Τελευταία μηνύματα

#41
Κατά την έρευνα των ψηφιοποιημένων φύλλων της εφημερίδας «ΝΕΟΛΟΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΎΠΟΛΗΣ» της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων, δεν εντόπισα ανταπόκριση από την Τρίγλια ή τις γύρω περιοχές στον τόμο του Α' εξαμήνου 1888, αλλά  στον τόμο του Β' εξαμήνου 1888 εντόπισα δύο φύλλα με θέματα το μεν πρώτο (5715) από τα Μουδανιά για το θάνατο του Ι. Φιλαλήθη, διδασκάλου της Μεγάλης του Γένους Σχολής, καταγόμενου από τα Μουδανιά και το δεύτερο (5835) για την επίσκεψη στην Τρίγλια του νέου Καϊμακάμη (διοικητής επαρχίας ως εκπρόσωπος του Σουλτάνου).

Στο άρθρο αυτό παρατίθεται η από 21 Νοεμβρίου ανταπόκριση από την Τρίγλια για την τριήμερη επίσκεψη στην κωμόπολη του νέου Καϊμακάμη, στο φύλλο 5835 του Σαββάτου 3/15.12.1888 (1η σελ 505). Ο ανταποκριτής περιγράφει την άφιξη του νέου Καϊμακάμη από τα Μουδανιά προκειμένου να δει από κοντά την κατάσταση και τις ανάγκες του τόπου και αναφέρει ότι η Τρίγλια ήταν παλαιότερα και εξακολουθεί να θεωρείται ως «μία των ανθηροτέρων και ακμαζουσών κωμοπόλεων της αρχαίας Βιθυνίας», οι κάτοικοί της ασχολούνται με την ελαιοφυτεία και τη σηροτροφία και ως προς την κοινωνική και εκπαιδευτική κατάσταση υπερείχε παλαιότερα, αλλά τα τελευταία χρόνια έχει περιορισθεί το εισόδημα των κατοίκων, λόγω της μείωσης της ελαιοπαραγωγής και της τιμής της μετάξης, εξ αιτίας των κακών καιρικών συνθηκών, με συνέπεια να έχουν μειωθεί και οι πόροι των σχολείων. Σημειώνει, επίσης ότι ο Καϊμακάμης επισκέφθηκε τα σχολεία και εξέτασε πολλά. Τέλος, εκφράζει μια ευχή, μέσω της εφημερίδας, ώστε τα ατμόπλοια της εταιρείας Μαχσουσέ να αλλάξουν τα δρομολόγιά τους και να προσεγγίζουν την Τρίγλια μετά τα Μουδανιά, τουλάχιστον τους μήνες της ελαιοπαραγωγής, ώστε να παραλαμβάνουν τα βυτία ελαίου.

Το κείμενο της ανταπόκρισης παρατίθεται αυτούσιο στην καθαρεύουσα και με την ορθογραφία της εποχής εκείνης



ΝΕΟΛΟΓΟΣ φύλλο 5835 του Σαββάτου 3/15.12.1888 (1η σελ. 505)

ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΓΕΝΟΥΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗΣ

ΕΚ ΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΩΝ

Εκ του νομού ΧΟΥΔΑΒΕΝΤΙΚΙΑΡ.

Επιστέλλουσιν ημίν εκ Τριγλίας τη 21 νοεμβρίου.

Το παρελθόν Σάββατον 12 ισταμένου αφίκετο εις την κωμόπολιν ημών ο νέος καϊμακάμης ημών ενδοξότατος Χασάν Φεχμή βέης, όστις εκ της πρώτης εν Μουδανίοις εγκαθιδρύσεώς του σκοπόν έθετο την ανά την επαρχίαν περιοδείαν όπως αντιληφθή, ως πρώτην φοράν ερχόμενος εκ Μουδανίων εις Τριγλίαν, ακριβώς και εκ του σύνεγγυς της εν γένει καταστάσεως και των αναγκών του τόπου, καθόσον η Α. Ε. ο γενικός ημών διοικητής Εξ. Χακκή πασσάς εκωλύθη, πρό τινος κατά την ανά την επαρχίαν Προύσης περιοδείαν αυτού να επισκεφθή την Συγήν και την Τριγλίαν.
Η Τριγλία κειμένη εις το έτερον των άκρων προ των μυχών του Κυανού (σ.σ. Κιανού) κόλπου ούσα άλλοτε μια των ανθηροτέρων κωμοπόλεων της αρχαίας Βιθυνίας, ως έξεστιν εικάται εκ των εν αυτή ναών και διαφόρων βυζαντινών αρχαιοτήτων και άλλων, ως εκ της άκρας φιλοπονίας των κατοίκων καταγινομένων περί την ελαιοφυτείαν και βαμβακοτροφείαν, δύναται και ήδη να θεωρηθή ως μια των ανθηροτέρων και ακμαζουσών κωμοπόλεων ως εκ τε της θέσεως και του καταφύτου υπό ελαιών και μορεών των πέριξ και άνωθεν της θαλάσσης λόφων. Και ως προς την κοινωνικήν και την εν γένει εκπαιδευτικήν κατάστασιν υπερείχεν άλλοτε η Τριγλία, αλλ' από τινων ετών, ως εκ της μη ευδοκιμήσεως της ελαιοπαραγωγής και επί ταις αγοραίς υποτιμήσεως  των βομβυκίων, την γενικήν ταύτην των κατοίκων καχεξίαν επέπρωτο να δοκιμάσωσι και τα σχολεία, άτε στερούμενα μονίμων πόρων. Και η εφετεινή δε εισοδία  μετά την από εξαετίας αφορίαν μικρού δειν απώλετο αν ολίγον έτι παρετείνετο ο πρό τινος πρωίμως αρξάμενος χειμών και η τρομερά τοις κατοίκοις κακοκαιρία, ο σφοδρός άνεμος και αι ραγδαίαι βροχαί, αι μετά της ιλύος παρασύρουσαι  τας ελαίας, ελπίσωμεν ότι απεσοβήθη πας κίνδυνος και, ως προμηνύεται, η συγκομιδή των ελαιών κατά τε ποσόν και ποιόν έσται αρίστη και επομένως και το έλαιον.

Ο ενδοξότατος καϊμακάμης ημών Χασάν Φεχμή βέης κατά την τριήμερον ενταύθα διαμονήν του πεεριειργάτατο πάντα μετ' ακριβείας επισκεψάμενος και τα εκπαιδευτήρια ημών παραμείνας επί μικρόν εν αυτοίς και εξετάσας πολλά. Την δε επομένην απήλθεν εις Μουδανία μετά της συνοδεία του.

