΕ ΑΠΟΛΛΩΝΑ ΠΟΝΤΙΩΝ ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΥ
10/9 ΜΕ ΕΛΠΙΔΑ  ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ
13/9 ΜΕ Α.Ο ΑΡΤΕΜΙΣ ΑΡΤΕΜΙΔΑΣ

 Η ΕΔΡΑ ΚΑΙ Η ΩΡΑ ΠΡΟΣΕΧΩΣ