Μίαν ευχήν εκφράζομεν για της εριτίμου υμών εφημερίδος διατί τα ατμόπλοια της Μαχσσυσέ κατά τους τακτικούς αυτών ανά τον κόλπον πλούς να μην προσεγγίζωσι μετά την εκ Μουδανίων αναχώρησιν και ενταύθα, τουλάχιστον κατά τους δύο μήνας της εξαγωγής του ελαίου οπόθεν και ωφελείας πλείονας και αυτών των Μουδανίων προσπορισθήσονται, εγκαταλείπουσι δε το στάδιον ελεύθερον τοις ρυμουλκοίς, α δεν δύνανται εκάστοτε να παραλαμβάνωσιν εκ Τριγλίας τα πλήρη ελαίου βυτία;

Ελπίζομεν ότι η ευχή ημών αύτη εισακουσθήσεται υπό της εταιρείας και προς ίδιον εαυτής όφελος και του τόπου.



#42
Κατά την έρευνα των ψηφιοποιημένων φύλλων της εφημερίδας «ΝΕΟΛΟΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΎΠΟΛΗΣ» της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων, δεν εντόπισα ανταπόκριση από την Τρίγλια ή τις γύρω περιοχές στον τόμο του Α' εξαμήνου 1888, αλλά  στον τόμο του Β' εξαμήνου 1888 εντόπισα δύο φύλλα με θέματα το μεν πρώτο (5715) από τα Μουδανιά για το θάνατο του Ιωάννου Φιλαλήθη, διδασκάλου της Μεγάλης του Γένους Σχολής, καταγόμενου από τα Μουδανιά και το δεύτερο (5835) για την επίσκεψη του νέου καϊμακάμη στην Τρίγλια.

Στο άρθρο αυτό παρατίθεται η από 3 Ιουλίου ανταπόκριση από τα Μουδανιά για το θάνατο του Ι. Φιλαλήθη, διδασκάλου του Γένους, στο φύλλο 5715 της Παρασκευής 8/20.7.1888 (3η σελ 27). Η ανταπόκριση αποτελεί στην ουσία ένα επικήδειο του θανόντος, και περιλαμβάνει αφενός τις σχετικές αποφάσεις της εφοροδημογεροντίας Μουδανιών, αφετέρου την κληρονομιά (οικοδομή στα Μουδανιά) που άφησε στον ανεψιό του, με το ενοίκιο της οποίας θα συνέχιζε τις σπουδές του.

Το κείμενο της ανταπόκρισης παρατίθεται αυτούσιο στην καθαρεύουσα και με την ορθογραφία της εποχής εκείνης




ΝΕΟΛΟΓΟΣ φύλλο 5715 της Παρασκευής 8/20.7.1888 (3η σελ. 27)

ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΓΕΝΟΥΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗΣ


ΕΚ ΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΩΝ

Εκ του νομού ΧΟΥΔΑΒΕΝΤΙΚΙΑΡ

Επιστέλλουσιν ημίν εκ Μουδανίων τη 3 ιουλίου

Υπό βαθείας θλίψεως πάντων μάλιστα, ως εικός, η ιδιαιτέρα πατρίς του αειμνήστου διδασκάλου του Γένους Ι. Φιλαλήθους τα προσφιλή αυτού Μ ο υ δ α ν ί α, συνεσχέθη άμα τηλεγραφικώς αφικομένη οδυνηρά ειδήσει του θανάτου αυτού. Έδυσε λοιπόν η γηραιός αστήρ, ο μέχρι χθες θερμότατον το αίμα υπέρ των καθ' ημάς εν γένει εν τη θαλερά και νεανιζούση αυτού καρδία αισθανόμενος. Απέπτη αφ' ημών ο οτρηρός και ακάματος της εθνικής ημών παιδείας σκαπανεύς, ο των μουσών αληθής και αφοσιωμένος λάτρις, ο επί δύο όλας γενεάς συνεχώς μεταδιδούς ως από πολυχεύμονος και ακενώτου πηγής τα ζείδωρα νάματα της επιστήμης  αυτού γενόμενος υποιγραμμός αφοσιώσεως και ακριβείας περί την του καθήκοντος εκπλήρωσιν. Μετέστη εις τας ουρανίους μονάς ο σεβάσμιος εκείνος γέρων, διό πενθεί μεν η περιώνυμος Μ. του Γένους Σχολή, εν ή ανεδείχθη και εγκατεβίωσεν ούτως ειπείν και προς ην ανυπόκριτον τρέφων στοργήν τοσούτον προς δόξαν αυτής εμόσθησεν, εκείνη δ' επί τούτω επεμνύνετο και εκαυχάτο, πενθούσι σε οι γηραιοί αυτού συνάδελφοι μεθ' ου σχεδόν άπαντες γενεάν όλην ετών διήλθον αμιλλώμενοι ευγενή άμιλλαν, εις το της παιδείας καλλίκομον δένδρον μετά μείζονος ενθέου ζήλου και επιμελείας να καλλιεργήση, πενθούσι δε οι πολυπληθείς αυτού μαθηταί και συνελόντι ειπείν το έθνος υπέρ ού άχρι τελευταίας πνοής εκήδετο, ειργάζετο. Αληθώς δύναταί τις να είπη ότι καθ' ΄όλον τον μακρόν αυτού βίον ήν «άπασι ζηλωτός και επίφθονος και υπό των εν γένει και πλούτω προυχόντων αποβλεπόμενος», αλλά και κατά την εν ειρήνη ταφήν του γεηρού αυτού σκήνους το όνομα αυτού ζήσεται εν γενεαίς, η μνήμη αυτού έσται ιερά και άληστος. Απήλθε λοιπόν εις την αιωνιότητα, ένθα η γεραρά και αθάνατος φάλαγξ των αειμνήστων της Μ. Σχολής διδασκάλων, οίτινες, ως ο αείμνηστος Ι. Φιλαλήθης, ουδέποτε αποχωρήσαντες την θύραθεν από της έσω παιδείας, και διασώσαντες τα ελληνικά γράμματα και την προγονικήν ημών πίστιν θλιβόμενοι και κακουχούμενοι εκλείσαν αυτήν. Αιωνία σου η μνήμη, ακαταγώνιστε ιεροφάντορ και μύστα δεινέ της προγονικής ημών σοφίας, το εγκαλλώπισμα των Μουδανίων, το καύχημα της μεγαλωνύμου του Γένους Σχολής.

Άμα τη ειδήσει του θανάτου η έντιμος εφοροδημογεροντία συνελθούσα εις έκτακτον συνεδρίαν απεφάσισε 1) να διακοπώσι τη επιούση τα μαθήματα των ημετέρων σχολείων προς ένδειξιν πένθους, 2) ν' αποστείλη επί τούτω εις Κων/νούπολιν αντιπρόσωπον αυτής όπως ερμηνεύση το μύχιον και άφατον άλγος αυτής τε και της κοινότητος ην αντιπροσωπεύει, προς δε τούτοις να καταθέση επί του σεπτού νεκρού στέφανον, να προσφωνήση δε και ολίγας λέξεις εν ονόματι αυτής. Η τοιαύτη εντολή ανετέθη τω της Σχολής ημών διευθυντή κ. Β. Διαμαντοπούλω αμέσως εις Κωνσταντινούπολιν απελθόντι, δυστυχώς όμως το μεν ένεκα των αποστάσεων, το δεν διότι η του νεκρού ταφή ως εκ του πνιγηρού καύσωνος δεν ηδύνατο ν' αναβληθή περαιτέρω, αφίκετο βραδέως.

Ο αοίδιμος διδάσκαλος ουκ επελάθετο και της ιδιαιτέρας αυτού πατρίδος. Ως πληροφορούμεθα εκληροδότησεν αυτή ευρείαν ενταύθα οικοδομήν, ήτις νυν χρησιμεύουσα ως κατάστημα του μονοπωλίου των καπνών αποφέρει ετήσιον εισόδημα 40 οθ. Λίρας δυναμένας ν' αυξηθώσι δικαίως, διότιτο καταβαλλόμενοιν ποσόν δεν είναι αντυ'αξιον της οικοδομής, επί τω όρω το ποσόν τούτο να καρπώται ο εν Ροβερτείω Λυκείω νυν σπουδάζων αξιόλογος ανεψιός Γ. Π. Ιωαννίδης μέχρι της αποπερατώσεως των σπουδών αυτού. Πλην και άνευ τούτου ο αοίδιμος κέκτηται δικαιώματα γενικής και αϊδίου ευγνωμοσύνης.


#43
Κατά την έρευνα των ψηφιοποιημένων φύλλων της εφημερίδας «ΝΕΟΛΟΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΎΠΟΛΗΣ» της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων, δεν εντόπισα ανταπόκριση από την Τρίγλια ή τις γύρω περιοχές στον τόμο του Α' εξαμήνου 1887, αλλά  στον τόμο του Β' εξαμήνου 1887 εντόπισα το φύλλο 5438 της Τρίτης 28.7/9.8.1887 (3η σελ 96) στο οποίο αναφέρεται η από 20.7 ανταπόκριση από την Προύσα σχετικά με 1) την παρουσία του μητροπολίτη κ. Ναθαναήλ στις εξετάσεις των μαθητών στα εκπαιδευτήρια της Προύσας και τις εν συνεχεία μετακινήσεις του στα Μουδανιά, την Σιγή και την Τρίγλια για τις εξετάσεις των μαθητών των αντίστοιχων εκπαιδευτηρίων, 2) το επίτευγμα του Αβραάμ Ιωαννίδη αρχιτέκτονος, εκ Προύσας, να επαναφέρει στις θέσεις τους 4 τεράστιους κίονες του τεμένους Γιλδηρήμ (ίδρυμα του μεγάλου κατακτητού Σουλτάνου Βαγιαζήτ), όγκου 43 κ.μ. και βάρους 90000 οκάδων καθένας, οι οποίοι είχαν μετακινηθεί από τη βάση τους αλλά και από την κατακόρυφο εξ αιτίας του καταστρεπτικού σεισμού του 1855 και άλλα παρόμοια επιτεύγματα και 3) άλλες ειδήσεις για τα κουκούλια και την αξία του μεταξιού και τον καιρό.

Παρατήρησα, επίσης ότι, ο τίτλος που καταχωρούνταν αυτές οι ανταποκρίσεις άλλαξε και από «ΕΠΑΡΧΙΑΚΑ| εμφανίζεται από το 1887 ως «ΕΚ ΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΩΝ».

Θεωρώντας ότι όλη η ανταπόκριση είναι σημαντική και αξιόλογη, όχι μόνο για τις επισκέψεις του μητροπολίτη στα χωριά της μητροπόλεως για τις εξετάσεις της μαθητιώσας νεολαίας, αλλά και τα επιτεύγματα του αρχιτέκτονα, όπως και τα στοιχεία για την παραγωγή κουκουλιών και την τιμή του το 1887 στην επαρχία Προύσας, αποφάσισα να την διασώσω ολόκληρη.

Το κείμενο της ανταπόκρισης παρατίθεται αυτούσιο στην καθαρεύουσα και με την ορθογραφία της εποχής εκείνης.


ΝΕΟΛΟΓΟΣ φύλλο 5438 της Τρίτης 28.7/9.8.1887 (3η σελ. 96)



ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΓΕΝΟΥΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗΣ


ΕΚ ΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΩΝ

Εκ του νομού ΧΟΥΔΑΒΝΤΙΕΚΙΑΡ

Επιστέλλουσιν ημίν εκ Προύσης τη 20 Ιουλίου

Ο πνευματικός αμητός των ημετέρων ενταύθα εκπαιδευτηρίων αρξάμενος περί τα μέσα του του λήξαντος μηνός επερατώθη τη 10 του οδεύοντος πρωτοστατούντος του φιλομούσου και ρέκτου αρχιερέως ημών αγίου Προύσης κ. Ναθαναήλ, και παρόντων πολλών φιλομούσων και φιλοπεριέργων πολιτών. Εκ των ευστόχων απαντήσεων μαθητιώντων και μαθητιωσών τρανώς απεδείχθη ότι οι κόποι διδασκόντων και διδασκομένων αντημείφθησαν αρκούντως, καθότι η συγκομιδή των καρπών και εφέτος δεν είναι ευκαταφρόνητος. Ό Άγιος Προύσης μετά το πέρας των εξετάσεων ανεχώρησεν εις Μουδανία και εκείθεν εις Σιγήν και Τριγλίαν προς συγκομιδήν των καρπών και των εκείσε ημετέρων εκπαιδευτηρίων.



Το εφ' εαυτώ επισύραν κατ' αυτάς τον θαυμασμόν και την έκστασιν των κατοίκων  της πόλεως ημών είναι το τέμενος Γιλδηρήμ, ίδρυμα του μεγάλου κατακτητού Σουλτάνου Βαγιαζήτ, κείμενο εν γραφικωτάτη και λίαν ευαέρω θέσει της απωτάτης Ανατολικής άκρας της πόλεως το οποίον ένεκα του καταστρεπτικού σεισμού του 1855 υπέστη σπουδαίαν βλάβην, κατερειπωθέντος του νάρθηκος αυτού και μεινάντων μόνον σώων εκ κολοσσιαίων τετραγώνων κιόνων ων οι τέσσαρες εκ της ισχυράς δονήσεως του σεισμού εξετοπίσθησαν της βάσεως 0,03-0,05 του μέτρου, η δε κορυφή ενός εκάστου εξέκλινεν από 0,20-0,30 του μέτρου.

Ο την επιστασίαν της επισκευής του ειρημένου τεμένους αναλαβών γνωστός αρχιτέκτων κ. Αβραάμ Ιωαννίδης Προυσαεύς δια της ιδιαζούσης αυτώ ικανότητος και εκτάκτου εμπειρίας επανήγαγε την παρελθούσαν εβδομάδα δημοτελώς και εν συρροή απείρου πλήθους εις την πρώτην βάσιν και ευθύτητα αυτών τους ειρημένους 4 κίονας, ως έκαστος υπολογίζεται εις 43 κυβικά μέτρα, ήτοι βάρους 90000 οκάδων ως έγγιστα, την μεν εκκλίνασαν κορυφήν ιθύνας δι΄έλξεως προς τα έσω του νάρθηκος αυτών δι΄ ισχυράς ωθήσεως επί της βάσεως άνευ κυλίνδρων ή τροχών ίσως είποι τις, ότι η άνευ κυλίνδρων ή τροχών μετατόπισις κίονος βάρους 90 χιλ. οκάδων είναι τί απίστευτον μάλλον μυθώδες, εν τοιαύτη περιπτώσει  επικαλούμαι την μαρτυρίαν μυριάδων αυτοπτών μαρτύρων, διότι τούτο δεν είναι το πρώτον θαυμαστόν κατόρθωμα του Αβραάμ Ιωαννίδου.

Μόλις εικοσαέτης γενόμενος εξετόπισεν εν Μουδανίοις επί κυλίνδρων εις απόστασιν 65 βημάτων από της αρχικής βάσεώς της (40 μέτρα οριζοντίως και 25 παραλλήλως) πελώριον καπνοδόχον μεταξουργείου ύψους 22 μέτρων και πάχους μέτρων 2.25, βάρους δε επέκεινα των 100,000 οκάδων. Κατά το έτος 1867 μετετόπισεν αβλαβή την τριώροφον οικίαν Μεχμέτ βέη τινός έχουσαν εμβαδόν 450 τετρ. πήχεων εις απόστασιν 5 μέτρων. Μετά δε το θαυματούργημα τούτο κατά το έτος 1870 μετεκίνησεν επί κυλίνδρων  ετέραν οικίαν ενταύθα επίσης τριώροφον και έχουσαν εμβαδόν πλέον των 450 τετρ. πήχεων. Αλλ' η ανωτέρω εκτεθείσα άνευ ελαχίστης βλάβης μετατόπισις των 4 κολοσσιαίων κιόνων του τεμένους Γιλδηρήμ επεσκίασεν όλα τα προηγούμενα θαυματουργήματα του κ. Α. Ιωαννίδου, διότι αύτη άνευ υπερβολής δύναται να ονομασθή θαύμα θαυμάτων, καθότι εκτός του κ. Α. Ιωαννίδου ουδείς επίστευεν, ότι θα μετακινούντο  άνευ κινδύνου και χωρίς να υποστώσι βλάβην τνά εκ της μετατοπίσεως οι παμεγέθεις ούτοι κίονες. Μικρού δειν παρέλιπον εν τη ρύμη του λόγου, να είπα, ότι ο εν Ιβραίλα καλλιτεχνικώτατος Ελλ. ναός, ο υπό των Ευρωπαίων αρχιτεκτόνων θαυμαζόμενος είναι έργον του αυτού αρχιτέκτονος κ. Α. Ιωαννίδου.

Η εφετεινή εσοδεία κουκουλίων της επαρχίας Προύσης υπολογίζεται εις 2 εκατ. χιλιογράμμων. Αι τιμαί της καλλιτέρας μετάξης κυμαίνονται από 240 έως 250 χρυσά γρ. την οκάν.

Η από ενός και ημίσεως μηνός επικρατούσα ενταύθα ανομβρία απειλεί υπό πολλάς επόψεις και δη υπό υγιεινήν μάλιστα, καθότι τα κυνικά καύματα κατήντησαν ημίν αφόρητα.

#44
Κατά την έρευνα των ψηφιοποιημένων φύλλων της εφημερίδας «ΝΕΟΛΟΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΎΠΟΛΗΣ» της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων, εκτός από τα θέματα στον τόμο του Α' εξαμήνου 1886, εντόπισα στον τόμο του Β' εξαμήνου 1886 στο φύλλο 5206 της Δευτέρας 13/25.8.1885 την από 4.8.1885 ανταπόκριση από Μουδανιά σχετικά με ειδήσεις της περιοχής.

Από αυτές θεώρησα ως ιδιαιτέρας σημασίας και ενδιαφέροντος εκείνη που αναφέρεται στη διαδικασία εξισλαμισμού ενός παιδιού 15 ετών ελληνικής καταγωγής και την αποτυχημένη προσπάθεια των γονέων του και του μητροπολίτη Προύσας Ναθαναήλ να την αποτρέψουν. Ο ανταποκριτής παρουσιάζει σοβαρό επιχείρημα στην τελευταία παράγραφο, με την επιτρεπόμενη ηλικία στον εμπορικό νόμο (18 ετών) και εκείνη της συγκεκριμένης περίπτωσης για την αλλαξοπιστία και προτείνει στην κυβέρνηση να διευθετήσει με νόμο το θέμα.

Το κείμενο παρατίθεται αυτούσιο στην καθαρεύουσα και με την ορθογραφία της εποχής εκείνης.

ΝΕΟΛΟΓΟΣ φύλλο 5206 της Δευτέρας 13/25.10.1886 (3η σελ 359)



ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΓΕΝΟΥΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗΣ

ΕΠΑΡΧΙΑΚΑ

(Εξ ιδιαιτέρων ανταποκρίσεων και πληροφοριών)

Εκ του νομού ΧΟΥΔΑΒΕΝΝΤΙΚΙΑΡ,
Επιστέλλουσιν ημίν εκ Μουδανίων από 6/18 οκτωβρίου.

Έγραψα υμίν προλαβόντως περί ακηδίας και αβελτηρίας γονέων τινών, οίτινες αφίεντες τα τέκνα αυτών ελεύθερα εν τη εκλογή των συναναστροφών και σχέσεων περιάγουσι ταύτα ουκ εις μακράν εις την εξωμοσίαν, πράγματα δ' ούτω σπουδαία συνεχώς παρέχουσι ταις προϊσταμέναις ατχαίς. Η ακόλουθος υπόθεσις ου μικρόν απησχόλησε ταύτας, μικρού δε δειν εγένετο αιτία σκανδάλων και ταραχών, άτινα εν τούτοις δεν θεωρούνται ως τέλεον αποσοβηθέντα. Παις τις έλλην το γένος και εξ Ίμβρου ορμώμενος, δεκαπενταέτης δε περίπου την ηλικίαν, ειργάζετο εν τω εν Προύση εργαστηρίω του πατρός αυτού κειμένω εν συνοικία ένθα πλείστοι υπάρχουσι οθωμανοί, παραπλανηθείς ο παις ούτος εδήλωσε την πρόθεσιν να εκισλαμισθή. Η Ι. μητρόπολις Προύσης την του παιδός ανηλικιότητα προβαλλομένη εζήτησε να παραλάβη αυτόν εκ τουθ διοικητηρίου ένθα εδυλάσσετο αλλ' ηρνήθησαν την απόδοσιν αυτού διισχυριζόμενοι ότι είναι ενήλιξ. Εν τω υπό την προεδρίαν του νομάρχου συγκροτηθέντι προ μικρού διοικητικώ συμβουλίω, ένθα η υπόθεσις παρεπέμφθη, ο Σ. μητροπολίτης άγιος Προύσης ερρωμένως αντέστη εις την εκδηλουμένην υπό του παιδός πρόθεσιν της αλλαξοπιστίας, διότι είναι ανήλιξ, αλλ' οι δύο οθωμανοί πάρεδροι έχοντες και την πλειοψηφίαν αντέταξαν ότι έχει ούτος την νόμιμον ηλικίαν κατά τα άρθρα 985 και 986 του αστικού κώδικος εν τω τελευταίω των οποίων λέγεται ότι η ενηλικιότης άρχεται παρά του 12ου έτους δια τα άρρενα και από του 9ου δια τα θήλεα.

Η Α. Σ. ο μητροπολίτης κ. Ναθαναήλ παρετήρησεν, πληροφορούμαι, ότι το άρθρον τούτο αδύνατον να εφαρμοσθή προκειμένου μάλιστα περί εξωμοσίας και ανέγνω βεζυρικήν εγκύκλιον υπό ημερομ. 7μουχαρέμ 1276 εν η λέγεται συν άλλοις ότι, οσάκις εν τω διοικητικώ συμβουλίω αναφύονται διχογνωμίαι περί της ενηλικιότητος ή μη του θέλοντος εξωμόσαι αναβάλλεται πάσα απόφασις και ζητούνται πληροφορίαι εκ Κων/πόλεως. Αλλ' οι οθωμανοί πάρεδροι έχοντες την πλειοψηφίαν, ως είρηται, και στηριζόμενοι επί του ανωτέρου άρθρου προέβησαν εις την απόφασιν της εξισλαμίσεως του παιδός. Ούτε ο Σ. μητροπολίτης, ούτε οι γονείς του παιδός εδέχθησαν εν τω διοικητηρίω παρόντες να συμβουλεύσωσι κατά τον νόμον τον παίδα προβαλλόμενοι το επιχείρημα ότι είναι ανήλιξ. Ώστε και κατά τούτο δεν ετηρήθη ο νόμος, και όμως ο παις εξώμοσεν.

Εις πολλάς σκέψεις άγεταί τις και πολλά τα ολέθρια δύναται να προίδη αναλογιζόμενος ότι παις δωδεκαέτης την ηλικίαν δύναται να εξομόση. Κατά το 2ον άρθρον του εμπορικού νόμου νομική περί το εμπόρευμα ικανότης θεωρείται μετά το 18ον έτος τη εγγυήσει του επιτρόπου ή τη αδεία του δικαστηρίου. Και λοιπόν δεν θεωρείταί τις έχων την νόμιμον ηλικίαν προς το εμπόριον προ του 18ου έτους, σλλ' όμως είνε ελεύθερος και θεωρείται έχων νόμιμον ηλικίαν προς αλλαξοπιστίαν  και προ του 15ου έτους! Το ζήτημα δείται συντονωτάτης σκέψεως, η δε κεντρική κυβέρνησις οφείλει να διακανονίση τα κατ' αυτό δια νόμου σαφούς και μη παρέχονταος προς παράπονα και λόγους προς ενστάσεις.


Ακολουθούν και άλλες ειδήσεις για 1) την εκλογή νέων μελών του δημαρχιακού συμβουλίου, 2) τον τρύγο των αμπέλων και τη μειωμένη τιμή των σταφυλιών, λόγω «της μεγάλης εισαγωγής σπίρτου προς παρασκευήν ρακής», 3) την αναγνώριση του αιδεσιμωτάτου κ. Αντωνίου ως αρχιερατικού επιτρόπου του Σ. αγίου Προύσης, με διαταγή του Νομάρχου Προύσης προς τον «ενταύθα διοικητήν» (σ.σ. εννοεί προφανώς των Μουδανίων) και 4) την αντικατάσταση του καδή Προύσης κα του καδή Μουδανίων, από τους οποίους ο πρώτος ξεπέρασε τα καθήκοντά του και προσέβαλε τα προνόμια της ορθόδοξης εκκλησίας «επιληφθείς υποθέσεως πνευματικής, η αρμοδία ήν μόνη η Ι. μητρόπολις».

#45
Α.Ο.Τ Ραφήνας / ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ- ΕΝΑΡΞΗ ΠΡΟΕΤ...
Τελευταίο μήνυμα από Στάθης Δημητρακός - 14 Ιουλίου 2025, 10:25:51 ΠΜ
Η ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΝΕΙ ΕΝΑΡΞΗ ΠΡΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ ΓΙΑΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ 2025-2026 ΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΑ 4 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2025

                             ΦΙΛΙΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ
13/8 ΜΕ Α.Ο ΚΕΡΑΤΕΑΣ
20/8 ΜΕ ΑΤΡΟΜΗΤΟ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗΣ
24/8 ΜΕ ΠΑΛΛΑΥΡΕΩΤΙΚΟ
27/8 ΜΕ ΜΑΧΗ ΜΑΡΑΘΩΝΑ
31/8<<ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΕΙΑ>>ΡΑΦΗΝΑ ΜΕ  Π.Ο.Ψ Ν.ΨΥΧΙΚΟΥ
6/9 ΜΕ ΑΠΟΛΛΩΝΑ ΠΟΝΤΙΩΝ ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΥ
10/9 ΜΕ ΕΛΠΙΔΑ  ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ
13/9 ΜΕ Α.Ο ΑΡΤΕΜΙΣ ΑΡΤΕΜΙΔΑΣ

 Η ΕΔΡΑ ΚΑΙ Η ΩΡΑ ΠΡΟΣΕΧΩΣ
#46
Κατά την έρευνα των ψηφιοποιημένων φύλλων της εφημερίδας «ΝΕΟΛΟΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΎΠΟΛΗΣ» της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων, δεν εντόπισα ανταπόκριση από την Τρίγλια ή τις γύρω περιοχές στον τόμο του Α' εξαμήνου 1886, αλλά  στον τόμο του Β' εξαμήνου 1886 εντόπισα στο φύλλο 5155 της Δευτέρας 12/24.8.1886 (5η στήλη, ενότητα ΕΠΑΡΧΙΑΚΑ) δύο ανταποκρίσεις, η πρώτη από το Αρμουτλύ (Armutlu σήμερα), χωριό στο ακρωτήριο απέναντι από την Κωνσταντινούπολη και η δεύτερη από τα Μουδανιά. Στην πρώτη (4/16.8.1886) ο ανταποκριτής, που πήγε στο Αρμουτλύ για τα ιαματικά λουτρά, περιγράφει το χωριό, τον πληθυσμό και τη σύνθεσή του, τις ασχολίες των κατοίκων, οθωμανών και χριστιανών και ειδικότερα τις βασικές γεωργικές ασχολίες των χριστιανών που ήταν η καλλιέργεια της ελιάς και της αμπέλου. Στη δεύτερη (8.7.1886) περιγράφει την άφιξη στα Μουδανιά του μητροπολίτη Προύσας Ναθαναήλ, μετά την περιοδεία του στην Τρίγλια και τη Συγή, για τις εξετάσεις των αντίστοιχων σχολείων. Χαρακτηρίζει ως ευχάριστα τα αποτελέσματα των εξετάσεων των σχολείων της Τρίγλιας και της Συγής και επισημαίνει τα προβλήματα της νεολαίας των Μουδανιών που κατατάσσουν τα Μουδανιά στην 3η θέση και περιγράφει τα κατάλληλα μέτρα που προτάθηκαν σε σύσκεψη με τον μητροπολίτη για να διορθωθεί η αλγεινή και απελπιστική κατάσταση των σχολείων.

Θεωρώντας ότι και η πρώτη ανταπόκριση, για το Αρμουτλύ, είναι αξιόλογη, όχι μόνο για τα ιαματικά λουτρά του, αλλά, κυρίως, για τις δραστηριότητες των χριστιανών ελλήνων κατοίκων του, αποφάσισα να διασώσω και αυτήν.

Το κείμενο παρατίθεται αυτούσιο στην καθαρεύουσα και με την ορθογραφία της εποχής εκείνης.



ΝΕΟΛΟΓΟΣ φύλλο 5155 της Τρίτης 12/24.8.1886 (2η σελ. 66)



ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΓΕΝΟΥΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗΣ

ΕΠΑΡΧΙΑΚΑ

(Εξ ιδιαιτέρων ανταποκρίσεων και εκ πληροφοριών)

Εκ του νομού ΧΟΥΔΑΒΕΝΤΙΚΙΑΡ.

Εν  Α ρ μ ο υ τ λ ύ  τη 4/16 Αυγούστου.

Γράφω υμίν εντεύθεν, όπου μετέβην χάριν λουτρών, ίνα καταστήσω γνωστόν εις τους αναγνώστας του «Νεολόγου» χωρίον εις τα πρόθυρα μεν της πρωτευούσης κείμενον, άξιον δε προσοχής δια το γεωργικόν αυτού μέλλον.

Εις απόστασιν τετράωρον και προς νότον της Κωνσταντινουπόλεως άνωθεν του ακρωτηρίου του λεγομένου Μποζ-μπουρνού υπάρχει χωρίον Αρμουτλύ καλούμενον και υπό αρκετού πληθυσμού οθωμανών και χριστιανών ελλήνων οικούμενον. Και αι μεν οθωμανικαί οικογένειαι συμποσούνται εις 170 αι δε χριστιανικαί εις 130. Τπάρχει εν τζαμίον και μία εκκλησία, μία δημοτική σχολή και μία ρουστιέ. Και οι μεν Οθωμανοί εισίν οι αρχαιότεροι και πλουσιώτεροι κάτοικοι, οι δε χριστιανοί ου προ πολλών ετών έως 100 συνοικισθέντες ενταύθα κατώρθωσαν δια της φιλοπονίας και της δραστηριότητος να επενέγκωσι σπουδαίαν βελτίωσιν της χώρας, καλλιεργήσαντες τους περικαλείς μεν πλην χέρσους πριν λόφους και καταστολίσαντες αυτούς δια λαμπρών ελαιοφυτειών και αμπελοφυτειών ευάρεστον και ευφρόσυνον θέαμα εις το όμμα του παραπλέοντος παρεχουσών. Η φύσις της γης και η έκθεσις της χώρας εισί προσφορώταται προς τοιαύτας φυτείας και ιδία προς αμπελοφυτείαν, διότι και η γη γονιμωτάτη και η χώρα προς νότον εστραμένηκαι παρά την θάλασσαν. Υπό τοιαύτας συνθήκας θεωρητικώς γίνονται αι άρισται των αμπέλων και το προϊόν αυτών άριστον έσται. Εφέτος μάλιστα ένεκα της ξηρασίας και της αποχής από της χρήσεως θειαφίου, προμηνύεται ότι η σταφυλή έσται περίφημος προς μεγίστην χαράν των εραστών του ευγεύστο, ευώδους και ξανθού ως τον έρωτα οίνου του Αρμουτλύ. Οι κάτοικοι του χωρίου Αρμουτλύ μολονότι ουδέ τα στοιχεία της οινοποιίας γινώσκοντες, κατασκευάζωσιν εν τοσούτω οίνον εκ των αρίστων λευκών οίνων της Τουρκίας. Οι δε οινοποιοί των Πριγκηπονήσων, της Χαλκηδόνος, του Πέραν και του Βοσπόρου και εκ των προτέρων γινώσκοντες την καλήν της σταφυλής του Αρμουτλύ εφέτος, λίαν ενωρίς, διότι, ως και ανωτέρω προείπον επειδή δεν μετεχειρίσθησαν θειάφι, εξακολουθεί δε ξηρασία συντελούσα εις την εντελή ωρίμανσιν της σταφυλής, προβλέπουσιν, ότι αύτη έσται εξαιρετική.

Εν αρχή της επιστολής μου είπον, ότι ήλθον χάριν λουτρών. Επειδή εις ολίγους υπάρχει γνωστή η θερμοπηγή εν η γίνονται τα λουτρά, γνωστοποιώ εις τους αναγνώστας  του «Νεολόγου». Ότι αύτη κείται εν τέταρτον της ώρας έξωθεν του Αρμουτλύ, είναι θερμοτάτη θειούχος και σιδηρούχος πηγή λίαν συχναζομένη κατά μάϊον και σεπτέμβριον και εις πολλούς πάσχοντας εκ πολλών νοσημάτων ιδία ρευματικών ιάματα παρέχουσα. Περί ταύτης ως και περί παντός ότι άξιον λόγου προσεχώς θα γράψω και πάλιν υμίν.


Επιστέλλουσιν ημίν εκ Μουδανίων από 8 Ιουλίου τα επόμενα.

Από της χθες διατρίβει εν τη κωμοπόλει ταύτη η Α.Σ. ο μητροπολίτης Προύσης κ. Ναθαναήλ ελθών εκ Τριγλίας. Εν τη τελευταία ταύτη κωμοπόλει ικανάς διέτριψεν ημέρας χάριν των εξετάσεων των σχολείων αυτής και της εξελέγξεως και της τακτοποιήσεως των κοινοτικών πραγμάτων. Τα αποτελέσματα της τοιαύτης τακτοποιήσεως  εν Συγή και Τριγλία ήταν λίαν ευχάριστα. Ασμένως μάλιστα σημειούμεθα ιδία περί της τελευταίας ότι ευγενής άμιλλα εν τη των γραμμάτων θεραπεία και εν γένει φιλομουσία οσημέραι αύξουσα διακρίνει τους φιλοτίμους αυτής κατοίκους. Την τρίτην θέσιν επέχουσι τα Μουδανία, άπερ εισί πεπροικισμένα δια σχολείων τιμήν τη τε κοινότητι αυτής και τη επαρχία όλη περιποιούντων, δυστυχώς όμως η τακτική λειτουργία και σχετική προαγωγή αυτών άχρι τούδε δεν επετεύχθη. Οία τα εκ τούτου αποτελέσματα έκαστος ευχερώς κατανοεί, θλίβεταί τις βλέπων ότι παίδες την κατάλληλον ηλικίαν προς παίδευσιν έχοντες περιφέρονται ανά τας οδούς ή τρέπονται εις εργασίας, αφ ών ουδέν ή ελάχιστα κέρδη νυν καρπούνται οι γονείς, ζημίαν όμως και μεταμέλειαν πλείστην επιφυλλάσουσιν εαυτοίς ίνα ουκ εις μακράν επί τούτω δρέψωνται. Κατάστασιν αληθώς αλγεινή και απελπιστική. Εν τούτοις οι εκ των προκρίτων φιλόμουσοι κάτοικοι της κωμοπόλεως ταύτης και ο Σ. μητροπολίτης βαρέως φέροντες τούτο σπουδαίως συνεσκέψαντο περί των μέσων δι' ων επενεχθήσεται η βελτίωσις και προαγωγή των σχολείων των Μουδανίων. Από των λόγων προέβησαν ευθύς εις τα έργα, το πρώτον δε ληφθέν μέτρον είναι η πρόσληψις και  αύξησις καταλλήλου προσωπικού, επιβαρυθέντος ούτω του προυπολογισμού των σχολείων. Συν τω χρόνω και άλλα μέτρα νυν ληφθέντα εφαρμοσθήσονται, όπως μικρόν κατά μικρόν η κωμόπολις αύτη την πρώτην λάβη μεταξύ άλλων της επαρχίας θέσιν, ή άλλως και φύσει και θέσει ανάγκη και οφείλει να έχη. Άξιοι αληθώς επαίνων και ευγνωμοσύνης οι προς τακτοποίησιν και προκοπήν των κατά την κωμόπολιν ταύτην κοπιώντες.

Την Α.Σ. άμα εκ Τριγλίας ενταύθα αφικνομένην πάντες οι πρόκριτοι και οι εν Προύση πρόξενοι της Ελλάδος και της Ρωσσίας κατά τα μέρη ταύτα το θέρος διατρίβοντε έσπευσαν να επισκεφθώσι. Μετά δύο ή τρεις ημέρας μεταβαίνει προς πνευματικήν  επίσης επίσκεψιν άλλων της επαρχίας χωρίων.

Ασμένως λίαν παρατηρούμεν ότι η Α.Σ. δι' ων ομολογουμένως κέκτηται προσόντων κατακτάται τον σεβασμόν και την αγάπην πάντων ομολογείται και τα πράγματα επιβεβαιούσι.


#47
    ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ - ΑΚΑΔΗΜΙΕΣ

Κ7

Τρίτη 17.00-18.00 Δημοτικό Γήπεδο Ραφήνας
Τετάρτη 17.00-18.00 Δημοτικό Γήπεδο Ραφήνας
Παρασκευή 18.00-19.00 Γήπεδο Νταού

ΕΝΑΡΞΗ ΠΡΟΠΟΝΗΣΕΩΝ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΤΡΙΤΗ 2 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ

Κ9

Δευτέρα 17.00-18.00 Δημοτικό Γήπεδο Ραφήνας
Πέμπτη 18.00-19.00 Γήπεδο Νταού
Παρασκευή 17.00-18.00 Δημοτικό Γήπεδο Ραφήνας
ΕΝΑΡΞΗ ΠΡΟΠΟΝΗΣΕΩΝ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΔΕΥΤΕΡΑ 1 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ

Κ11

Τρίτη 17.00-18.00 Δημοτικό Γήπεδο Ραφήνας
Πέμπτη 19.00-20.00 Γήπεδο Νταού
Παρασκευή 19.00-20.00 Γήπεδο Νταού
ΕΝΑΡΞΗ ΠΡΟΠΟΝΗΣΕΩΝ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΤΡΙΤΗ 2 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ

Κ13

Τρίτη 19.30-21.00 Δημοτικό Γήπεδο Ραφήνας
Τετάρτη 19.30-21.00 Δημοτικό Γήπεδο Ραφήνας
Παρασκευή 18.30-20.00 Γήπεδο Νταού
ΕΝΑΡΞΗ ΠΡΟΠΟΝΗΣΕΩΝ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΤΡΙΤΗ 2 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ

Κ17

Δευτέρα 21.00-22.30 Δημοτικό Γήπεδο Ραφήνας
Τρίτη 19.30-21.00 Δημοτικό Γήπεδο Ραφήνας
Τετάρτη 21.00-22.30 Δημοτικό Γήπεδο Ραφήνας
Πέμπτη 21.00-22.30 Δημοτικό Γήπεδο Ραφήνας

ΕΝΑΡΞΗ ΠΡΟΠΟΝΗΣΕΩΝ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΔΕΥΤΕΡΑ 25 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
#48
Κατά την έρευνα των ψηφιοποιημένων φύλλων της εφημερίδας «ΝΕΟΛΟΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΎΠΟΛΗΣ» της Βιβλιοθήκης της Βουλής των Ελλήνων, δεν εντόπισα ανταπόκριση από την Τρίγλια ή τις γύρω περιοχές στους τόμους του Β' εξαμήνου 1884 και του Α' εξαμήνου 1885, αλλά  στον τόμο του Β' εξαμήνου 1885 εντόπισα στο φύλλο 4877 της Τρίτης 13/25.8.1885 (3η στήλη. ενότητα ΕΠΑΡΧΙΑΚΑ) την από 4.8.1885 ανταπόκριση από Τρίγλια σχετικά με τις ετήσιες εξετάσεις της μαθητιώσας νεολαίας, με την παρουσία του μητροπολίτη Προύσας.

Είναι χαρακτηριστικό το αναλυτικό άρθρο του ανταποκριτή και συγκεκριμένα ότι την Κυριακή 28 Ιουλίου άρχισαν οι εξετάσεις, ειδικότερα, 1) την Κυριακή και τη Δευτέρα του δημοτικού σχολείου και πριν από την έναρξη εψάλη ύμνος προς το Σουλτάνο και προς την οικογένεια του θανόντος την 27 Μαρτίου 1884 ιδρυτή και χορηγό του παρθεναγωγείου Γεωργίου Ζαρίφη και 2) την Τρίτη 30 Ιουλίου του παρθεναγωγείου και του νηπιαγωγείου. Περιγράφονται λεπτομερώς τα μαθήματα των εξετάσεων που διήρκεσαν τρεις (3) μέρες λόγω του μεγάλου αριθμού των μαθητριών. Επίσης ότι, η κοινότης αναγκάστηκε να συστήσει και νέο νηπιαγωγείο λόγω του μεγάλου αριθμού νηπίων, επειδή δεν επαρκούσε ο χώρος στο παρθεναγωγείο. Όπως γνωρίζουμε από άλλες πηγές (από 10.1.1885 επιστολή της Εφοροδημογεροντίας σχετικά με το παρθεναγωγείο και το νηπιαγωγείο), για το νέο νηπιαγωγείο αγοράστηκε οικόπεδο στην περιοχή του Αγίου Γεωργίου Άνω (βλέπε άρθρο μου «Τα Παλαιά Σχολεία της Τρίγλιας» https://www.triglianoi.gr/index.php?topic=1832.0 ).

Και το άρθρο καταλήγει με τις ευχαριστίες του μητροπολίτη προς το διδακτικό προσωπικό και τις συμβουλές του προς τη νεολαία για τον ιδρυτή και χορηγό του παρθεναγωγείου Γεώργιο Ζαρίφη.


Το κείμενο παρατίθεται αυτούσιο στην καθαρεύουσα και με την ορθογραφία της εποχής εκείνης.



ΝΕΟΛΟΓΟΣ φύλλο 4877 της Τρίτης 13/25.8.1885 (3η σελ. 149)



ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΓΕΝΟΥΣ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗΣ

Εν Τριγλία τη 4 Αυγούστου.

«Τη παρελθούση Κυριακή 28 Ιουλίου ήρξαντο αι εξετάσεις των ενταύθα σχολείων ελθούσης επί τούτω ενταύθα της Α. Σεβασμιότητος του αγίου Προύσης ευρισκομένης εις το τέλος της ανά την επαρχίαν περιοδείας αυτής. Και τη μεν Κυριακή και τη επομένη Δευτέρα εγένοντο αι του δημοτικού σχολείου, διευθυνομένου υπό του καλλίστου και κατά πάντα αξίου νέου κ. Γεωργίου Κυριακίδου λαμπρά παρασχόντος δείγματα της επιμελείας και αξίας αυτού. Τη δε τρίτη αι του παρθεναγωγείου και νηπιαγωγείου αναμίξ.

Άμα τη ενάρξει των εξετάσεων εψάλη ύμνος προς τον Σουλτάνον και προς την οικογένειαν του αοιδίμου ευεργέτου του έθνους και του παρθεναγωγείου ημών Γεωργίου Ζαρίφη. Μετά την εκφώνησιν καταλλήλου υπό της ελλογίμου διευθυντρίας κυρίας Καλλιόπης Λουμίδου λόγου ήρξαντο αι εξετάσεις του παρθεναγωγείου από των ιερών και των ελληνικών (εκ του λόγου του Λυσίου κατ' Ερατοσθένους) εξακολουθήσασαι  επί τριήμερον ως εκ της πληθύος των μαθητριών, ένεκα της οποίας ηναγκάσθη εσχάτως η κοινότης να συστήση και νέον παράρτημα νηπιαγωγείου χάριν των νηπίων των απομεμακρυσμένων συνοικιών, ως μη επαρκούντος του χώρου παρθεναγωγείου. Αι εξετάσεις του τε παρθεναγωγείου και νηπιαγωγείου διευθυνομένου  υπό της καλλίστης νηπιαγωγού κυρίας Αικατερίνης Παπαδάκη, υπήρξαν κάλλισται και αντεπεκρίθησαν πληρέστατα εις τας πολλάς και μεγάλας ελπίδας, ας ο τόπος διατρέφει περί του παρθεναγωγείου ημών.

Εν τέλει δε των εξετάσεων η Α. Σ., αφ' ού εξέφρατε την ευαρέσκειαν αυτού εις άπαν το διδάξαν προσωπικόν εν αμφοτέραις ταις σχολαίς συνέστησε δια καταλλήλων νουθεσιών εις τας μαθητρίας του παρθεναγωγείου να διατηρώσιν ακοίμητον εν ταις καρδίαις αυτών το αίσθημα της ευγνωμοσύνης προς τε την μνήμην του αοιδίμου Γεωργίου Ζαρίφη ως και  προς την αξιοσέβαστον σύζυγον αυτού κυρίαν Ελένην, και τον άξιον αυτών γόνον Λεωνίδαν Ζαρίφην».


#49
Α.Ο.Τ Ραφήνας / ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΑΙΚΗ ΒΡΑΔΙΑ 2 / 8 / ...
Τελευταίο μήνυμα από Στάθης Δημητρακός - 12 Ιουλίου 2025, 09:39:44 ΠΜ
                            ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ

                        ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΑΙΚΗ ΒΡΑΔΙΑ

                ΣΑΒΒΑΤΟ 2 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2025 ,ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ 9 Μ.Μ

                   ΠΑΝΙΚΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΡΗΚΤΙΚΗ ΡΕΝΕ ΑΓΕΡΗ
                          (ΡΕ,ΝΑΙ) Ε,ΝΑΙ (ΡΕ,ΡΕΝΕ)

                  Συμμετοχή  ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΙΠΗΣ

                ΠΑΛΙΟ ΓΗΠΕΔΟ ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗΣ ΡΑΦΗΝΑΣ(ΑΝΑΛΗΨΗ)
                         
                          ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
#50
Α.Ο.Τ Ραφήνας / ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΑΙΚΗ ΒΡΑΔΙΑ 2/8 /25 ...
Τελευταίο μήνυμα από Στάθης Δημητρακός - 12 Ιουλίου 2025, 09:35:45 ΠΜ
                            ΤΡΙΓΛΙΑ ΡΑΦΗΝΑΣ

                         ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΑΙΚΗ ΒΡΑΔΙΑ

                 ΣΑΒΒΑΤΟ 2 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2025 ,ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ 9 Μ.Μ
                      ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΡΗΚΤΙΚΗ   ΡΕΝΕ ΑΓΕΡΗ

                   Συμμετοχη  ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΙΠΗΣ
 
                 ΠΑΛΙΟ ΓΗΠΕΔΟ ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗΣΡΑΦΗΝΑΣ(ΑΝΑΛΗΨΗ)
                          ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